06.09.16

06.09.16

AL NAMROOD - Astfhl Al Tha'r

AL NAMROOD - Astfhl Al Tha'r

2009 Shaytan Productions

Orientální inkarnace BATHORY

Rok po svém debutovém EP "Atba'a Al-Namrood" přicházejí arabští pekelníci s první dlouhohrající deskou "Astfhl Al Tha'r." Původní EP představovalo ojedinělou kombinaci archaického undergroundu s arabskými motivy. Nová deska v tomto trendu pokračuje, nicméně trochu jinak. AL NAMROOD si evidentně dokázali zaplatit lepší studio a na "Astfhl Al Tha'r" je to na první poslech slyšet.

Nová deska je méně underground a více ethno, jestli se teda té zmagořené disharmonii dá takto říkat. Mnohem větší prostor dostala atmosférická složka, kytary jsou výrazně upozaděny a naopak se objevily dlouhé pasáže složené pouze z klávesových partů a bicích.

S "garážovým" zvukem dále zmizela hluková clona, která zakrývala některé hráčské a kompoziční nedostatky kapely. Celá kytarová práce je postavená asi na dvou, možná na třech riffech. I klávesové party jsou v podstatě velmi jednoduché, stejně jako předprogramované perkuse, a trochu připomínají soundtrack k béčkovému fantasy filmu. A Mukadars celou dobu řve v jedné poloze, pravděpodobně z toho důvodu, že by jinou nezvládl.

"A zabíjejte je všude, kde je dostihnete, a vyžeňte je z míst, odkud oni vás vyhnali, vždyť svádění od víry je horší než zabití. Avšak nebojujte s nimi poblíže Mešity posvátné, dokud oni s vámi zde nezačnou bojovat. Jestliže však vás tam napadnou, zabte je - taková je odměna nevěřících!"

Súra 2:191

Ve finále je "Asfhlt Al Tha'r" bizarní směskou arabské hudby, pozůstatků řezavé blackové kytary a šíleného řevu. Dohromady to působí zmateně a cizorodě, monotónní houpavé pasáže se střídají s naprostým armageddonem a občas do toho spadne nějaký vyloženě uširvoucí pazvuk. Například z bečení keyboardového fagotu, či co to u všech čertů je, na začátku "Fe Zafrat Al Mout" vždy málem vyletím z kůže.

Tak, to by byly důvody, proč tuhle desku po druhém poslechu vyhodit z přehrávače a už nikdy se k ní nevrátit. A spáchat tak pěknou pitomost.

Běsnění pekelného džihádu

Byla by totiž zásadní chyba tohle album na začátku zavrhnout kvůli výše zmíněným detailům. Nahrávka, z které sálá tak čirá misantropie, tady už totiž drahně let nebyla, vynikajícím příkladem je například šestá "Nagoos Al Khatar". Z velké části za to může skřehotavý Mukadarsův vokál; co na tom, že řve furt stejně, když je nějakou záhadou Tisíce a jedné noci se zbytkem nástrojů v obskurní symbióze. Zpěv se tomu nedá říkat ani náhodou, Mukadars ryčí jako pouštní sup nad zuboženými zbytky lidstva v posledním tažení. Padni na kolena a umři!

Členové kapely nejsou žádnými zázračnými muzikanty a navíc nejsou schopni to, co hrají, vždy zcela ukočírovat. Paradoxně mi to hodně připomíná BATHORY. Ani Quorthon se za celý život nenaučil na nic pořádně hrát, zpívat taky neuměl a kompozičně vzato nešlo o nic složitého. Nicméně všechny jeho nahrávky měly sílu, o které si mohla nechat většina tehdejších i soudobých kapel jen zdát. AL NAMROOD jsou jeho orientální inkarnací. Návrat k samotným kořenům žánru může v dnešní "post-cokoliv" době působit jako beznadějný anachronismus, ale v jejich případě funguje.

Ve spojení s orientálním pozadím je to možná nejoriginálnější hudba, kterou jsem za uplynulý rok slyšel. Ta primitivní pouštní kakofonie má něco, co drtivé většině dnešních blackových kapel prostě chybí. Žádné kompromisy s posluchačem, žádné náročné experimenty, nikterak výjimečné hráčské umění... Ale necelých padesát minut pekelného džihádu proti lidstvu, který na nikom nenechá niť suchou.

Samostatnou pozornost si zaslouží textová stránka alba. Mukadarsovu vokálu pochopitelně nemá šanci rozumět nikdo kromě specialistů na arabštinu a ti by zase asi měli problém jeho chrčení rozdýchat. Texty písní nejsou ani na bookletu, zato zde je několikařádkový výklad významu každé písně. No potěš Alláh... Vážení nevěřící, obraťme zpět kříže a odkráčejme do kostela za zpěvu Hosana, tady se můžeme jít zahrabat.

sestava: Mukadars – zpěv, Mephisto – kytara, baskytara, perkuse, Ostron – klávesy, perkuse
čas: 49:18
země původu: Saúdská Arábie