18.10.14

CALES - KRF

CALES - KRF

2009 Metal Breath

čas: 43:40
styl: pagan/folk metal

Hukot větru mezi hradbou smrkového stromořadí značí předzvěst pachu nasáklého krví v minutách příštích. Až rozezní se nelítostný ryk, svištění mečů protne mohylu noční majestátnosti a dusot koní rozsekne nebojácný křik udatných hrdinů, bojujících za spatření ranního úsvitu. V záři pochodní však jen tóny blyštivé oceli stoupat budou ke hvězdám a zářezy času se nenávratně vryjí do duší…

Pryč jsou rozvláčné nálady plné zádumčivosti, časoprostor se semkl do jednoho bodu, v němž je místo pro slovanskou houževnatost a zároveň přirozenou harmoničnost. Nad tím vším pak bdí nepřehlédnutelná persona tuzemské metalové scény Petr "Blackie" Hošek, který po invazivní atmosférické smršti desky "Savage Blood" vyprodukoval hrdého následníka ocejchovaného nekompromisním názvem "KRF".

Zatímco si Blackie na "KRF" pohrává s prvotřídními slovanskými melodiemi, dokáže zároveň intenzitou a úderností sobě vlastní doslova sedřít z živáčka kůži, ohoblovat nánosy sladkobolných zatuchlin a pořádně vyburcovat tělo do stavu naprosté živelnosti a bojovnosti. Mluví-li se však v případě CALES o údernosti, je potřeba z mysli okamžitě vyfiltrovat, a to nejlépe nezvratně nějakým lahodným mokem, všechny omezené a scestné představy soustřeďující se jen na sprinterské sešlapávání kopákových pedálů. Zvukomalba dodávající písním potřebnou dynamiku je gró, s kterým Blackie pracuje už dlouhá léta, a pokaždé se mu to zdaří i bez toho, aby se musel upjatě ohlížet zpátky a vypůjčovat si na své vlastní úroky.

Vytříbenost, s jakou k sobě Blackosh na "KRF" splétá jednotlivé party, je delikatesou s opojným odérem svobody a invenční nesvázaností, která odolává jakékoliv skladatelské žánrové impotenci. Málokdo dokáže s takovou elegancí přenést do své muziky lehkost a zároveň nekompromisní oddanost rytmice tak, aby se vše odráželo v naprostém souladu a v tolik pozitivní energii. Energie čišící z hudby je, dalo by se říct, alfou a omegou celé Blackoshovy tvorby a ten na novince posouvá své zvyky mnohem dál. Navíc se odhodlal pro zásadní krok a ponořil do nového díla celou svou osobnost včetně zpěvu, čímž ještě víc podtrhl strhující živelnou atmosféru a autentičnost.

Hledat ve zpěvových linkách "KRF" nějaké zaběhlé zákonitosti nemá smysl, protože na české poměry se jedná o zcela netradiční pěvecký přístup opírající se čistě o cit a intuici, kdy to vše Blackie dále zpečeťuje dech beroucím nasazením. Stejně jako ve zpěvu, ani ve skladbách samotných se neztrácí gradace, jemnost či rozmanitost. Ze skladeb jako "Song of Outlaws", "Varjag" nebo "Resolution" se doslova drásají ven siluety vypjatosti, ostražitosti a dusivé momenty plné nahuštěné atmosféry. Naproti tomu na závěr alba se z reprobeden začnou ozývat vybrnkávané tóny, mohutná podkreslující kytara a je jasné, že kytarový bohatýr si pro nás připravil to nejlepší, co může nabídnout. "Magnificent Masterpiece of Apocalypse" je vznešenou hudební poezií, úchvatnou zvukovou scenérií s prostupující atmosférou. Skladba by se klidně mohla jmenovat "Insurgency No. 2" a nemusela by se vůbec za nic stydět. Opravdu mysteriózní věc plná dojmů a nostalgie uvězněných v nánosech času.

