29.09.16

06.09.16

06.09.16

SCHELMISH - Die hässlichen Kinder

SCHELMISH - Die hässlichen Kinder

2009 Napalm Records

Osmičlenná německá parta SCHELMISH mě zpočátku překvapila svým širokým žánrovým rozpětím. Někoho by třeba mohlo napadnout, že se jedná o nějakou progresivní či avantgardní kapelu, míchající prvky z různé "tvrdší" hudby za pomoci středověkých či folklórních nástrojů (v promo materiálech je u prezentované hudby stále zmiňován přívlastek "středověká"), leč skutečnost je trochu jiná.

Při pohledu na internetové stránky totiž zjistíte, že se v podstatě jedná o dvě kapely v jedné - první verze je středověká, druhá je rocková. A právě ta "tvrdší" formace nám naservírovala CD "Die hässlichen Kinder", které je v jedenáctileté historii kapely již osmým dlouhohrajícím počinem (pro diskografické nadšence musím doplnit ještě dva singly, jedno live CD a jedno live DVD). O hudbě hodně napovídá i název souboru - v překladu znamená "čtverácký", "šibalský", a vlastně i název CD - "Ošklivé děti".

Úvodní skladba více než "středověkost" evokuje gotický rock/metal s klasickým střídáním tklivých pasáží s dominancí kláves a melodických refrénů se zbustřenou kytarou, který je ozvláštněn sborem dud. Ano, zakomponování a vrstvení středověkých nástrojů, především dud a šalmají, jsou pro skladby SCHELMISH charakteristické, ale jinak se u jejich hudby o žádné originálnosti nedá mluvit.

Druhá píseň "Boulevard" je výbornou punkovou vypalovačkou (stará dobrá německá punková škola) s melodickým refrénem a dobře se prolínajícími hlasy zpěváků, kde se o melodickou linku nestará sólová kytara či harmonika (jako to umí TŘI SESTRY), ale dudy. Středověký nádech má díky stylovým vyhrávkám na rozličné nástroje až následující kompozice "Überladen", která by se určitě (v řádně přitvrzené verzi) uchytila třeba v repertoáru RAMMSTEIN. Veselého (a řádně zkomerčněného) punk rocku se dočkáme i v titulní "Die hässlichen Kinder". Čistější podobu středověké hudby nám pomocí dudových preludií (s jemnou vsuvkou sólové kytary) nabízí na ploše šest a půl minuty skladba "For the Clansmen".

Zpátky do moderní a totálně neoriginální metalové současnosti nás zavede skladba "1212" a spolu se spíše rockovější "Blähsucht" jsou z ranku "tuto písničku si poslechnete jen jednou". Jak dopadl mix elektronické hudby a středověkých nástrojů můžete zhodnotit v instrumentální kompozici "Goresh". Aby stylových změn nebylo málo, tak tentokráte do vod pop rocku doplujeme se skladbou "Sommer", jejíž nesčetněkrát opakovaný refrén mi k závěru už pěkně lezl na nervy. Náladu zlepšuje rocková "Strangers", při které si v klidu můžete představit tančící mládež na studentském večírku, až po kulisu pitky na podnikové stmelovací akci u příležitosti nově zvoleného ředitele.

Nevýraznou "Sag nur ein Wort" střídá metalovější a kompozičně zajímavější "Mosaik" s punkovým refrénem a výraznějšími středověkými vyhrávkami. Závěr CD opět nepřekvapil - "klasická" zábavově rocková skladba "Für Euch" (v překladu "Pro vás") jasně ukazuje, že SCHELMISH ctějí být kapelou pro všechny, což dokládají stylovou pestrostí svých skladeb.

Bohužel zde spočívá největší kámen úrazu. Skladby totiž nijak nevyčnívají a desku neobohacují, ale jsou jen součástí jednoho celku, jehož účelem není nic jiného, než pobavit co nejširší spektrum posluchačů nenáročným poslechem, u něhož hospodští prodají co nejvíce alkoholu, a zároveň vás to příliš nebude rozrušovat při konverzaci. Jasně, muzikanti to se svými nástroji umí, na zpěv v němčině jsme si už dávno zvykli, na CD není ani žádná hudební ani zvuková chyba, ale tentokrát by mě alespoň trochu té sólové onanie (třeba na kytaru) vůbec nevadilo. Světlých momentů na CD pár je, ale celkově shrnuto je to naprostý průměr - i když je mi jasné, že naši germánští sousedé budou album hodnotit daleko lépe.

sestava: Dextro – dudy, šalmaj, kytara, loutna, zpěv, Rimsbold – zpěv, dudy, šalmaj, DesDemonia – dudy, šalmaj, bouzouki, zpěv, Luzi – dudy, šalmaj, bouzouki, Daniel San – kytara, bouzouki, zpěv, Der Hai – baskytara, Picus von Corvin – klávesy, syntezátor, dahol, perkuse, zpěv, Samtron – bicí, perkuse
produkce: SCHELMISH a Sven Neumann
čas: 59:54
země původu: Německo