Ihsahn - After
ABYSS doporučuje

Ihsahn - After

2010 Candlelight Records

čas: 53:07
styl: progressive metal

Vděčen auře, jaká se kolem něj za léta vytvořila, nemusí se IHSAHN v zásadě spoléhat na reklamu. Stačí, aby vydavatelství vypustilo krátkou zprávu o datu vydání, a za chvíli se na diskusních fórech po celém světě začnou objevovat nadšené věty o tom, jak geniální nová deska zaručeně bude. A to nemůže nahradit, natož trumfnout, sebelepší marketingový poradce. Akt koupě a poslechu alba V.S. Tveitana, toho Jimmyho Hendrixe černého umění, totiž pořád působí dojmem svátku a malého obřadu zároveň, což lze v době empétrojkové mcdonaldizace vnímat téměř jako projev jakéhosi podvratného, trapně buřičského happeningu.

"The Adversary", "angL" ani "After" nevychází posluchači příliš vstříc, přesto nutí pronikat hlouběji a objevovat, což ale i přes snahu a chuť neprobíhá nijak snadno a rychle. Nejde však o rozplétání jednotlivostí, spíše o uchopení celého ihsahnovského světa. Pokud nepřistoupíte na jeho akademický styl hry, čeká vás jen málo prožitků. Nelze postupovat stylem "dvacet vteřin ve třetí skladbě a půlka šesté jsou geniální, tak na tom divným zbytku taky musí něco být".

Mistr si jednoduše už potřetí hraje pouze pro sebe, podle svých pravidel a nenabízí nic, co bychom mohli využít jako odrazový můstek pro vstup do další úrovně bytí v po-emperorovském čase. Osvěžujícím a zpočátku falešně návodným dojmem působí saxofon, stejně jako celá skladba "A Grave Inversed", nejagresivnější a zároveň nejpotrhlejší kus v diskografii. Po několika dalších posleších však vyprchává prvotní nadšení z nového nástroje a přímočarostí jedné skladby a znovu se otvírá spletitý les trochu neosobního (ne však neosobitého) progresivního metalu, založeného více na precizním řemeslném projevu, než na atmosféře, pro dojmology snadněji popsatelné.

Ihsahnova tvorba, ač často spojená s přízviskem progresivní, v zásadě vychází z klasických rock-metalových záležitostí. Zvláštnost a originalita není přidávána počítačovými berličkami či samply, ale samotnými čarodějně vytvořenými kompozicemi. Jako autor má Ihsahn kytaru natolik přečtenou, že jednoduše vzal celý hudební svět a přizpůsobil ho svému já. I přes saxofon a sem tam nějaké klávesy se stále "jenom" brnká a to způsobem, jaký zamotává hlavu.

Chvíli jsem unášen geniálním sólem nebo riffem, až se mi kolem hlavy vznáší čtyři prvotní elementy rockové hudby, načež mě v následujícím momentu mistrovy struny stahují krční tepnu, a pátý element, mistr sám, se mi v dálce směje: "Ne ne, chlapče, v tramvaji to poslouchat nebudeš." Náladotvornost jakoby se nemohla a nechtěla plně rozvinout, neboť je dána přednost kytarové exhibici.

Deska nepůsobí obtížně kvůli složitým aranžím, ale protože je střídá s pasážemi, které jsou naopak velice chytlavé. Jak tedy přistupovat k celku? Nelze ho brát jako zcela onanistickou, post-jazzovou improvizaci, ke které člověk náležitě přistupuje, a není tak zaskočen, ale v žádném případě ani jako jednoduchou záležitost, pokořenou třetím přehrátím.

