14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE DILLINGER ESCAPE PLAN - Option Paralysis

2010 Party Smasher/Season of Mist

Krásu může člověk hledat ve své duši, sám v sobě a svých možnostech. Každé umělecké dílo je vyobrazením krásy, kterou umělec skrývá ve své duši. Tohle nejsou jen pojednání Michelangela Buonarrotiho o hlavních principech v umění, nýbrž i příměr k tomu, čím se prezentují THE DILLINGER ESCAPE PLAN na svém novém albu. Ano, můžeme to směle nazvat uměním.

Nevím, do jaké míry bude "Option Paralysis" okouzlovat svou rozporuplností, jedno je však více než zřejmé: tahle deska bude na jedné straně milována a na té druhé nenáviděna. Nic mezi tím není, zlatá střední cesta je vytyčena jiným kapelám. A právě v tomto bodě uštědřují Američané ještě tvrdší direkt, než kdykoliv dříve; tedy ne brutálnější, ale spíše obtížněji přijatelný.

Střet tradic s moderní dobou bývá v muzice zpravidla odrazem dokonalého souznění a do této pozice se nyní muzikanti svou novinkou dostávají. Otázkou ovšem zůstává, jak se na jejich inovativní snahy bude dívat ohromná základna fanoušků, respektive ti, kteří milovali "Miss Machine" (2004) a muziku jí předcházející. Pro ty, kteří za vrchol tvorby skupiny považují album "Ire Works" (2007), nepostrádající typické agresivní ataky, ovšem disponující také líbezně znějící kombinací spastických riffů a nakažlivých melodií opřených o brilantní vokál Grega Puciata, je pobídka skutečně lákavá. Jejich srdce budou tlouci v rytmu lásky "Option Paralysis" mnohem silněji.

Vraťme se ale ke kráse. Ta pravá se před mnohými často schovává, a jelikož se musí hledat, je asi určena a dopřána pouze těm šťastlivcům, kteří oplývají bohatou fantazií. První skladbou "Farewell, Mona Lisa" je umožněno pohrávat si s myšlenkou totálního zmaru. Jako toulkou životem, chvílemi plnými radosti, lásky, naděje, ale také hněvu, nejistoty a nenávisti. Zpěv kdesi blízko roztodivným variacím Mika Pattona, společně s pokřivenou polohou muziky, která sklouzává od mathcorové nevypočitatelnosti až k nečekaně civilnímu melodickému rozjímání, tvoří portrét současných THE DILLINGER ESCAPE PLAN.

Ať se to někomu líbí či nikoliv, právě hudební rozmanitost aktuálně hraje v muzice této party hlavní roli. Napříč playlistem vás muzikanti protáhnou záměrnou uštěpačností ("Gold Teeth on a Bum" a "Chinese Whispers"), intenzivními ranami jako z rukou zkušeného boxera ("Good Neighbor" nebo "Crystal Morning"), ale na pořadu dne je i úvod z říše snů s hostujícím pianistou Mikem Garsonem ("Widower") a neuvěřitelně tklivým zpěvem Puciata. Garson má za sebou spolupráci s Davidem Bowiem, NINE INCH NAILS nebo THE SMASHING PUMPKINS (na albu "Adore"), tedy jmény lákajícími občasně pozornost svou výstředností. A do tohoto profilu zapadají určitě i američtí muzikanti. Ironii lze spatřit snad jen v tom, že nejagresivnější písně "Endless Endings" a "Room Full of Eyes" objímají právě křehkou "Widower". Záměrem šokovat posluchače se pánové, zdá se, nezastaví před ničím a závěrem "Parasitic Twins", loučícím se oproštěním od intenzity zbytku alba, přichází zúčtování v podobě poslední rány do slabin.

Krásou jsme začali a krásou také skončíme. Ta v sobě ukrývá neobyčejnou hloubku, v tomto případě hloubku lásky. A jak se projevuje? Vždyť to přeci všichni znáte. Tím, že něco, nebo někoho máte rádi. A tady je tak lehké se zamilovat.

sestava: Greg Puciato – zpěv, Ben Weinman – kytara, Jeff Tuttle – kytara, Liam Wilson – baskytara, Billy Rymer – bicí
produkce: Steve Evetts
čas: 41:28