06.09.16

06.09.16

SIGH - Scenes from Hell

SIGH - Scenes from Hell

2010 The End Records

Peklo na japonský způsob

SIGH se po tributním EP pro VENOM vracejí s regulérním studiovým albem, jehož název "Scenes from Hell" však daleko více pasuje na předchozí blasfemický počin "Hangman's Hymn". Ani s opětovnými poslechy se totiž nemohu zbavit pošetilého úšklebku, který ve mně i přes veškerou svou serióznost vzbuzuje nejeden produkt made in Japan. Ať už jde o náctileté manga detektivky s poprsím velikosti D, zřízence ZOO cvičící si záchrannou akci na figurantovi v plyšovém kostýmu tygra… anebo droboučkého Miraie Kawashimu gestikulujícího v klipu k "Prelude to the Oracle" zcela bez výrazu mimo synchrony.

Podobně úsměvné – ač ze zcela jiných pohnutek – je také chronologicky sledovat, jak SIGH od počátku devadesátých let průběžně měnili svou image, od UG warpaintů inspirovaných norskými souputníky, přes samurajskou milici a metalové hipíky až k současnému crowleyovskému okultnu, s nímž souzní apokalyptickou hudební temnotou. Čerstvě i za asistence Dr. Mikannibal, jež se z role nevinného modelu v panenské bílé (zachyceného na "Hangman's Hymn") proměnila v koženě černý fetiš, zdatně sekundující panu kapelníkovi. Více growlingem, méně už saxofonem, který ze soubojů s Miraiovými orchestracemi odchází jako poražený.

Ale ne snad proto, že by doktorka dostávala málo prostoru. Zapojuje se však především v efektních motivech, jimiž SIGH lehce povrchně lákají k poslechu a až následně, v momentě, kdy si získají posluchačovu pozornost, odkrývají smyčci hustě proaranžované spodky, které Miraie představují jako důvtipného skladatele a snad i dirigenta. Invenčního a přitom zručně balancujícího na hranici kýče, obracejícího takové konání ve vlastní prospěch. Symfonické prvky, průběžně vystřelující už na předchozích albech, zde dotáhl na hranici svých stávajících možností a mám pocit, že se na "Scenes from Hell" zase o něco přiblížil svému snu. Tentokrát o pořádný kus. Jestli se mu někdy pod roce dostane kompletní orchestr, máme se opravdu na co těšit.

Kapela volně navazuje na "Hangman's Hymn", jehož ideu – tedy nahrát symfonizovaný materiál vycházející z německého old school thrashe a blackové tradice – tentokrát ještě více japanizovala (rozuměj: pojala šíleněji). Bubeník Junichi by zasloužil medaili za setrvačnost; podobnost některých melodií s těmi z předchůdce je minimálně podezřelá. Jde však o nešvary, které pod dojmy z celku snadno a rádi přehlédnete. Kdo by si chtěl stěžovat na obskurní zvuk kytar, ať album raději ani nerozjíždí. Produkční perfekcionismus si na "Scenes from Hell" podává ruku s obývákovou akustikou, líbezné melodie narušují disharmonie vyšinutého pianisty.

SIGH se široce rozdali nejen nástrojově, ale i kompozičně a peklo své scenerie rozkrývají právě při nezvykle četných změnách temp, kdy oceníte i chytrou dramaturgii alba. Jako by Japonci obydleli opuštěný lunapark, posadili vás do horské dráhy a vy si při průjezdu domem hrůzy uvědomili, že ty plameny, co vás zespod ožehávají, skutečně pálí. Víc a víc. Sice se takto podané věštby konce světa nejspíš bát nebudete, což ale na druhou stranu neznamená, že byste si tento originál neměli zařadit do své sbírky. I přes možnou mylnou interpretaci (viz první odstavec) si jej lze totiž náramně užít. Za předpokladu, že trochu popustíte uzdu svému perverznímu já.

sestava: Mirai Kawashima – zpěv, klávesy, programování, orchestrace, Dr. Mikannibal – zpěv, saxofon, Shinichi Ishikawa – kytary, Satoshi Fujinami – baskytara, Junichi Harashima – bicí
produkce: SIGH
čas: 43:16