14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

YAOTL MICTLAN - Guerreros De La Tierra De Los Muertos

2006 American Line Prod

To, že spojení jihoamerické etnické hudby a extrémního metalu funguje s výbušností Molotovova koktejlu, nám už před lety ukázala SEPULTURA. Úspěch tohoto receptu inspiroval mnoho dalších kapel, z valné části na starém kontinentu neznámých (je zvláštní, jak i v dnešním globálním světě působí Atlantický oceán stále jako hmatatelná bariéra). Jednou z těchto kapel je YAOTL MICTLAN, u nás naprosto neznámá kapela z Mexika.

Základem alba "Guerreros de La Tierra De Los Muertos" (dále jen "Guerreros") je black, nicméně velmi netradiční; spíše než jakýkoliv blackový mainstream připomíná experimenty posledních dvou desek ANCIENT. Death se zde projevuje hlavně v rychlejších pasážích a v agresivním vyznění. Nicméně přirovnat tuhle desku například k BEHEMOTH by bylo hrubé zjednodušení. YAOTL MICTLAN nejsou vůbec přímočaří, především se opírají o neuvěřitelnou rozmanitost, která se projevuje téměř v každé písni.

Kapela se hlásí k odkazu původních mesoamerických kultur a na albu to je patrné. Ke slovu se dostanou všechny možné indiánské nástroje, od píšťal, přes táhlé troubení až po válečné bubny. Taky uslyšíte akustické kytary, čistý zpěv (falešný, ale o tom dále), sóla, indiánský chanting a grindové běsnění (v nejrychlejší "Anenecuilco, Semillas de rebelion"). Nejšílenější na tom všem je, že téměř všechny tyhle značně různorodé prvky dokáže kapela organicky nacpat do jedné písně, aniž by to působilo jako pěst na oko. Vynikajícím příkladem je například šestá "Rezistancia Itzae". A nejde jen o ni; rychlými přechody mezi naprosto odlišnými pasážemi se vyznačuje celé album.

A to je paradoxně zároveň největší slabinou "Guerreros". Téměř každá píseň vyžaduje po posluchači značnou pozornost. Celá deska má přes sedmdesát minut a poslechnout to celé na jeden zátah vyžaduje značnou sílu vůle. Když album posloucháme poprvé, nemůžeme se ubránit nutkání to tak někdy v polovině zabalit, vytáhnout CD z přehrávače a jít si lehnout. Deska se snadno jeví jako únavný mišmaš, který za sedmdesát minut času ani nestojí. Proposlouchat se jí a objevit skrytou krásu desky je záležitost na delší dobu. Příliš nepomáhá ani to, že celé album je nazpívané ve španělštině, která působí cizorodě a rušivě... Ostatně jako všechno ostatní, než se na to po nějaké době adaptujeme.

Po technické stránce je zřejmé, že YAOTL MICTLAN nejsou žádnými nováčky (kapela existuje od roku 1999). Jsou perfektně sehraní a nepostřehl jsem jedinou pasáž, kde by někdo z nich ujel. Žádný z nástrojů není utopený v pozadí, ani neřve příliš. Album má taky velice čistý zvuk, který umožňuje vychutnat si všechny jeho finesy.

Teď k nedostatkům. Na první místo se vnucuje obtížná stravitelnost, tu však nepovažuji za apriorní minus. Horší je, že na sedmdesátiminutovém albu se YAOTL MICTLAN nevyhnuli určitému opakování. Například ústřední motiv "Sexto sol aun haciendo" a "Guerra de los muertos" je naprosto totožný a podobně se opakují ještě další pasáže. Nemám pocit, že by tím bylo album uměle natahované, ale na třetí poslech si toho prostě všimnete. A poslední věc, falešný zpěv. Dokud Tlatecatl řve a chroptí, člověk to nepozná. Výjimkou je poslední "Caida del aguila", kde si posluchač tu hrůzu užije naplno. Zpěvák se očividně až příliš ztotožňuje s nostalgickým textem písně a zpívá tak procítěně, až to rve uši.

Nicméně, bráno z celkového pohledu, jde o detaily. Hlavní síla kapely je ve velmi originální kompozici, ne v pěveckých výkonech. A přestože jsou "Guerreros" jejím debutem, jedná se o vynikající desku.

sestava: Tlatecatl – zpěv, kytara a etnické nástroje, Yaotl – bicí, perkuse, etnické nástroje, Aaj – baskytara, etnické nástroje, Martin – flétna, etnické nástroje,
čas: 70:30
země původu: Mexiko/USA