29.09.16

06.09.16

06.09.16

HACRIDE - Lazarus

HACRIDE - Lazarus

2009 Listenable Records

Až na sporadické výjimky jsou již žebříčky nejlepších alb za rok 2009 uzavřeny. Názvy vavříny ověnčených desek jsou vytesány do kamene a utichla i bouřlivá vřava na diskuzních fórech, kde se příznivci jednotlivých hudebních těles bili v prsa a titulovali se označeními, jaká jsou běžně používána spíše pro chovný skot. Nicméně i po tomto vyčerpávajícím období se ve zdánlivě uzamčené a prachem se pokrývající truhle roku 2009 může najít klenot nebývalého lesku. Obvykle dochází k tomu, že onen poklad časem objeví nějaký hudební Indiana Jones (či Lara Croft, abychom byli genderově vyvážení) a zahrne jej do žebříčků nejlepších desek uplynulého desetiletí, leč v mnoha případech by pouhé zpětné objevení byla ohromná škoda. Dobrým příkladem budiž akutální deska francouzských HACRIDE.

Když jsem "Lazarus" slyšel poprvé, skutečně jsem zíral, jako bych viděl onoho v názvu titulovaného biblického Lazara, kterak vylézá z hrobky a nenuceně odmotává své obvazy. Již předchozí deskou "Amoeba" nastínili HACRIDE svůj potenciál, když do svého brilantně zahraného moderního tech-thrashe zamíchali vyšší podíl atmosférických prvků, nicméně troufnu si říci, že vývoj, jakého jsme nyní svědky, předpokládal málokdo.

Stejně jako v roce 2007 němečtí THE OCEAN příjemně šokovali metalovou komunitu s dokonalostí hraničícím dvojalbovým opusem "Precambrian", i HACRIDE překvapili měrou vrchovatou. Moderní, thrash-deathový základ (který ostatně Francouzi mistrně ovládají, vzpomeňme na kolegy z DAGOBA či GOJIRA) je zde zformován do brilantních kompozic s epickým nádechem a jako metalové fondue omáčen v kotlících progresivního metalu a post-metalu. Za povšimnutí též stojí uchu lahodící zvukový kabátek, do nějž je Lazar oděn – čistý, ale sytý a barvitý zvuk má ke sterilitě rozhodně daleko a neopomenutelným dílem přispívá k budování atmosféry a posluchačskému zážitku.

Stěžejním kladem desky je však její kompoziční propracovanost, která snese srovnání i s vrcholnými deskami TEXTURES či OPETH. Kapela dokáže výtečně pracovat s jednotlivými motivy, které mohou být ze skladatelského hlediska jak velmi přímočaré a chytlavé, tak strukturovaně komplikované. HACRIDE je však za sebou řadí dle maximálně efektivního klíče, který teoreticky nahodilý sled pasáží mění v rafinovanou strukturu mířící k vrcholu (či dílčím vrcholům) skladby. To ostatně ukazuje již úvodní kompozice "To Walk Among Them", která ani na rozmáchlé patnáctiminutové ploše neobsahuje zbytečnou či nudnou pasáž. Podobná variabilita pohání také titulní, eponymní skladbu, čítající devět minut. A vlastně i všechny ostatní.

Těmi nejchytlavějšími momenty muzikanti takticky šetří – objeví se ve skladbách pouze tak frekventovaně, aby vás na několik sekund přikovaly k židli a donutily okamžitě k dalšímu poslechu. Až se nejhitovějších riffů a nejkouzelnějších melodií nasytíte (a že to chvíli potrvá), přijde čas na hlubší a neméně atrativní průzkum.

"Lazarus" je jako povrchový zlatý důl – brouzdáte deskou bez nejmenších obtíží tam a zpět, přičemž na každém kroku nacházíte nové a nové zlaté valouny. Hladově je cpete do své brašny a divíte se, jaktože jste je mohli předtím přehlédnout. Dílčí prvky snad ani nemá cenu příliš rozebírat: drtivé i vzletné riffy, emocemi vroucí zpěv i bestiální řev, akustická intra i vyhrávky pro kytarozpyty, všechno to jsou precizně vysoustružená kolesa v dokonale fungujícím stroji jménem "Lazarus". Žádné soukolí mě v loňském roce nevtáhlo do svých útrob tak dokonale, jako to z továrny HACRIDE.

sestava: Samuel Borreau – zpěv, Adrien Grousset – kytara, Benoist Danneville – baskytara, Oliver Laffond – bicí
produkce: Franck Hueso, Mark Casanova
studio: Loko Studio, Normandie