29.09.16

06.09.16

06.09.16

FEAR FACTORY - Mechanize

FEAR FACTORY - Mechanize

2010 AFM/Candlelight Records

Myslím, že ani ten, kdo se nějak zvlášť nezajímá o dění na hudební scéně, nebyl ušetřen mediálního humbuku okolo legendy industriálního metalu FEAR FACTORY. Ti se již několik let pohybují v zamotaném kruhu personálních problémů a mediálních tahanic. Na jedné straně zpěvák Burton C. Bell s navrátivším se kytaristou Dinem Cazaresem, na straně druhé bubeník Raymond Herrera s basákem Christianem Wolbersem. První dvojice se rozhodla využít dosavadního soudního konsenzu o využívání jména FEAR FACTORY všemi původními členy a natočit pod touto hlavičkou novou desku.

Jedním z hlavních poznávacích znaků kapely byla odjakživa až strojově odlidštěná rytmika. Charakteristický industriální zvuk bicích a hlavně jejich přesnost se za léta staly hlavním stavebním kamenem, na němž stojí Dinova kytara i Burtonův zpěv. Adekvátní zástupci za absentující dvojici byli nalezeni v táboře bývalých STRAPPING YOUNG LAD. Gene Hoglan a v sestavě zabydlený Byron Stroud, myslím, stoprocentně nahradili a v mnohém i možná předčili své předchůdce. Jejich vzájemná chemie a hlavně sehranost z předchozího působiště přinesla do tábora FEAR FACTORY opět klid a radost z hraní. Snad poprvé od alba "Obsolete" je znát, že kapela opět funguje jako celek a tahá za jeden provaz.

Všichni čtyři členové jsou si na "Mechanize" rovnocennými partnery a pracují maximálně pro sílu celku. Ten tak drží perfektně pohromadě a ve finále působí velmi kompaktním dojmem. Svými výkony ho drží nejen nováčci v sestavě, ale i původní členové. Především Burton C. Bell se po dlouhé době projevil jako frontman v pravém slova smyslu. Svou znovunabytou hlasovou jistotou a přesvědčivým projevem v melodických partech jednotlivé písně posluchači doslova prodává. Pohybuje se ve velmi širokém spektru melodických poloh, které přes zdánlivou prvoplánovitost nutí k opakovaným poslechům ("Industrial Discipline", "Mechanize", "Final Exit"). Dino Cazares tentokrát zůstal v pozici trochu skrytého hráče a mnohem více se svou hrou soustředí na rytmickou souhru s bubeníkem. Do popředí se dostává pouze v nezbytných případech, kdy jeho kytara drží nosný prvek konkrétní skladby ("Powershifter", "Fear Campaign").

Co se týče hudebního směřování nových FEAR FACTORY, jedná se v jistém slova smyslu o návrat ke kořenům. Zdá se, že personální problémy dokázaly vyřešit i začarovaný hudební kruh, v němž se na posledních albech Američané pohybovali. Máme proto čest s albem, které disponuje všemi prvky, díky nimž se tato kapela proslavila a definovala svůj styl.

Na jedné straně je zde pevně zakotvený deathmetalový základ plný riffů a rytmických breaků. Na straně druhé jsou to nezaměnitelné melodické pasáže s čistým hlasem a kytarovými či samplovanými plochami. Jednotlivé skladby si drží ucelenou strukturu a převažuje v nich přímočarost s důrazem na přesnou rytmiku a melodické refrény. Tím se materiál stal přístupným a obsahuje mnoho hitových skladeb, což je paradoxně trochu v opozici příznačnému odosobněnému industriálnímu chladu a zvuku.

Toto album má pro FEAR FACTORY možná o hodně větší význam, než se může ve chvíli jeho vydání zdát. Kapela jím nepochybně načala novou kapitolu své historie a je jen na nich, jak dlouho jim momentální entusiasmus vydrží. Myslím, že díky "Mechanize" by mohl vydržet dlouhou dobu. FEAR FACTORY se totiž podařilo vydat desku, která má na rozdíl od posledních počinů SLAYER nebo METALLICY význam, tvář a smysl. Nese v sobě mnohem víc, než známé formule, které s sebou velké desky nosívají. Tímto se myslím Burtonovi a Dinovi podařilo ukázat bývalým členům, že nejsou nenahraditelní a továrna strachu je schopná znovu produkovat proklatě dobré desky!

sestava: Burton C. Bell – zpěv, Dino Cazares – kytara, Byron Stroud – baskytara, Gene Hoglan – bicí
produkce: Rhys Fulber
studio: STOMP
čas: 44:43
styl: industrial metal
1. Mechanize
2. Industrial Discipline
3. Fear Campaign
4. Powershifter
5. Christploitation
6. Oxidizer
7. Controlled Demolition
8. Designing the Enemy
9. Metallic Division
10. Final Exit

Ač se může soudní spor kolem FEAR FACTORY táhnout roky, z hudebního hlediska se to vydáním alba "Mechanize" vyřešilo. Herrera s Wolbersem se s tou svojí adolescentní ARKAEOU můžou jít vycpat. Tahle deska totiž představuje skutečnou renesanci nejlepšího období kapely, která vás vyplivne do dystopie během několika prvních minut.

