06.09.16

THEE SILVER MT. ZION MEMORIAL ORCHESTRA - Kollaps Tradixionales

2010 Constellation

čas: 56:36
země původu: Kanada
styl: experimental/post-rock

Přestože si smíšená kanadská skupina po více než deseti letech existence neujasnila svůj finální název, v případě hudební produkce oplývá zcela jasnou koncepcí. THEE SILVER MT. ZION MEMORIAL ORCHESTRA (dále TSMZMO) se zformovali roku 1999 v Montrealu, po rozpadu další velmi vlivné mnohačlenné formace GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR (dále GYBE, její jméno se též často měnilo), odkud přešlo celé její jádro - Efrim Menuck (kytara, piáno, nyní i zpěv), Thierry Amar (baskytara), David Bryant (z kytary přesedlal na bicí) a houslistka Sophie Trudeau. K nim se připojil malý orchestr, dotvářející onu nevšední atmosféru již v dobách GYBE, na něž hudebně v počátcích TSMZMO přímo navázali. Ačkoliv se na debutu z roku 2000 "He Has Left Us Alone but Shafts of Light Sometimes Grace the Corner of Our Rooms" nekonal radikální hudební přerod, již kratší stopáž, díky níž se ve výsledku navýšil počet jednotlivých kompozic (o přiblížení se k písničkové formě se ještě nedá hovořit), předznamenala směřování formace směrem k uchopitelnějšímu hudebnímu vyjádření. Nekonečně psychedelické rozjímání známé z dob GYBE ustupovalo kompaktnější formě obohacené o Menuckův specifický ukňouraný vokál nekriticky reflektující různá politická témata.

Silně tesklivě-melancholická fazona postavená převážně na nerockových nástrojích postupně ustupovala post-rockové vitalitě, do popředí se dostával specifický Menuckův "polozpěv" stále více posazený do polohy jakéhosi ubrečeného introverta. Všudypřítomná orchestrace snoubící se s opravdu nestandardním zvukem kytar, evokovala ponejvíce rozladěný orchestrion, naléhavost vystřídal až excentrický neklid, jinými slovy kapela působila jako uvězněná ve svěrací kazajce, zavřená za zdmi blázince, odkud se snažila spasit bezútěšný svět. V té době vzniklo přelomové dílo "Horses in the Sky" (2005), na němž vykrystalizovaly atributy upevněné o tři roky později na věru přístupnějším počinu "13 Blues for Thirteen Moons".

Šesté dlouhohrající studiové album "Kollaps Tradixionales" zúročuje vše z bohaté hudební kariéry Kanaďanů, nutno však zdůraznit, že pod pojmem "přiblížení se posluchačům", si nepředstavujme konvenční kompoziční přístup, nýbrž odlišné uchopení post-rockového žánru oproti více než dvacetiminutovým zádumčivým instrumentálním kantátám z období GYBE. Ostatně principál Efrim Menuck a spol. stáli u jeho samotného zrodu v polovině 90. let minulého století, aniž by tušili, jakou inspirační vlnu v novém miléniu rozpoutají. Přestože TSMZMO bezesporu ponejvíce tíhnou k post-rocku či z něj jakožto jedni z žánrových pionýrů vycházejí, nenechají nás ani na moment na pochybách, že jejich tvůrčí rozpětí prakticky nezná hranic.

TSMZMO na "Kollaps Tradixionales" stejně jako v minulosti neustále experimentují, nikoliv ve smyslu hledání sama sebe (jak by mohlo působit ze stále otevřeného názvu kapely), ale díky nesmírnému tvůrčímu přetlaku nadmíru talentovaných protagonistů. Na první poslech zní tento podivný orchestr přesně jako ten typ kapel, které na svém premiérovém koncertě nemilosrdně vypíská publikum očekávající pořádný rockový odvaz. TSMZMO na jedné straně znějí skutečně až nesmírně unyle, kytary v pozadí jen ledabyle cvrlikají, bubeník ten snad již nadobro usnul, až pohřebně strnulou atmosféru dotvářejí tesklivé smyčce a do této poněkud líné party ležérně nakráčí apatický zpěvák, deklamující srdceryvně se slzami na krajíčku jako nějaký zneuznaný mesiáš. Abychom se cítili skutečně jak na nějaké obskurní marihuanové seanci přestárlých hipíků, do role vstupuje dětský pěvecký sbor a nakonec Menuck začne excentricky ječet jak potrefená děvka, že byste mu uvěřili tu bolest, jakou musel přetrpět snad jedině Kristus na kříži. Přesně takto zní úvodní patnáctiminutová tryzna "There Is a Light" testující i toho nejotrlejšího posluchače. Na druhou stranu TSMZMO zvolili nadmíru originální síto, které odfiltruje všechny, kdož očekávají alespoň špetku hitovosti. Kdo však obstojí v této zkoušce (na minulém počinu jsme mohli okusit něco podobného), pro něj se stane TSMZMO až obsesí, drogou, které není nikdy dost.

