14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

AND SO I WATCH YOU FROM AFAR - And So I Watch You from Afar

2009 Smalltown America

Debut severoirského instrumentálního kvarteta AND SO I WATCH YOU FROM AFAR byl v post-rockových kruzích očekáván s opodstatněným napětím. Kapela vzbudila na scéně rozruch již dvojicí EP "This Is Our Machine and Nothing Can Stop It" z roku 2007 a následující "Tonight the City Burns", na němž se spolupodílela slušná řádka muzikantů ze spřízněných severoirských kapel, kupříkladu CRUZ či DRIVING BY NIGHT. Toto jen dokládá sympatickou snahu kapely o pozvednutí lokální scény a "vymezení se" vůči hudebním proudům ze sousední Anglie, stejně jako se to již povedlo skotským a velšským spolkům. Na vrub jim můžeme připsat mimo jiné i organizaci třídenního festivalu pro začínající kapely zvaného A Little Solidarity. Otázka se sama nabízí - potvrdili AND SO I WATCH YOU FROM AFAR svým dlouhohrajícím debutem pozici tahounů scény?

Již od prvních tónů zaujmou prostorným, vrstevnatým a expanzivním zvukem, ne nepodobným tomu, jakým se na posledních dvou deskách prezentují legendární MOGWAI. Deska je od začátku do konce velmi dynamická a na poměry post-rockových nahrávek má razantní tempo poháněné údernými bicími, což jistě potěší ty, které již nebaví vcelku ohraný model gradace od něžného vybrnkávání k hlukové apokalypse.

Základním stavebním kamenem je zde skutečně souhra dvou kytar – jedna je řádně nabroušená a nadopovaná distortiony, druhá dokresluje hudbu množstvím více či méně nápadných vyhrávek, které jsou z instrumentálního hlediska skutečně na úrovni. Kupříkladu vzletná melodie ve druhé skladbě "A Little Bit of Solidarity Goes" a "Long Way" krášlí tvrdou skořápku písně podobně, jako když se malují vzorky na kraslici. Jemná kytarová práce pak má své místo i v kousku pojmenovaném "Don't Waste Time Doing Things You Hate", který je snad jediným poklidnějším a odpočinkovějším momentem desky – avšak pouze do té doby, než se přes nečekané intermezzo se sólovými bicími a sborovým zpěvem přehoupne k drtivému, triumfálnímu závěru.

V této poloze jsou AND SO I WATCH YOU FROM AFAR překvapivě blízko dalšímu zvučnému jménu – vezmete-li skladby z dodnes parádního debutu 65DAYSOFSTATIC a odmyslíte si elektronické koření, uslyšíte překvapivou shodu. Za zmínku stojí i fakt, že na desku se ve zlehka přepracovaných verzích dostaly i dvě skladby z předchozího EP, jmenovitě "I Capture Castles" a "The Voiceless". Mezi ostatní skladby zapadají bez problému a mezi jedenácti dílky puzzle tak nejsou žádné trhliny.

Ačkoli hrací čas desky přesahuje hodinu, rozhodně se na ní nenajde prostor pro zívání. AND SO I WATCH YOU FROM AFAR se na svém debutu prezentují kvalitním, vyzrálým a kompaktním materiálem, který není určen pouze post-rockovým fajnšmekrům, ale díky bohaté instrumentaci podepřené skladatelskými schopnostmi má potenciál zaujmout i fanoušky progresivního rocku či inteligentní hudby vůbec. Severní Irsko sbírá body!

sestava: Rory Friers – kytara, Tony Wright – kytara, Johnny Adger – baskytara, Chris Wee – bicí
produkce: Rocky O'Reilly
studio: Start Together