06.09.16

06.09.16

FOZZY - Chasing the Grail

FOZZY - Chasing the Grail

2010 Riot

Našli svůj Grál

Vše, co FOZZY zůstalo v roce 2005 po vydání desky "All That Remains", byl úplný návrat jejich frontmana Chrise Jericha ke koncertování. Americká kapela je nejznámější zejména kvůli vysoké popularitě zpěváka, jenž se živí wrestlingem. Závazek vůči sportovní zábavě mu vždy sebral mnoho času, vždyť ve společnosti, kde pracuje, je normální, že se jezdí turné po světě více jak tři sta dnů v roce mimo dalších věcí s tím spojených. I proto bylo paradoxní, když se Jericho rozhodl z wrestlingu kvůli hudbě, filmu a dalším koníčkům v roce 2005 odejít.

Naplno se věnoval FOZZY a co z toho vzniklo? Nic. Téměř dlouhých pět let trvalo tomuto uskupení, než hudebnímu světu představilo svoji novinku "Chasing the Grail", a to už je Jericho od konce roku 2007 dosud opět wrestlerem na plný úvazek. Natáčení nové desky tedy probíhalo tak, že si odskočil nazpívat vokály, když už byla hotová hudba. Výsledkem je více než povedený kompaktní kousek.

Kvartet se pohybuje na hudebně uměleckém kolbišti takřka deset let, ale nikdy nedokázal oslovit náročnější posluchače. První dvě desky vždy nabízely fádní heavy metal s největší mírou coverů a ani třetí "All That Remains", byť obsahovala výhradně původní skladby a odborníky byla celkem dobře přijata, nebyla správnou trefou. FOZZY neměli nikdy konkrétní cíl a většinou produkci nebrali vážně. Kapelu držel nad vodou pouze výtečný hlas frontmana a popularita zakládajícího člena STUCK MOJO Riche Warda. Nyní ovšem udělejme za vším hodně tlustou čáru a zapomeňme, co nám na FOZZY vadilo. Pokud jste o nich ještě neslyšeli, také dobře.

"Chasing the Grail" přesně odpovídá vývoji kapely. Ta se tak dlouho hledala se svým na 21. století nudným a přízemním projevem, až se našla. Po deseti letech stanuli na vrchol své hudební existence a představují pětašedesát minut nikoliv nežádoucí směsice, ale koncepční práce. Oproti předchůdci je zvuk o poznání hlasitější, díky čemuž vyniknou drsné kytary Riche Warda. Již první písní FOZZY chytají kormidlo a plují směrem k živějšímu projevu. "Under Blackened Skies" vystihuje všechny přednosti z posledních tří alb a vylepšuje tam, kde to bylo třeba. Bicí se na posluchače valí, i když jsou možná ještě trochu přiškrcené, a v klasičtější struktuře songu dostává prostor Chris Jericho se svým krásným "hevíkovským hlasem". Slovo má i nepřekombinované metalové sólo a dostáváme se do heavy metalu stylu IRON MAIDEN či Ozzyho Osbourna, z něhož původně umělci čerpali nejvíce.

Za první singl si FOZZY zvolili bohužel tu nejslabší nahrávku "Martyr No More", která je mohutně propagována v rámci wrestlingu. Jedná se o jednoduchou skladbu s laciným tempem a naschvál rozpoznatelným refrénem. O to hezčí překvapení přijde, když coby zoufalí jedinci přepnete rovnou na stopu číslo tři. Čekat na vás bude propracovaná pětiminutová skladba s příznačným názvem "Grail". FOZZY naléhavě postupují k našim uším opakovaným riffem z temnější řady, kde se zpěvák položí do vody zasněného člověka. Spojovacím článkem mezi strukturami je popovější refrén s vyzpívanou otázkou typu: "Kde jsi byla celou dobu, já tě postrádal a můj život za nic nestál." Houževnatými riffy se to v "Grálu" jenom hemží a následně kapela přepne do punkového módu, než se znovu vrátí k uvozujícímu fragmentu.

Kdo dříve vyčítal FOZZY její zpátečnictví, tomu nyní bude srdce plesat radostí. Old-schoolové pojetí heavy metalu zůstává, nicméně kapela se nebojí zavítat do jiných oblastí, která jsou pro ni na některých místech velmi úrodná. Jeden ze svých vzorů uctívají v druhém a posledním singlu alba "Let the Madness Begin" (Ozzy Osbourne), ale jindy zase představí něco, co by nikdo nečekal. Baladu jak vystřiženou z "osmdesátek" ("Broken Soul") doplňuje další vyložený popový kousek "New Day's Dawn", kde už si člověk začíná trochu myslet, jestli neposlouchá nějaký slavný boyband po velkolepém návratu. Chris Jericho za skupinu dokonce přiznal, že je to poprvé za deset let, co se FOZZY přestali bát míchat do své tvorby kromě experimentování rovněž trochu novodobého strukturování skladeb a občasného přitvrzení. Věrni naopak zůstávají zavedenému rozdělení sloka/refrén, kdy sloky bývají většinou smutnější a pochmurnější, zatímco refrény představují jakési vyvrcholení a náznak pozitivity.

Šok v dobrém slova smyslu a nádhernou tečku znamená song "Wormwood", rozdělený do šesti subsekcí, kde veškeré hranice skončily a FOZZY přestali být FOZZY. Třináctiminutový progresivní počin začíná pozvolným elektronickým intrem s mnoha opakujícími se výroky a naléhavou atmosférou. Plynule se přechází na instrumentální rock, kde se střídají rychlonohé kopáky s melodickými riffy, aby Jericho a spol. navrátili stopáž na začátek a pokračovali s předáváním odkazu, kdy se po vyřčení "666" pokračuje hutným riffováním a metalovějším pojetím.

Své si také řekl všudypřítomný moderní metalcore v polovině opusu, kde posluchači mohou prvně na desce, kde jinak vládne čistý zpěv frontmana, zaslechnout growl. Pojítkem se zdá být kytarová rytmika, matematicky vypočítaná, aby song působil jako jeden celek a ne slepené kousky. Kakofonické klávesové výstřelky Erica Framtpona předznamenaly šílenou pasáž, kde instrumentalisté nechali bujet svoji fantazii a vygradovali to senzačním vyhroceným kytarovým sólem a posléze se navrátili zpět. Očekávané postupné zvolňování do fade-outu udělalo neskutečnou tečku za překvapivě povedeným albem.

FOZZY jsou hlavním proudem, mají ohrané některé riffy, zní tuctově a budou se prodávat především v komunitě wrestlingových fanatiků. Nicméně ve vlastním světě udělali ohromný krok kupředu. Ke svým základům přidali zbrusu nové postupy, odvážili se někde přitvrdit a zvuk je pochopitelně mnohem lepší než na "All That Remains". Kapela překvapila zjevně nejen fanoušky, ale i sama sebe, protože "Chasing the Grail" lze považovat za jejich nejpovedenější desku. Inu, experimentovat se vyplácí. Sázka na dvě baladické popovky byla hop nebo trop, v tomto případě spíše hop, a kapela si zaslouží jedničku za odvahu. Za svatý grál více jak hodinového alba lze jmenovat nejdelší stopu uzavírající desku.

sestava: Chris Jericho – zpěv, Rich Ward – kytara, Sean Delson – baskytara, Frank Fontsere – bicí
produkce: Rich Ward
čas: 62:64