TSMZMO lze považovat za synonymum originálního kompozičního přístupu, nikoliv však za cenu krkolomných riffů či avantgardní elektroniky, naopak díky své otevřenosti a vnitřní přirozenosti mohou vznikat mistrovská díla jako "Kollaps Tradixionales". Kanaďané na jedné straně přetransformovali post-rockový megalit k nepoznání, natolik se vzdálili svým současným souputníkům, na druhou stranu se přiblížili k pravé rockové esenci. Některé pasáže totiž znějí jako inkarnace debutu "The Piper at the Gates of Dawn" od PINK FLOYD nebo úvodní melodie titulní "Kollapz Tradixional (Thee Olde Dirty Flag)" zase nechá vzpomenout na nehynoucí skladbu "Scarborough Fair" legendárního dua Simon & Garfunkel.

"Kollaps Tradixionales" patří mezi hůře stravitelné desky, kdy kapela nebere na posluchače pražádný ohled a je pouze na něm, zdali projde oním sítem. Za neuvážené bych však považoval odsoudit CD či rovnou TSMZMO jen po ledabylém poslechu. Tak či onak, z hudby Kanaďanů cítím především fakt, že ji tvoří především pro své vlastní potěšení a je pouze na ctěném posluchači, zda hodlá s kapelou sdílet stejné štěstí.

sestava: Efrim Menuck – kytara, varhany, piano, zpěv, Thierry Amar – kontrabas, trubka, Sophie Trudeau – housle, Jessica Moss – housle, David Payant - bicí, varhany, piano, hosté: Gordon Allen - trumpeta, Adam Kinner - saxofon, Matana Roberts - saxofon, Jason Sharp - saxofon
produkce: Howard Bilerman a Radwan Moumneh
1. There Is a Light
2. I Built Myself a Metal Bird
3. I Fed My Metal Bird the Wings of Other Metal Birds
4. Kollapz Tradixional (Thee Olde Dirty Flag)
5. Collapse Traditional (For Darling)
6. Kollaps Tradicional (Bury 3 Dynamos)
7. 'Piphany Rambler

Používáme-li slovní spojení "studená sprcha" pro označení velice nepříjemného zklamání, pak v případě předchozí desky THEE SILVER MT. ZION MEMORIAL ORCHESTRA "13 Blues for Thirteen Moon" tryskal ze sprchové hlavice přímo kapalný kyslík. Nutno říci, že novinka, pojmenovaná "Kollaps Tradixionales" natěšenému posluchači taktéž nedopřeje hřejivou úlevu a otáčí kohoutkem spíše do vlažna.

V čem tkví problém nové desky, když se skladatelská formule THEE SILVER MT. ZION MEMORIAL ORCHESTRA v podstatě nemění? Osobně za tím slyším čím dál tím větší snahu produkovat místo "obyčejné" muziky skutečné umění, jdoucí ruku v ruce s postupným vysycháním kdysi bohatým proudem oplývajícího řečiště nápadů. Na "Kollaps Tradixionales" se narozdíl od předešlého úletu objevují i vynikající momenty reprezentované především formálně výtečně zvládnutými a nervy šponujícími gradacemi, bouřlivými nástupy či několika pěknými melodiemi, kteréžto občas vypadnou z povětšinou bezcílně fidlajícího smyčcového doprovodu. Problém tkví v tom, že tyto záblesky kreativity jsou utopeny v naprosto neadekvátním množství vaty, až to občas připomíná pětiletku továrny na tyčinky do uší. Nástroje zabředávají do vytváření disharmonických ploch, které by měly nejspíš eskalovat napětí, ale narozdíl od GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR se zde snaha míjí účinkem.

Kdysi působivé vrstvení repetitivních motivů je zde dotaženo do extrému a působí úmorně. I sám Efram Menuck, vokalista a hlavní protagonista kapely, jako by se snažil svůj trýznivý, plačtivý projev ještě více posílit, což se mu bohužel daří - už není vypjatý a emocemi nabitý, ale otravný a afektovaný. "Kollaps Tradixionales" míří svými ambicemi na umělecký Olymp, ale mě jakožto posluchače už vážně nebaví hledat muziku, když se schovává za mraky.

45 %
Jiří Janík

90 %