29.09.16

06.09.16

06.09.16

SHINING - Blackjazz

SHINING - Blackjazz

2010 Indie Recordings

Norská kapela SHINING (neplést se známějšími švédskými jmenovci) byla založena multiinstrumentalistou Jørgenem Munkebym, v té době členem slovutných experimentálních jazzmanů JAGA JAZZIST. Tvorbu jeho nového seskupení bychom mohli rozdělit na dvě etapy. První dva počiny se nesly víceméně v čistě jazzovém duchu (i když byly obohaceny o spoustu rozličných hudebních vlivů), počínaje deskou "In the Kingdom of Kitsch You Will Be a Monster" se do popředí dostávají ve větší míře i metalové prvky a elektronika a vyvrcholením této svébytné kombinace je "Blackjazz".

Dostat se této desce pod kůži je velmi nesnadná věc. Než jsem byl schopen tento počin uchopit v jeho celistvosti, trvalo mi to dobrých dvacet poslechů. Stejný problém dost možná budou mít i otrlí příznivci experimentálna. Při prvním setkání totiž "Blackjazz" působí jako chaotická sonická destrukce, která pokouší posluchačovu trpělivost až na samou mez snesitelnosti. Na druhou stranu však v sobě zároveň nese jistý druh bizarní přitažlivosti, který nutí se k ní vracet a postupnými poslechy na svou počáteční zmatenost brzy zapomenete. Jak tedy ve stručnosti hudební projev SHINING popsat? Asi jako mírně psychopatickou leč instrumentálně perfekcionalisticky vybroušenou směs jazzu, black metalu a noise.

Atmosféra desky je nesmírně bizarní, vyšinutá a nepředvídatelná. Prokousat se všemi jejími vrstvami je opravdový posluchačský oříšek, nakonec však vaši pozornost vrchovatě odmění, neboť zjistíte, že zde opravdu funguje pevně strukturovaný řád a zdání všudypřítomného chaosu se postupně vytrácí. Kromě rytmické sekce, kytar a syntezátorů se v mnoha pasážích objeví i krkolomné vyhrávky na saxofon, které počin ještě více ozvláštňují. Jestliže mi při poslechu alba svou neuchopitelností a experimentátorstvím často přicházeli na mysl legendární KING CRIMSON, nebyla to náhoda. Poslední track "21st Century Schizoid Man" je totiž samozřejmě dosti bizarním coverem legendární skladby z legendární desky "In the Court of the Crimson King".

Deska "Blackjazz" je výzvou pro hudební hledače a milovníky experimentů, potřebuje však čas a velkou dávku trpělivosti, než uzraje natolik, aby ji posluchač byl schopen vstřebat a patřičně ocenit. SHINING se zkrátka pohybují na tenké hranici mezi genialitou a totální vyšinutostí a to není pro každého. Pokud však cíleně vyhledáváte hudební bizarnosti, je tento počin sázkou na jistotu.

sestava: Munkeby – zpěv, kytary, saxofon, Lofthus – bicí, Kreken – baskytara, Moen – klávesy, syntezátory
produkce: Sean Beavan
čas: 57:19
styl: noise/jazz/black metal
1. The Madness and the Damage Done
2. Fisheye
3. Exit Sun
4. Exit Sun
5. HEALTER SKELTER
6. The Madness and the Damage Done
7. Blackjazz Deathtrance
8. Omen
9. 21st Century Schizoid Man

Upřímně si užívám, když nějaká kapela dokáže semlít rádoby tvrďácké posluchače způsobem, který je bezesporu nekompromisní, ale zároveň sofistikovaný. Právě něco takového se daří stále zběsilejším Norům, v jejichž ryčném jazz-metalovém kabaretu je něco málo tajemna, ale zejména obrovské množství neurvalosti. "Blackjazz“ je nejútočnější deska poslední doby, ale zároveň počin schopný neméně účelné vytrvalosti.

Analyzovat jejich šílenství (jakkoliv je přece jen instrumentálně čitelné), je ale více o rozum než ho poslouchat. Ve zběsilých zákoutích či pozvolna trýznivých pasážích se totiž přece jen skrývá leccos atraktivního, co prokazuje, jak moc organizovaná tahle likvidační deska je.

"Blackjazz" nerozkládá posluchače jednoho po druhém, ale rovnou navozuje davovou psychózu. Lhostejno, zda je plechovka plnější jazzu, metalu nebo noise – nátěr z ní vzniká pořádný.

80%
Viktor Palák

V momentě, kdy se domníváte, že jste "Blackjazz" dostatečně vstřebali, poodkryli nejméně nápadná elektronická zákoutí a už už měli vstoupit do fáze slastně působící zvukové destrukce, vám kapela jen tak neotevře vrátka k hudební nirváně, ale čarovným způsobem oddálí onen konečný stupínek vedoucí k definitivnímu souznění, znova omotá střeva kolem hlavy a vyvolá pocit subtilnosti, jakoby jste se snažili milovat s monstrem tvořeným klávesami a syntezátory. Takhle se hraje na nervy.

80%
Tomáš Kouřil

90 %