06.09.16

06.09.16

ROTTING CHRIST - Aealo

ROTTING CHRIST - Aealo

2010 Season of Mist

Když se "300" sejde s metalem...

Řeklo-li se v posledních měsících Řecko, vybavil jsem si kromě krachující ekonomiky chystanou desku blackových nestorů ROTTING CHRIST. Nové koncepční album nese jméno "Aealo" a mělo být inspirována historií válkou zmítaného starověkého Řecka.

První poslech přinesl mírné zklamání. Po albu "Theogonia" jsem čekal něco originálnějšího. Tohle má být jedna z nejočekávanějších desek tohoto roku? Takové tuctové album, stokrát odehrané riffy, jednoduché bicí a sborové kvílení v pozadí? Leč první dojem klame. Po několika posleších se mi album dostalo pod kůži tak hluboko, jako už dlouho nic. Nejde o něco, co tu ještě nebylo, ale podobně jako u NILE a EX DEO kombinace starověku s metalem funguje výborně.

Desku zahajuje naléhavé ječení čarodějek z Pliades, do kterého se spustí kytarový uragán. Dále zazní hluboký mužský chanting, úspěšně evokující nemilosrdný pochod řecké falangy za dalším krveprolitím. Jestli si pamatujete "Die Rache Krieg Lied der Assyriche" od NILE, tak v tomto duchu se odehrává podstatná část desky.

Album se nese převážně ve střednědobém tempu, nicméně některé skladby jsou o kus rychlejší. Hodně prostoru dostávají bicí, které sice mohou někomu přijít trochu monotónní, ale táhnou celé album nekompromisně dopředu. A ani tak nepostrádá deska na melodice.

Celé album je okořeněno exotickým prvkem v podobě tradičního řeckého chóru Pliades, který účinkuje v každé ze skladeb. Dohromady to tvoří svůdný a exotický jižanský koktejl, do kterého se zamilovat je otázka několika poslechů. Komu se líbil film "300", bude z "Aealo" nadšený a podezřívám ROTTING CHRIST, že se zde inspirovali až moc. Člověk má při poslechu hned chuť popadnout nějaký patyk a napráskat těm všivým Peršanům jejich přičmoudlou kůži. Atmosféra jako někde u Thermopyl.

Po technické stránce je vidět, že kapela patří ve svém oboru mezi naprostou špičku. Kromě Pliades si na albu zahostovali další známá jména: gothic/blackoví DAEMONIA NYMPHE, Magus z NECROMANTIE, Alan A. Nemtheanga z PRIMORDIAL a Diamanda Galas. Jejich hostování se v příslušných pasážích velmi podepsalo, taková "Thou Art Lord" se mohla klidně vyskytnout na poslední desce PRIMORDIAL... a přitom si stále ponechává ksicht ROTTING CHRIST. Namíchat tak nesourodou sbírku prvků, aby to mělo hlavu a patu, není bezesporu lehký úkol, ale na albu není jediný tón, který by neměl přesně své místo.

Co stojí za zvláštní zmínku, je závěrečný cover "Orders From The Dead" od Diamandy Galas. Ke kvílení této anarchistické divy se postupně přidávají řecké etno prvky, hluboký válečný chanting, bubny, až nakonec přejde v majestátní metalovou hymnu. A jak taková "Eon Aenaos" úspěšně evokuje řež u Thermopyl, tak "Orders from the Dead" něčím mezi eleusinským mystériem, tancem zotročené prostitutky a zaříkáním hadů. Důstojná, uhrančivá a zneklidňující tečka za výborným albem.

sestava: Sakis Tolis – zpěv, kytara, George Bokos – kytara, Andreas Lagios – baskytara, Themis Tolis – bicí
hosté: sbor Pliades, Spyros Giasafakis (DAEMONIA NYMPHE), Pandelis Giasafakis (DAEMONIA NYMPHE), Magus (NECROMANTIA), Alan A. Nemtheanga (PRIMORDIAL), Diamanda Galas

produkce: Sakis Tolis
studio: Lunatach Studios
čas: 50:01
země původu: Řecko
styl: black
1. Aealo
2. Eon Aenaos
3. Demonon Vrosis
4. Noctis Era
5. dub-sag-ta-ke
6. Fire Death and Fear
7. Nekron lahes...
8. ...Pir Threontai
9. Thou Art Lord
10. Santa Muerte
11. Orders from the Death (Diamanda Galas Cover)

Cesta, kterou řečtí démoni ROTTING CHRIST nastoupili na tři roky starém opusu "Theogonia", snad ani nemohla pokračovat lépe, než jak je tomu na novince, pojmenované trefně starořeckým výrazem pro ničení či katastrofu - "Aealo". Spojení melodického, ale energického a nadupaného black metalu s pro uší středoevropského posluchače neotřele znějícími prvky tradičního řeckého folklóru mě v podání ROTTING CHRIST ohromně baví. Od úvodních tónů titulní bojové hymny, kde se poprvé a ne naposledy blýskne hostující vokální sbor Pliades, reprezentant epeirských tradic, až po závěrečný cover Diamandy Galas vyšperkovaný osobní účastí excentrické divy. Folkové i metalové prvky jsou na albu zastoupeny ve vyváženém poměru a deska tak působí celistvě, přičemž neztrácí vnitřní dynamiku a ani na okamžik nesklouzává do stereotypu - střídá úderné blackové vypalovačky ("Santa Muerte") se střednětempými songy ("Demonon Vrosis") a mrazivými chorály ("Nekron Lashes... "). AEALO nenudí, nutí k dalším poslechům a staví uši posluchače do role archeologa pátrajícího v ruinách staré polis po příčině zkázy, o níž hovoří staré mýty. Jubilejní desátý zářez v bohaté diskografii ROTTING CHRIST dokazuje, že ani po necelém čtvrtstoletí existence nevyšli z formy a nerezignovali na vývoj. Vsadím se, že kdyby hráli řeckým oddílům k dávné bitevní vřavě u Chaironeie, vypráskali by Řekové Filipa II. zpět na jeho rodnou makedonskou hroudu.

90 %
Jiří Janík

Kdyby Sakis Tolis na startu alba zařval "This is SPARTA!!!", v očích hudebních kritiků by mu to nejspíš přitížilo. Sílu a, troufám si tvrdit, i podstatu, "Aealo" by takové zvolání reprezentující sebevědomí, hrdost, odhodlání a neotřesitelnou pozici vystihlo dokonale. I navzdory tomu, že ROTTING CHRIST čerpají spíše z lidové tradice řeckého středozemí, tedy poněkud severněji, než kde se spartanské území ve starověku nacházelo. Právě zvýšením důrazu na folklór své země kapela plynule navazuje na "Theogonii" a s jeho pomocí demonstruje uhrančivou melodiku, v níž se snoubí nekompromisnost s elegancí. Čtveřice v uhrančivých chorálech šikuje duchy zemřelých, aby je v závěru rituálně uctila i s pomocí krajanky Diamandy Galás, účast Nemtheangy pak současné pohledy ROTTING CHRIST do minulosti symbolicky pečetí. Takhle mi sedí.

85 %
Václav Tesař

90 %