K pozitivnímu dojmu nicméně přispívá zásadní věc – je radost v té spleti pátrat a nacházet, což ji významně odlišuje od mnohého, a co z ní dělá hodnotnou záležitost. Stejně jako mi trvalo skoro dva roky, než jsem plně docenil poslední album EMPEROR, nedělám si iluze, že budu za týden poskakovat po městě do rytmu "After". Ani po ničem takovém netoužím. Spíš si desku znova pustím a zase do ní kousek proniknu. A bude to stále svátkem. Pročež nelze číselné hodnocení považovat za zcela definitivní. Jsem totiž na začátku cesty, v jejímž průběhu může růst. Teď mohu pouze říct "doporučuji".

sestava: Ihsahn – zpěv, kytary, klávesy, Asgeir Mickelson – bicí, Lars Koppang Norberg – baskytara, Jørgen Munkeby – saxofon
produkce: Ihsahn
1. The Barren Lands
2. A Grave Inversed
3. After
4. Frozen Lakes on Mars
5. Undercurrent
6. Austere
7. Heaven's Black Sea
8. On the Shores

Bezpočet nadšených přízvisek bychom mohli vymyslet na třetí – a nejlepší – Ihsahnovu sólovou desku, která zachází dále, než bychom si po zkušenosti s jeho nedávnou a přece jen mírně neukotvenou tvorbou troufali věřit. Na albu se snoubí nespoutanost a pragmatismus, rozum a instinkty nalezly ideální rovnováhu, při poslechu je žádoucí zapojení inteligence i pudů.

Melancholie zde nabízí mnohem více možností emocionální angažovanosti, než, řekněme, přece jen příliš jednostrunně orientovaná KATATONIA. Agrese skýtá dosud nepocítěné možnosti vybití. Procítěnost si neprotiřečí se surovostí, elegance je zase jednou podmanivě drsná. A nejbližší přirovnání leží snad u SOLEFALD.

Všechny metafory se severským chladem i vytváření paralel s plodnou norskou scénou jsou nedostačující. "After" je totiž pro žánr směrodatnou deskou, která se nebojí odvážných rozhodnutí, ale zároveň je pevně vrostlá do experimentálně metalové scény. Nejde o to, že bychom již dříve neslyšeli saxofon přeřvávající kytarové riffy. Ale že bychom ho slyšeli takto kongeniálně zapracovaný? Nepamatuji. "After" nežije z podstaty žánru, ale je s ním skloubená a mnohé mu dává.

Nejlepší skladby? Zběsilá i nejednoznačná "A Grave Inversed", úchvatná chiméra "Undercurrent", titulní "After" s jednoduchým a tak přitažlivým stěžejním motivem, u něhož při poslechu nestačí zůstat. A všechny ostatní. Na téhle nahrávce bych nehnul ani s jedinou notou. Ještě žádná deska mě nenechala takto němě uspokojeného, ale nikoliv zároveň vysíleného až příliš těžkým dílem.

90%
Viktor Palák

Závěrečný díl trilogie Vegarda Sverra Tveitana pojmenovaný "After" bude s jistotou v rámci mého hudebního vkusu jeden z vrcholů a hudebních zážitků roku 2010. Nejenže se Ihsahnovi s lehkostí jemu vlastní podařilo překonat dvě předchozí nahrávky, ale zároveň rouhačsky tvrdím, že novinka snese měřítka nejpřísnější – totiž srovnání s vrcholnými alby zesnulých EMPEROR.

"After" je prostě zážitek – od jemných detailů a nuancí produkce, přes kouzelný saxofon Jørgena Munkebyho, zcela autentickou auru, muzikantskou vypiplanost beze sklonů k prvoplánovosti, až po příznačnou čistotu vizuálního řešení. Ihsahn na "After" překročil svůj vlastní stín. Tedy v mých očích určitě.

100%
Michal "Kverd" Jaroš

Je možné, že právě poslouchám nejlepší Ihsahnovo album? Black metal s post-rockovými postupy a psychedelickým feelingem příliš často z asfaltové černi nevyplave. Něco takového tu chybělo a "After" tuto vlnící se temnou trhlinu zaplňuje. Hned prvním poslechem je z alba cítit uvědomělý pohled skrze metal, důvtip i neotřelé riffy. Ortodoxního fanouška černého kovu nejspíše album příliš nezaujme, ale lidi pohybující se ve vývoji této kultury plošněji tato nadstavba blacku možná i radostí rozpláče. U mě se to povedlo. Nejspíše totiž poslouchám nejen nejlepší album od Ihsahna, ale možná i jeden z dalších budoucích kritiky uznaných mezníků black metalu.

90%
Jan Škop

75 %