29.09.16

06.09.16

06.09.16

ALCEST - Écailles de Lune

ALCEST - Écailles de Lune

2010 Prophecy Productions

Co mají společného Moliére, Honoré de Balzac, Jacques Louis-David, Georges Bizet, Guillaume Apollinaire a Édith Piaf? Krom toho, že se jedná o jedny z nejvýznamnějších osobností francouzské kultury posledních několika století, jsou všichni pohřbeni na světoznámém pařížském hřbitově Père Lachaise. V hrobech a hrobkách Père Lachaise dlí zhruba sedmdesát tisíc nebožtíků, včetně mnohých prominentů, a já pevně věřím tomu, že až nadejde čas, najde se mezi kostmi francouzské umělecké smetánky místo i pro Neigeho, ústřední postavu francouzských projektů ALCEST, AMESOEURS, MORTIFERA a dalších. Proč? Odpověď poskytuje očekávaná novinka ALCEST zvící se "Écailles de Lune".

Plnohodnotný debut ALCEST "Souvenirs d'un autre monde" z roku 2007 byl po zásluze senzací. Křehká, snová a působivá kombinace black metalu, shoegaze a post-rocku sloužící jako prostředek pro interpretaci Neigeho vizí z fantaskního světa, byla skutečně svěží brízou pro black metal jako žánr a pohladila nejednu sensitivní duši. Poslech "Souvenirs d'un autre monde" byl procházkou po ztichlém Montparnasse za časného letního rozbřesku, kdy vás chladný vánek a nesmělý zpěv ptactva probouzí z oblouznění absinthem a doutníkovým kouřem do čistého světa. To, že ALCEST umí být skutečně fantasticky sugestivní, dokazuje stejnou měrou i "Écailles de Lune". Tentokrát nás však nebudou na naší pouti doprovázet ranní ptáčata, ale bledý svit němého měsíce.

Způsob, jakým ALCEST skládají, se de facto nezměnil – stále kombinují řezavé blackové kytary s konturami změkčenými a rozostřenými shoegaze aviváží, míchají dohromady vrstvené zvukové vlnobití kytar a přímočarou post-punkovou basu. Konejšivé pasáže střídají ty energické, vypjatý řev střídá zasněný, éterický vokál. Změna leží tentokrát spíše v pocitové rovině, což ostatně přiznává i sám Neige. Vyznačuje-li se předchozí deska určitým optimismem, projasněností a hravostí, zde se hraje na podstatně temnější notu. Deska je ovázána tenkou nitkou příběhu, jenž je možno chápat jako transcendentální metaforu smrti a dle Neigeho slov vypovídá "...o muži, jenž se doslova rozhodne opustit jeden svět pro jiný. Něco jako průchod do jiné reality, jiného stavu existence". Sen a smrt? ALCEST se tentokrát noří skutečně hluboko do nitra bytí.

Právě ona niternost, se kterou dává Neige posluchači možnost nahlédnout do svého světa, je možná tajemstvím úspěchu ALCEST. Ti dokáží najít způsob, jakým vyjádřit emoce, které nelze pojmenovat, ale které rezonují s nitrem posluchače a zesilují celkový prožitek. Je opravdu velice snadné nechat se "Écailles de Lune" pohltit, ale i když dominuje emocionální stránka hudby, ALCEST v žádném případě nepokulhávají ani v kompoziční nebo instrumentální rovině. A pokud jsou tyto aspekty přece jen podřízeny co možná nejdokonalejšímu zprostředkování snu, budiž – stejně se do Neigeho fantazií ponoříte s nadšením pionýra a zvědavostí Alenky v říši divů. Nic naplat, flek na Père Lachaise má Neige již nyní zasloužený.

sestava: Neige – zpěv, kytary, baskytara, Winterhalter – bicí
produkce: Martin Koller
studio: Klangschmiede Studio E, Mellrichstadt
čas: 41:47
země původu: Francie
styl: post-black/shoegaze
1. Écailles De Lune (part I)
2. Écailles De Lune (part II)
3. Percées De Lumière
4. Abysses
5. Solar Song
6. Sur L'Océan Couleur De Fer

Když se projekt ALCEST před třemi lety prozvonil mou duší i myšlenkami, ani na okamžik jsem nepochyboval, že tohle je hudba s tím opravdovým přesahem, hlubokým a intimním. Smutné a hořké vyprávění nyní dostává další kapitolu a stvrzuje tím fakt, že Neige je opravdu renesanční člověk. Nejen co se hraní, hudby a jejího skládání týče, ale především v rozsahu a hloubce výpovědi vlastních pocitů, nálad, prožitků.

"Écailles de lune" hned na první poslech působí ještě víc snově, dream rockově, než její úspěšný předchůdce. Jak křehká pavučina, co se třepotá mezi větvovím stromů za úplňkové noci pod jemnými, lyrickými výdechy kytar (víc shoegaze než kdy předtím) a sem tam její éterickou auru potrhají syrové post-blackové nástupy, které se jako trny bodláků nemilosrdně zařezávají do posluchačových sluchovodů. Vláčné, pochmurné, pitoreskně fantaskní, vlídné vyprávění.

Podívejte, hudba v podání ALCEST (podobně jako třeba ta od KATATONIE), víc než kterákoliv jiná vyžaduje určitý stupeň posluchačské empatie, jistou srdeční frekvenci na to, aby mohla být procítěna naplno (záměrně nepíšu slovíčko "pochopena", neboť co má být primárně procítěno, nemusí být vždy přesně definováno). Nemá cenu honit si tu triko srovnáváním faktů, jediné co mohu říct je - vytrhněte své myšlenky na chvíli z unylého stereotypu všedních dní a dejte "Écailles de lune" šanci prostoupit do nejhlubších vrstev vašeho srdce. Tyhle stopy jarní déšť jen tak nesmyje.

85 %
Jirka Jakoubě

90 %