29.09.16

06.09.16

06.09.16

SUNFLOWER CARAVAN - Sunflower Caravan

SUNFLOWER CARAVAN - Sunflower Caravan

2009 Soundsquare Music

Zrod pražské instrumentální skupiny SUNFLOWER CARAVAN se datuje říjnem roku 2001, kdy se spojily hudební cesty klávesového "šílence" Andyho, baskytaristy Michella a bubeníka Víta. Postupně kapela vydala čtyři singly (2005 "Talkin' About", 2007 "London Dancing" a "Sympathetic", 2009 "What Is Happiness?) a EP "Sunflower Caravan" (2005). Už za svůj první singl (kapela jej sama produkovala a vydala 250 kopií) získali SUNFLOWER CARAVAN v několika anketách nominaci na Objev či překvapení roku.

Z hraní po pražských klubech je na konci roku 2004 do Švédska vytáhli glam-rockoví THE ARK poté, co zhlédli jejich vystoupení v Paláci Akropolis. Po několika sériích koncertů ve Švédsku se trojice muzikantů podívala i do dalších evropských států, kdy na některých koncertech vystupovala z Glenem Hansardem a Markétou Irglovou a třeba irskému publiku se představili jako předkapela THE FRAMES. Svým koncertováním po klubech i festivalech v celé České republice, ale i v mnoha evropských metropolích získala kapela nejen zkušenosti, ale zejména zaslouženou pozornost.

Na dlouhohrající počin si fanoušci SUNFLOWER CARAVAN museli počkat až do roku 2009. Kapela nechtěla nic uspěchat a udělat po všech stránkách výborné album – a nutno konstatovat, že čekání se opravdu vyplatilo.

Úvodní "The Hidden Words" obsahuje půvabný, křehký i emotivní zpěv Emy Brabcové (dříve ROE-DEER či KHOIBA) a dává vzpomenout třeba na sound vyškovských alternativců HERE. Skladba má díky vypjatým hammondkám takový drive, že ani nepostřehnete absenci kytary. Vskutku – vrstvením kláves, různými barvami zvuku u baskytary spolu s razantními bicími ve spojení s výborným zvukem a masteringem bylo dosaženo toho, že na tomto albu vám nepřítomnost kytary vůbec nebude vadit. Zvláště poté, co si Andy střihne na vybuzených hammondkách sólo, za které by se nestyděl ani Jimi Hendrix. Ano, jméno tohoto kytarového kouzelníka se mi ve spojitosti se skladbami SUNFLOWER CARAVAN několikráte vybavilo, zejména u "Take Courage" a "Hippodrome Freak" a nemohu napsat nic jiného, než že "to" znělo jako doprovodná kapela Jimiho Hendrixe s tím, že o neposedná a extázující sóla se postaral hráč na klávesové nástroje.

V gradující části druhé "Change Your Designer" na vás dýchá atmosféra písničky "I cesta může být cíl" od MŇÁGY A ŽĎORP. Nespoutaný optimismus, povznesená a radostná nálada provází i rozvernou "What Is Happiness?" (tu zpívá klávesista kapely THE ARK Jens Andersson a je obdařena i videoklipem) a čtvrtou "Take Courage", která v úvodní sekvenci evokuje hitovku STATUS QUO z roku 1968 "Pictures of Matchstick Men". Nálada hudby se změní se zasněnou až melancholickou "In the Southwest Sky", kde piánu vypomáhají citlivě zahrané smyčcové nástroje. Když jsem přimhouřil víčka, představoval jsem si zasněženou krajinu, žádný zmatek a hluk velkoměsta, jen tichou píseň oslavující mrazivou krásu.

V "This Chart" překvapí bezchybný hlásek Emy Brabcové (tentokráte více holčičí) a opět si vychutnáme kouzlo gradujících klávesových partů. Čistě piánová a intimní kompozice "Somewhere in a Crowd" pozvolna přechází v desátou skladbu "Say", hudební (spíše smutnější) příběh beze slov, který dává volnost posluchačově fantazii. Tklivost a zasněnost je vystřídána až agresivním pojetím "řvoucích a běsnících" kláves v následné téměř art rockové "Robot Love", která dává vzpomenout na multiinstrumentálního (a bohužel téměř zapomenutého) mága Boo Hansona (který jakoby se vrátil po nevydařeném alkoholickém večírku a chtěl z hlavy vychrlit nějakou zběsilou skladbu). V tanečním stylu šedesátých let se nesou další dvě skladby "Shallow Meaning, Easy Tricks" a "In Växjö".

Závěrečná kompozice "The Light Motives" téměř uspává – ale jenom proto, abychom se po jejím skončení probudili ze skvělého výletu, ušitého dle nejnovější hudební módy, ale obsahující to nejlepší z let šedesátých a sedmdesátých. I když chlapce ze SUNFLOWER CARAVAN jistě irituje neustálé srovnávání s kapelami (nebo alespoň jejich soundem) z let šedesátých či sedmdesátých (čemuž se vzhledem k věku muzikantů není co divit), kvůli charakteristickému zvuku hammondek a nezaměnitelné atmosféře se tomu stejně neubrání. Mě naopak velmi těší, že ač je image i hudba SUNFLOWER CARAVAN moderní (lehce si je třeba dokážu představit jako stálice na obrazovce hudebního kanálu MTV), obsahuje to, co by z hudební minulosti rozhodně nemělo být zapomenuto.

sestava: Ondřej "Andy" Čermák – klávesové nástroje, Michell – baskytara, Vít Rosnecký – bicí
produkce: Martin Axen
studio: Tambourine Studios (Malmö, Švédsko), Soundsquare Studios (Praha)