06.09.16

06.09.16

FINNTROLL - Nifelvind

FINNTROLL - Nifelvind

2010 Century Media

Návrat do budoucnosti

Tak tohle jsem vážně nečekal. FINNTROLL svým aktuálním albem významně zatřásli mým osobním trůnem oblíbenosti folkmetalových či folkem ovlivněných metalových alb, na nějž před devíti lety vysadili oni sami svým revolučním počinem "Jaktens Tid" zlomyslného trollího krále Rivfadera. A proč hned v úvodu takové škatulkářské zmatky? Martin Čermák v recenzi ve Sparku trefně podotýká, že ač do ní jsou ze setrvačnosti stále řazeni, FINNTROLL už pár let do folkmetalové kolonky nepřísluší.

S poslechem "Nifelvind", které vyloženě vybízí k rekapitulování jejich dnes už pětialbové diskografie, se vehementně vnucuje otázka, jestli do ní kdy vůbec příslušeli. Samotným jim to je, a asi i vždy bylo, nejspíš úplně jedno. Čím dál tím víc se mi však profilují jako z black metalu odrostlá kapela, do jejíhož rejstříku se vlivy lidové tvorby dostávají jaksi shodou okolností, dle toho, jaké podněty zrovna dráždí jejich vrchního skladatele a takového klávesového MacGyvera Henriho "Trollhorna" Sorvaliho. A teď si představte, jak to dopadne, když se do skladatelského procesu zapojí ještě jeden, podobně rozjařený zvukový hračička. Asi jako na recenzované novince…

Když se Henri v prohlášení předcházejícím vydání "Nifelvind" distancoval od současné folkmetalové produkce, většině fanoušků se při představě ještě očesanějšího "Ur Jordens Djup" jistě ježily chlupy v podpaždí. Žádné dření až na kost však tihle nezbední Finové nepodnikli. "Nifelvind" je naopak deska zvukově barevná jak polární zář a v návaznosti na Henriho výrok tak odkrývá naznačenou skutečnost, na kterou může být kapela hrdá. FINNTROLL dalece přesahují obyčejně vnímané folkmetalové hranice, přestože jsou stále považováni za exemplární reprezentanty dané scény. Oni je vlastně přesahovali vždy, ne vždy však své volnomyšlenkářství dávali najevo tak okatě jako tentokrát. A to i přesto, že novinka nabízí momenty lidovější, chcete-li folkovější, než bylo celé "Visor om slutet". Tedy EP nahrané, jak známo, zcela akusticky.

Ke svým starším albům FINNTROLL na novince odkazují také jejím přebalem, jenž je tradičně dílem kytaristy Skrymera. Rámový ornament připomene "Nattfödd", temná atmosféra zase první dvě desky kapely. Dle svých vlastních slov však Skrymer tentokrát použil jinou techniku a grafiku "Nifelvind" tvořil jako klasický obraz na plátno, a i proto není ústřední figura (ať už je to cokoliv) tolik detailní. Možnost k pokochání se jeho dílem nabídne limitovaná edice alba, která v reliéfovém boxu skrývá kromě desky s jednou bonusovou skladbou také pivní podtácek a rozměrnou vlajku s motivem desky.

Jen poslechněte nápěv "Tiden utan tid" či hned následující "Galgasång", teskný přednes za doprovodu decentního akordeonu a banja. Obě FINNTROLL přibližují kapelám typu OTYG či STORM, tedy těm, jež své návraty ke kořenům pojímaly vždy daleko seriózněji. Na druhém pólu pro změnu stojí "Den frusna munnen", s přehledem nejprogresivnější skladba, jakou kdy FINNTROLL nahráli. Na ploše čtyř minut se zde mísí primitivní "dřívkohra" (jež se tu a tam objeví i v několika dalších kouscích), velkolepé orchestrace, kosmické divnozvuky a bigbandová žesťová sekce, která skladbě zajistí gradaci, za níž by se nemuseli stydět ani v Las Vegas.

Celkový dojem z "Nifelvind" pak množství posluchačů jistě ve vzpomínkách vrátí právě do roku 2001, kdy kapela vydala "Jaktens Tid". Úvodní intro "Blodmarsch" je "Krig" v bleděmodrém – zlověstné dunění vzdálených bubnů, trubači svolávající zástupy zrůd vyvržené pekelnou mordou. Jen tentokrát FINNTROLL celou tu parádu obohatili ještě o filmový rozměr. Na průlomovém albu by se jistě neztratil ani následující singl "Solsagan", jenž chytře vstřebává témata nastíněná intrem. Rozvernost, brutalita a vydatné riffování jsou pak základními charakteristikami minimálně i "Ett norrskensdåd" či punkově nabité "Under bergets rot", zakončenéparádní tečkou. Své průlomové album dává kapela vzpomenout také několika pasážemi á la pohádková hříčka "Bakon Varje Fure", fanoušky tolik ceněná. Soundtrack z trollí vesničky však tentokrát nezabírá jednu celou skladbu, spíš tu a tam rozvolní dění na pozadí.

Takhle si představuju páté album kapely, která celou svou kariéru zůstává svá, drží si takříkajíc svůj ksicht a přitom se stále posouvá vpřed. A ať už vám je tvorba FINNTROLL po chuti nebo ne, takové konání musíte ocenit.

sestava: Vreth – zpěv, Skrymer – kytara, Routa – kytara, Tundra – baskytara, Beast Dominator – bicí, Trollhorn – klávesy, Virta – klávesy
produkce: FINNTROLL
studio: Sonic Pump