29.09.16

06.09.16

06.09.16

DAUGHTERS - Daughters

DAUGHTERS - Daughters

2010 Hydra Head

Tak krátce a přesto tak nezapomenutelně. U této těžko zařaditelné party už se pomalu stává tradicí, že přichází rychlým, avšak nenápadným krokem, ovšem rozhodně se v souvislosti s jejich muzikou nedá říci, že by se stejným způsobem z mysli posluchačů také vytrácela. Nejinak je tomu i nyní. Eponymní album DAUGHTERS nehýří časem ani přehnaným optimismem a zanechává po sobě takovou spoušť, že si následky ponesete pěkně dlouho.

Necelá půlhodinka není pro styl, jakým se vyznačují DAUGHTERS, zdánlivě zase až tak nedostačující, ale síla písní samotných určitě láká k ještě větší muzikantské rozmáchlosti. Při výčtu motivů a žánrů, které je možné v jejich muzice slyšet, je zázrakem, že si skupina stále uchovává jistý punc nezávislosti a nestala se z ní potrava pro nějaké velké vydavatelství.

Sympatie ovšem nesbírají pouze v tomto ohledu, což vysvětlím záhy. Nejprve ovšem krátká odbočka od všedního recenzentského rozboru písní. Dva členové DAUGHTERS se před několika lety snažili popsat ojedinělý přístup při skládání muziky a jejich slova dokazují, že na životy běžných hudebních konzumentů útočí vtipem, nadsázkou, ironií a hlavně kousavým sarkasmem: "Myslím, že sarkasmus je prvkem důležitým v podstatě v čemkoliv. Pro lidi je sociálně přijatelnějším způsobem, jak vyjadřovat názory či nápady, které by ze sebe jinak nedostali... V naší muzice určitě najdete jak stopy sarkasmu, tak i ironie. Cílem ironie je ovšem pochopení, kdežto sarkasmus se v podstatě porozumění obrací zády."

Člověk míní, život mění. Jak je to tedy s jejich muzikou doopravdy? Pozitivně je určitě míněn dokonalý odklon od jakéhokoliv náznaku trendovosti. V okamžiku, kdy si mnohé kapely neví rady s tím, jak vytvořit agresivní a zdánlivě nesouvislou muziku alespoň částečně poslouchatelnou, přichází DAUGHTERS se zajímavými skladbami, které hýří náladami a barvitostí. Se vším zmíněným také souvisí nejpodstatnější charakteristika jejich počínání: to, že se nikdy nevzdálili ani na krok nezávislosti a dělají si jednoduše vše po svém a jak jim to určují jejich vnitřní touhy.

Záporem budiž možná opotřebovanost a horší poslouchatelnost s dlouhodobějším odstupem. Nevím, zda si za několik let znova vzpomenu na zde recenzovaný počin, třebaže v současné době mě jejich roztodivné kombinace nápaditosti a drzosti skutečně baví. S předchozím odstavcem taky souvisí druhá strana mince: kvůli svému nestandardnímu přístupu DAUGHTERS asi nikdy nebudou vřele vítáni širší posluchačskou veřejností, vždy budou kladně přijímáni pouze svým specifickým publikem. Otázkou zůstává, jak na tyto výtky nazírat a zda je kapelu možné právě kvůli jejímu "indie" přístupu brát za vzorný příklad uvěřitelnosti a upřímnosti.

Ať tak či onak, nové album je vynikající. Pro modernu ctící i uzavřeně smýšlející hudební fanoušky bude deska obtížněji přijatelná, přesto si na ní každý něco najde. Math-rockově přesně plynoucí čas z přesýpacích hodin, po který se k uším dostávají momenty z ranku noisu, experimentálního rocku, hardcoru i špetky metalu.

Je to právě rozmanitost, která hraje vůdčí roli ve snesitelnosti či naopak nesnesitelnosti; pocity každého posluchače jsou skutečně individuální a právě z toho důvodu album "trpí" jistou rozporuplností. A u toho zůstaňme. Jak psal Fjodora Michajlovič Dostojevský v "Zápiscích z podzemí": "Sarkasmus: poslední útočiště skromných a čistých lidí, když se někdo hrubě vloupává do soukromí jejich duše." DAUGHTERS začínají být sarkasmem proslulí a nevynechají jedinou příležitost, kdy ho ve svých písních využít.

sestava: Alexis Marshall – zpěv, Nicholas Andrew Sadler – kytara, Samual M. Walker – baskytara, Jon Syverson – bicí
čas: 27:55
styl: experimental math-rock/mathcore