Osvědčená dvojice Bell – Cazares funguje, ať se vám to líbí nebo ne. Nezaměnitelný Burtonův vokál evokuje atmosféru kolem alb "Demanufacture" a "Obsolete" a Dino hraje se stejným elánem jako před patnácti lety. Doplnění kapely Byronem Stroudem a Gene Hoglanem ze STRAPPING YOUNG LAD se ukázalo být vynikajícím tahem, oba "nováčci" přidali kapele na agresivitě. Stroud a Hoglan očividně pustili FEAR FACTORY do žil nezbytnou dávku stimulačních drog, které kapela v posledních deseti letech potřebovala jako sůl. V některých pasážích ("Christploitation") jsou slyšet postupy naprosto typické pro staré SYL. Paradoxně je škoda, že to zní až moc tradičně, z této kombinace totiž mohl vzejít divoký experiment, o kterém se nám už dlouho nesnilo... Ale není si na co stěžovat, jsou to sice "jen" FEAR FACTORY, ale ve své vrcholné formě.

Asi se jedná o nejlepší album, které kdy tahle skupina natočila a natočí. Po podivném "Digimortal", rozpačitém "Archetype" a nijakém "Transgression" opět přichází nelidský kybernetický stroj, který semele všechno, co se mu postaví do cesty. Už první "Mechanize" popadne zmítajícího se posluchače svými nachromovanými břity a hodí jej do nelítostného světa budoucnosti. Následující skladby jako "Fear Campaign" nebo hitová "Powershifter" z člověka vysají veškerý život a poslední "Final Exit" ho upustí na beton jako bezvládnou loutku. Bellův sugestivní hlas, industriální palba, elektronické pozadí a působivé symfonické vyhrávky, vše bez naděje, bez lidskosti. Nic hezkého nás nečeká, ale není cesty zpět.

Studená agrese ve své původní podobě. Cyberpunkový soundtrack. Postindustriální peklo. FEAR FACTORY.

90%
Jakub Němec

Ruku na srdce, kdo z vás si po mrzkém albu "Transgression" myslel, že hudebně nasraným revolucionářům kolem Burtona Bella začal povážlivě docházet dech? Možná by to tu mávalo jak na prvního máje a nebylo by se čemu divit. Ovšem když se do kapely vrátil Dino Cezares, jeden ze strůjců typického zvuku FEAR FACTORY, a když (možná trochu nenahraditelného) Raye Herreru vystřídal snad ještě rychlejší Gene Hoglan, začal můj zájem o novinku "Mechanize" rapidně narůstat. A výsledek?

Možná se to trochu čekat dalo, ovšem ten nepřeslechnutelný návrat k dobám kolem klasické nahrávky "Demanufacture", stejně jako natažení té neurvalosti desek v industrial-deathovém vydání, mě upřímně překvapil. Bezohledné, syrové, takřka dechberoucí sypačky v úvodu, pulzující energie, která FF na poslední řadovce znatelně chyběla. Hoglanovy bicmanské palby i Cezaresův techničtější styl vytočil nahrávku do maximálních otáček, aniž by přitom úplně pohřbily typické factoryovské nápěvy a rytmy. Prostě to, co chtějí fanoušci slyšet.

Té energie a surového zvuku je ale tolik, že se po úvodních pěti skladbách může dostavit dojem opakování jednoho a toho samého motivu, pouze s jinou rytmikou. Naštěstí ten možný stereotyp z agrese nabourávají barvitější tracky, jako třeba hitová "Final Exit". "Mechanize" je rozhodně oživení, zažitá a podvědomě vymodlená klasika. Není ale ničím novým pod sluncem, pouze a jedině tím, v čem jsou FEAR FACTORY nezaměnitelní. Kapela, která vlastně nemůže zásadně změnit svůj styl, protože pak by ztratila svou charakteristickou tvář. Druhý dech lapený v hodině dvanácté se ale zkrátka ctí.

75 %
Jirka Jakoubě

90 %