14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

ORPHANED LAND - The Never Ending Way of ORwarriOR

2010 Century Media

Ethno-metaloví vizionáři ORPHANED LAND se zformovali začátkem 90. let v nepokojích zmítaném Izraeli. Od té doby platí za jednu z tamních nejvýraznějších kapel. Celosvětově známými je však učinil až oslnivý comeback v roce 2004, kdy po osmileté pauze vydali geniální koncepční opus "Mabool". Díky němu se stali vůdčími postavami nenápadně se rozpínající ethno-metalové vlny a miláčky hudebních kritiků i fanoušků. To se promítlo i v nemalých očekáváních vztahovaných na dlouho avizované album "The Never Ending Way of ORwarriOR".

Abych byl upřímný, já sám jsem byl na málokterou desku natěšen tolik jako právě na tuto. A stejně upřímně musím konstatovat, že po prvním poslechu se dostavilo z mé strany mírné zklamání. Nabyl jsem totiž pocitu, že nedošlo k žádnému posunu a na rozdíl od "Mabool" chybí novince více opravdu strhujících momentů. Když k tomu připočtu fakt, že na ni fanoušci museli čekat dlouhých šest let a jejich naděje byla navíc přiživována přítomností fenomenálního hudebníka a producenta Stevena Wilsona, výsledek se zdá být opravdu poněkud skromný. Další poslechy však naštěstí přece jen odhalily víc a postupně jsem dokonce nabyl dojmu, že album v jistých ohledech svého předchůdce překonává.

Žádných velkých překvapení se zde ale určitě nedočkáte. "The Never Ending Way of ORwarriOR" hudebně přirozeně navazuje na "Mabool" a šestiletý rozdíl jako by mezi těmito počiny ani neexistoval. Už jen proto je vyloučeno, aby novinka dosáhla totožného úspěchu a nekritického obdivu. Opět zde dochází k nápadité kombinaci temně metalových žánrů s progresivně rockovými výpady a překrásnou orientální atmosférou, figuruje zde řada hostů s rozličnými exotickými instrumenty a nesmírně variabilní vokál frontmana Kobiho Farhiho je znovu doprovázen charismatickým a smyslným zpěvem překrásné Shlomit Levi.

"Nemám rád hudbu, která zní jako by byla vyrobená, aby uspokojila trh. Kapely, které zní jako NIRVANA nebo jako SLIPKNOT. Prostě všechny ty, které zní jako někdo jiný. ORPHANED LAND jsou v tomhle jedineční. Jsou překvapiví, protože představují něco jiného než kapely, na které jsme zvyklí ze západu." – Steven Wilson

Největší pozitivum novinky spatřuji v tom, že se poučila z některých nedostatků svého předchůdce. Sice se zde, jak už jsem zmiňoval, neobjevuje tolik chytlavých pasáží, na druhou stranu je však deska prosta i hluchých míst či nadbytečně se opakujících motivů. Působí také mnohem semknutěji a celistvěji, aniž by zanevřela na svou žánrovou nesvázanost a instrumentální pestrobarevnost. Jde zároveň o trvanlivější dílko, které vyžaduje více poslechů a méně útočí na "první signální". Právě tento fakt zapříčinil mé prvotní zklamání, které však bylo opakovaným vstřebáváním nahrazeno nesmírně uspokojivými pocity.

ORPHANED LAND sice svou novou deskou nepřekvapili, mluvit o zklamání by však také rozhodně nebylo na místě. Jedná se opět o fascinující hudební pouť plnou překrásných momentů a podmanivě mystické orientální atmosféry, která správně naladěného posluchače dokáže naprosto pohltit. Proto raději zapomeňte na svá často přemrštěná očekávání, odhoďte za hlavu předsudky a vychutnávejte krásu, která je zde vrchovatě obsažena. Uvidíte, že si vás nakonec omotá kolem prstu.

sestava: Kobi Farhi – zpěv, řvaní, mluvené slovo, Yossi Sassi Sa'aron – kytary, saz, bouzouki, oud, chumbush, klávesy, doprovodný zpěv, Matti Svatizky – kytary, Uri Zelcha – baskytara, hosté: Avi Diamond – bicí, Shlomit Levi – ženský zpěv, Steven Wilson – klávesy, Avi Agababa – perkuse, Avner Gavriell – piano, Nizar Radwan – housle, Srur Saliba – housle, Alfred Hagar – flétny, Yonatan Danino – shofar, Shmuel Ruzbahan – santur
produkce: Steven Wilson a ORPHANED LAND
studio: Bardo, No Man's Land Studio
čas: 78:18
země původu: Izrael
styl: ethno/progress/death/doom
Part I: Godfrey's Cordial - An ORphan's Life
1. Sapari
2. From Broken Vessels
3. Bereft in the Abyss
4. The Path Part 1 - Treading Through Darkness
5. The Path Part 2 - The Pilgrimage to Or Shalem
6. Olat Ha'tamid

Part II: Lips Acquire Stains - The WarriOR Awakens
7. The Warrior
8. His Leaf Shall Not Wither
9. Disciples of the Sacred Oath II
10. New Jerusalem
11. Vayehi Or
12. M I ?

Part III: Barakah - Enlightening The Cimmerian
13. Barakah
14. Codeword: Uprising
15. In Thy Never Ending Way (Epilogue)

Bonus:
16. Estarabim

Předchozí album ORPHANED LAND "Mabool" splňovalo nároky na něco, čemu bychom mohli říkat "obecný vkus", pokud by něco takového vůbec existovalo. Bez nadsázky jeden s nejzásadnějších hudebních počinů všech dob sklidil ohlasy i z míst, odkud by je metalová obec snad ani nečekala. Proto bych nečekal, že se Izraelcům s novinkou "The Never Ending Way of ORWarriOR" podaří jejich majstrštyk překonat.

Přesto se i navzdory faktu, že podobných alb vychází sotva tucet do roka, nemohu ubránit mírnému zklamání. Kapela v jednotlivých skladbách nastavuje mnohé své tváře, od těch usměvavých bezstarostných až po ty progresivní doplněné zdviženým prstem kynoucím ke zvýšené pozornosti, postrádám však žádoucí jednotu. Zvlášť, když ORPHANED LAND i jejich alba od posluchače už od základu vyžadují komplexní nazírání a přístup.

Zatímco deska "Mabool" byla jako kniha, která se čte takříkajíc na jeden zátah, novinku nemám potíž odložit po přečtení kapitoly bez nutkání se k četbě/poslechu co nejdříve vrátit. Zvlášť, když jako by příběh ke konci namísto gradace spíše ztrácel. Věcnější výtky však nenacházím, závěry odvíjím ryze pocitově, tedy nanejvýš subjektivně. A když tak přemýšlím nad tím, že desku kapele produkoval Steven Wilson, uvědomuju si, že s jeho PORCUPINE TREE to mám s počiny po "Deadwing" dost podobně.

80 %
Václav Tesař

80 %