29.09.16

06.09.16

06.09.16

MARC RIZZO - Legionnaire

MARC RIZZO - Legionnaire

2010 Phlamencore Records

Marc Rizzo je všeobecně dobře znám především jako hlavní kytarista slovutných SOULFLY, méně už jako sólový hudebník. Od roku 2000 stihnul vydat již dva samostatné počiny, na kterých mu přizvukuje zdatná kapela, a kde mu tentokrát na kytaru schopně sekunduje jeho vlastní producent Derik Kleibesch. On sám se pak po vzoru Satrianiho či Vaie představuje jako ryze sólový kytarista

Čistě instrumentální hudba, která se na třetí desce nazvané "Legionnaire" objevuje, nemá jednotný žánrový základ a album se projevuje jako stylově velmi různorodé. A je důležité si uvědomit, jak kvalitní podklad zbytek osazenstva Rizzovi tvoří. Svou hrou jednou pracují pro skladbu jako celek a jsou schopni s hlavním představitelem vytvořit dynamický kus, který je nejen neuvěřitelně technicky na výši, ale dá se i velmi snadno poslouchat ("Release the Kraken"). Na druhé straně je na "Legionnaire" zastoupeno velké množství různých žánrů, do kterých se ostatní muzikanti dokáží schopni velmi dobře adaptovat, a ve kterých hrají nejen pro sólovou kytaru, ale i sami pro sebe a tvoří tím jakousi druhou linii.

Ti, kteří se se sólovou hrou Marca Rizza setkávají poprvé, budou možná překvapeni, jak hodně se liší od toho, co dobře známe z jeho domovské kapely. Ubylo vyloženě metalového výraziva a setkáváme se se směsicí rockové hudby, samby, latiny nebo jazzu. Ve všech těchto polohách se Rizzo svou hrou cítí velmi přirozeně a předvádí se coby velmi schopný a technicky nadaný kytarista. Bohužel mi však místy připadá, že svým působením a hrou v SOULFLY je v jiných odnožích hudby přece jenom trochu svázán. Na desce se objevuje spousta pasáží, které by si namísto přímočarosti a kovové tvrdosti žádaly zvolnění a cit. Možná právě proto působí po několika posleších Rizzova hra trochu jednotvárně a přes množství vychytávek metalově kolovrátkovitě.

Mohlo by se zdát, že Marc Rizzo se na "Legionnaire" představuje pouze jako nadaný kytarista, ale opak je pravdou. Přestože mu chybí dlouhodobější zkušenosti mnohokráte citovaného Joea Satrianiho, něco málo pozitivního se od něho přece jenom přiučil. Ví moc dobře, že pokud chce, aby se jeho dílo nestalo pouze egoistickým počinem pro sebe sama, je potřeba napsat písně, které bude schopno vstřebat i širší posluchačské publikum, než jen to kytarové.

sestava: Marc Rizzo – kytara, baskytara, Anthony Devizio – bicí, Kanky Lora – bicí, Jimmy Lopez – perkuse, Derik Kleibesch – kytara
produkce: Derik Kleibesch
studio: Hit & Run Studios New Jersey