29.09.16

06.09.16

06.09.16

EMANCIPATOR - Safe in the Steep Cliffs

EMANCIPATOR - Safe in the Steep Cliffs

2010 1320 Records

Když jsem byl ještě tak malý, že jsem nedosáhnul na vypínač, těšily se u mě velké oblibě přírodovědné dokumenty. Po obligátním večerníčku a zprávách jsem strávil mnoho večerů žasnutím u snímků dokumentujících krásy naší modrozelené planety, především u dodnes nepřekonaných televizních cyklů z dílny mistra žánru Davida Attenborougha. Fascinovaly mě impozantní přelety nad krajinami, záběry na kouty země, o jejichž existenci jsem měl pouze chabé podvědomí, momenty ze života divoce žijících zvířat, které nemohla zprostředkovat ani ta nejlepší zoologická zahrada. S postupem času jsem sice přestal být pohlcen světem přírody, ale dodnes považuji minimálně za úžasný způsob relaxace sednout si k televizi a pozorovat skákající servaly, naslouchat zpěvu velryb či se vydat na noční výpravu s megadermami. Proč takový dlouhý úvod k recenzi alba? Inu, nová deska EMANCIPATOR mi v mnohém právě takový přírodopisný dokument připomíná.

Pod EMANCIPATOR se skrývá osoba Douga Applinga, elektronického producenta a multiinstrumentalisty z amerického Portlandu. Už svou první deskou "Soon It Will Be Cold Enough", kterou vydal ve svých devatenácti letech, vzbudil na scéně patřičný zájem, jelikož se jednalo o po všech stránkách vyzrálé, atmosférické a originální dílo, jaké by u debutujícího muzikanta čekal málokdo. Nezahálel ani v mezičase mezi první a druhou deskou a může se pochlubit několika vcelku kuriózními úspěchy – jedna z jeho skladeb kupříkladu zazněla na zahajovacím ceremoniálu olympijských her v Pekingu, populární byl taktéž jeho singl "Shook", v němž smíchal dohromady písně od naštvaného rapera Moba Deepa a éterických Islanďanů SIGUR RÓS, což je, jak jistě uznáte, vcelku husarský kousek. V polovině ledna letošního roku pak konečně nastal čas na vydání druhé dlouhohrající "víceužitkové" desky pojmenované "Safe in the Steep Cliffs" a bruslící na pomezí downtempa, ambientu, folku a trip-hopu.

Jakkoli divně může formulace o "víceúčelovosti" působit, má své opodstatnění – díky své přístupnosti a lehkosti dokáže být deska úžasným a občerstvujícím relaxantem, při soustředěném poslechu však posluchač zjistí, že je ve skutečnosti velice rafinovaně poskládaná, kompozičně propracovaná a oplývá trvanlivými kvalitami.

Stejně jako u výše zmíněných přírodopisných dokumentů můžete u poslechu EMANCIPATOR "vypnout" a nechat se ukolébat, nebo můžete hltat každou vteřinu. Kouzelná formule je ukrytá v naprosto nenásilném a vyváženém spojení organických a elektronických prvků, kdy jsou základem nikam nespěchající downtempo beaty a jemná samplovaná podkresba, přičemž duši jednotlivým písním vdechnou živé nástroje – akustická kytara, housle, mandolína, saxofon, piáno, vokální smyčky či orientální instrumenty.

Jejich užití je v každé skladbě unikátní, Doug Appling se snaží nástroje využít co nejefektivněji, namísto toho, aby je na sebe vršil ve vrstvách. Poslech EMANCIPATOR pak skutečně připomíná nejen konceptuálně, ale i pocitově výjev z přírodopisného dokumentu. Zpomalená kamera prolétá vysoko nad krásným, ale chladným a nepřístupným zasněženým lesem, ale vy víte, že někde tam dole, skryty skleněnému oku zachycujícímu monumentální obraz, planou ohně v krbech loveckých chat a dýchá zazimovaná zvěř. Nádhera na pohled, nádhera na poslech.

Onen přírodní nádech může leckomu evokovat právě výše zmíněné SIGUR RÓS, jenž se však pohybují v poněkud snovější a nadpozemštější sféře, avšak beaty a způsob práce se zvukem dávají upomínat spíše na klasiky moderní elektroniky BONOBO či FOUR TET. V zásadě však platí, že EMANCIPATOR stvořil osobitou desku, jež je k posluchači vlídná a vstřícná, ale její zeširoka rozevřená náruč rozhodně není prázdná. Já mohu EMANCIPATOR odměnit nanejvýš uděleným 90% hodnocením... A to jsem ještě možná přílišný skrblík.

sestava: Doug Appling – různé nástroje, host: Uyama Hiroto – různé nástroje
produkce: Doug Appling
čas: 57:17