29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE BLACK HEART PROCESSION - Six

THE BLACK HEART PROCESSION - Six

2009 Temporary Residence

"Jestli mě pohřbíš / Jestli mě postrádáš / Neříkej ani slovo / Neztrácej s tím čas / Neočekávej mě / Prostě se mě zbav", pějí THE BLACK HEART PROCESSION v úvodní skladbě svého šestého řadového alba, prozaicky nazvaného "Six". Po třech letech od vydání desky "The Spell" se černá srdce v roce 2009 opět vydala na pouť o třinácti zastaveních, pouť nemající dobrého ani špatného konce, vedoucí skrz zdánlivě vyprahlou krajinu, kde v záhrobním mlčení zapomenutých, ztracených a opuštěných rezonují výkřiky radosti, bolesti, zklamání i naděje. Kdo se odváží kráčet v jejich stopách, bude odměněn výjimečným hudebním zážitkem.

Ti, kteří se s tvorbou THE BLACK HEART PROCESSION již setkali, tuší, že číslovka se v názvu desky nevyskytuje jen tak zbůhdarma. Six můžeme skutečně chápat jako návrat k syrovějšímu, sugestivnímu a temnějšímu soundu prvních tří "číslovaných" desek, i když to v tomto případě kapela vzala oklikou. A opět dokazuje, jak mistrným vypravěčem umí být - album zní skutečně jako další díl ságy, pokračování již dříve nastoupené cesty, je kompaktní, sevřené, ohraničené a přitom přirozeně zapadající do kontextu jejich tvorby jako dobře napsaná kapitola, při jejímž čtení se vám rozbuší srdce, roztáhnou zornice a zastaví dech. Písně na "Six" v sobě mají tolik emocí, zdravého patosu a kýče zbavené temnoty, jako nejlepší balady Nicka Cavea, Marka Lanegana či TINDERSTICKS, jsou nesmírně působivé a přitom naprosto uvěřitelné. Tahle deska vypráví příběh - příběh o vlídné i odvrácené tváři citů, lásce palčivé i konejšivé, osamělosti ubíjející i posilující. Efekt z jejího poslechu se skutečně blíží pocitu, který máte při čtení podobně laděné knihy či sledování bravurně natočeného románu, kdy zdánlivě obyčejný příběh a triviální pravdy nabydou skrz užité výrazové prostředky netušených dimenzí a dříve neviděných barev, vy se zatajeným dechem sledujete a jakmile doběhnou titulky a vy zážitek rozdýcháte, řeknete si: "Ale takhle to vlastně chodí". Cassablanca číslo šest.

I tentokrát píšou THE BLACK HEART PROCESSION svůj příběh především úspornými klavírními motivy a příjemným, vyzrále znějícím hlasem Palla Jenkinse, nezanedbatelný podíl na kouzlu desky má ovšem i efektivní a úsporná práce s aranžemi, které nikde nechybí a nikde nepřebývají. Ať už si kapela pozve na pomoc smyčce, roztodivné syntezátory či efektem přikrášlené boční vokály, vše sedí jako ulité a směřuje za jediným účelem - podtrhnout atmosféru, učinit příběh ještě poutavějším a přitažlivějším. Ať už bloumají bezútěšnou pustinou jako ve skladbě "Wasteland" (která mimochodem asi nejvíce evokuje syrovou poetiku australské buše, jak ji umí Nick Cave se svými BAD SEEDS), zakouší zradu místo záchrany v "Heaven and Hell" či se přes špatně zhojené jizvy na duši snaží odpoutat od minulosti ve svižné a zdánlivě optimisticky laděné "Forget My Heart", jsou naprosto autentičtí. V závěrečném epilogu "Iri Sulu" se poutník se zčernalým srdcem ptá: "Jsem naživu / nebo už je po mně?" THE BLACK HEART PROCESSION přežili a dost možná stvořili zlatý hřeb své dosavadní diskografie.

sestava: Pall Jenkins – zpěv, kytara, Tobias Nathanael – klavír, kytara, zpěv, Joshua Quon – baskytara, Brad Lee – baskytara, bicí, Mario Rubacalaba – bicí, Matt Resovich – housle
produkce: Pall Jenkins, Tobias Nathanael
studio: SDRL San Diego