06.09.16

06.09.16

GAMMA RAY - To the Metal

GAMMA RAY - To the Metal

2010 earMUSIC

Sešité zbytky z šuplíku

Když jsem si novinku GAMMA RAY, kterou na její cestě ze studia provázely snad ještě velkolepější prohlášení než u jejího, slavným jménem se ohánějícího předchůdce, pustil poprvé, zachvátilo mne doopravdy ono čiré a nerušené potěšení z poslechu. Tedy alespoň do refrénu první písničky. V ten okamžik se všechno nepochopitelně zkazilo a já zpětně nemohu než smutně konstatovat, že začátek úvodní skladby je bezmála tím jediným, co na albu stojí za pozornost.

Velice příjemná kytarová melodie a na ni navazující ucházející sloka, v níž Kai znovu dává na odiv svůj nezaměnitelný vokál, jsou náhle přerušeny tak neskonale nudným refrénem, že jsem se při jeho druhém opakování musel posadit, abych dokázal plně strávit fakt, že to je prostě vše. Že žádný jiný vrchol už nepřijde. Ale, a nemějte mi to za zlé, stále jsem si říkal, že se nepochybně jedná jen o jakousi vadu na kráse. Další píseň jsem proto očekával v téměř dětsky naivní naději, že jedním šmahem rozptýlí mé pochyby a umožní mi si album náležitě užít. Již po prvních slovech, která na mne skupina vychrlila v melodii vydolované z dva roky staré "When the World", se mé ideály rozplynuly.

Je sice známou pravdou, že naděje umírá poslední, ale po ranách, jaké vyfasovala od ústřední melodie druhé kompozice, jí těžko mohu mít za zlé, že mě nadobro opustila. Ani ten, komu se nad jiné líbila starší skladba "Eagle", nebude nadšen: "nejnovější" refrén je totiž pouhou zvrhlou napodobeninou. A tak jsem při poslechu třetího kousku upadl do jakési zaražené apatie, neboť na mne tehdy poprvé dolehlo dusivé zjištění, že mám tu nesmírnou čest s nejhorším albem GAMMA RAY v historii. Tehdy poprvé jsem se, pokud se nahrávky týká, nezmýlil. A po dalších a dalších posleších, kdy jsem se v jakémsi úleku, neschopen uvěřit tomu, co slyším, ve snaze najít alespoň něco, protože taková prázdnota prostě ke skupině nepasuje, musím soudit na chlup stejně.

Zdá se neuvěřitelné, že nemilosrdnou našlapanost, do které vyrostlo předešlé album, nahradí něco tak plytkého a bezduchého, jako tohle neurčité cosi, co je nám nyní se vší parádou předhozeno. Přesto se takové věci čas od času dějí a na mne tak připadá nelehký úkol vyřknout sudbu, byť mi rve srdce sebevíc. Nicméně v případě, že si v půlce druhé sloky nejste ani za Boha schopni vybavit melodii refrénu a celkově ani skutečnost, zda už se vám nějakého dostalo, mne k tomu okolnosti neúprosně nutí.

Nemá ale cenu dlouze plakat nad pochybným albem. To si ostatně nedovedu pojmenovat jinak, než jako pokoutné vybrání šuplíků a následné důkladné sešití všech zbytků, které za doplnění některých nepříliš přesvědčivě "pozměněných" pasáží z minulosti dají dohromady monstrum, za které by se nemusel stydět ani kdejaký bláznivý vědec. A stejně jako většina těchto kreatur, nemá ani "To the Metal" právo na život delší několika hodin, v jeho případě strávených v mém přehrávači.

Na závěr se tak i pro uklidnění vlastního svědomí pokusím o vyzdvižení případných kladů alba, jež se sice dá poslouchat, a o němž není možné se říci, že by posluchače zásadně urazilo, ale vzhledem k naprosté neschopnosti poskytnout mu jediný pořádný záchytný bod jednoduše propluje mezi prsty. Ani po důkladném pátrání tak nemohu více, než se zaměřit na naprosté maličkosti. Mezi ně se počítá například pár zajímavějších momentů v souvislosti s kytarovými sóly, v mezích slušnosti se držící balada a jeden či dva silně melodické a snesitelně klasické refrény, unyle odkazující na staré dobré časy. Ale je vcelku jasné, že ani tyto záležitosti, natož pak úsměvné, svým zdrcujícím způsobem snad až komediálně ironické vystoupení staronového hosta Michaela Kiskeho, nezařídí v mých očích více albu než 35 %. Bohužel.

sestava: Kai Hansen – kytara, zpěv, Henjo Richter – kytara, klávesy, Dirk Schlächter – baskytara, Dan Zimmermann – bicí
produkce: Tommy Newton
studio: High Gain Studio Hamburg