Zajímavostí je, že i když Blackie místy experimentálně opouští teritoria svého typického rukopisu a veskrze se snaží prozkoumávat pro něho netradiční hudební kontury a postupy, přesto si všechny skladby zachovávají auru, kterou na sto honů rozezná i lovecký pes ovládaný pachem hárajících fen. A to je právě to kouzlo a sázka na jistotu, že Blackie a jeho CALES nikdy nebudou znít jako někdo jiný. I kdyby měli ve výbavě instrumentů pouze triangl a ukulele, přesto by dokázali předat svou nezaměnitelnost a charismatickou výsostnost, jaká jim právem nPetr "Blackosh " Hošekáleží.

sestava: Petr "Blackosh " Hošek - všechny nástroje
produkce: Petr "Blackosh " Hošek
1. Barbarian Paganus
2. Varjag
3. Resolution
4. Pass in Time
5. Song of Outlaws
6. Legacy of Honour
7. Savage Blood
8. Magnificent Masterpiece of Apocalypse

Z ambiciózního projektu CALES se za ta léta stala spíše privátní záležitost, Blackosh si, stejně jako v případě předchozího počinu, vzal na svá bedra vše – od nástrojového arzenálu a protentokrát i zpěvu počínaje, produkcí, mixu, masteringu a tvorbou obalu CD konče. Což o to, Blackie bezesporu disponuje potřebným talentem, nicméně z nahrávky necítím onu potřebnou hudební diversitu jako v případě písničkověji laděných alb z období, kdy se neostýchal obklopit neméně talentovanými hudebníky. "KRF" po všech stránkách evokuje inkarnaci kultovních BATHORY z období "Hammerheart", ovšem to byl konec kýčovitých 80. let a podobné nahrávky plnily spíše funkci rebelského vzdoru, než že budovaly novou kapitolu metalových dějin. V současnosti "KRF" působí spíše umanutě, ponejvíce ji ocení pamětníci, kteří počiny jako "Hammerheart", "Twilight of the Gods" či "Blood on Ice" zažili jako novinky na hudebním trhu. Blackosh již dříve dokázal, že pro něj není problém zdolat pagan metalový menhir, ale v případě "KRF" nejlépe sedí rčení: dvakrát do jedné řeky nevstoupíš.

65 %

Ty tam jsou písničkové tvary – Blackie se definitivně zhlédnul v neurvalosti a živelnosti. Spontánnost a nedůslednost však nejsou totéž, podobně jako se špinavost nerovná nevzhlednosti. A co naplat, na "KRF" se až příliš často hodí adjektiva zmíněná jako druhá v pořadí.

Blackie se rozhodně nestydí za nedokonalosti, což nám může být sympatické, ale jen stěží to připíšeme ke kladům desky. Je to zejména upozaděné a místy vyloženě rozplizlé vokální podání, které poukazuje, o kolik silnější dopad mohlo album mít, kdyby stál za mikrofonem někdo schopnější. Ani stěžejní kytarové party nedokáží utáhnout vše, zvlášť když jakoby místy pokračovaly jen ze setrvačnosti. A přestože Blackie patří mezi kytaristy s nejvíce zřetelným (i ceněným) rukopisem, ten jakoby na "KRF" žil tak trochu z podstaty a jakákoliv sebeinovace mu byla cizí. Deska tak postrádá členitost, chytá se každého nápadu, ale ne všechny dokáže rozvést.

Náboj "KRF" nepostrádá, ale jeho kadence má blíže luku než brokovnici a z desky je zřejmé, že ji autor skládal v prvé řadě pro sebe. Zejména pro přílišnou monotónnost se ztratí veškeré vypiplané pasáže a album zní v prvé řadě jako notně zazděná šance.

55 %
Viktor Palák

Dříve jeden z hlavních tvůrčích mozků ROOT už tehdy prostřednictvím projektu CALES paralelně (a posléze výlučně) laškoval jen se svými soukromými múzami. V čase dodnes velmi ceněného a načechraného alba "The Pass in Time" se s nimi ještě láskyplně miloval, v případě posledního kousku "KRF" už je spíše natvrdo ojíždí do zadnice.

Blackie v mých očích stále patří mezi velmi kreativní kytaristy, kteří mají i po dvaceti letech skládání koule vypotit zcela sami dlouhohrající desku. Výsledek přitom překvapivě nepůsobí prázdně nebo suše, což považuji za malý zázrak. Naopak: disponuje charakteristickým rukopisem, jeho riffy poznáte kdykoli a ačkoli své postupy samozřejmě průběžně opakuje, dokáže se s hadí mrštností vyhnout – byť někdy o prsa – vykrádání sebe sama.

Na druhou stranu má "KRF" jednu značně kontroverzní vlastnost. Ačkoli je každá deska CALES jiná, je velmi těžké hovořit o nějakém hudebním vývoji. Z kontextu Blackieho tvorby je znát, že tento fakt není způsobený tím, že by sám tvůrce nevěděl, co chce, ale zkrátka netrpí potřebou se překonávat. Nekolísá tedy ani tak tvorba jako spíš ambice, a jestli se v roce 2001 s deskou "The Pass in Time" chtěl Blackie pochlubit, že zvládne udělat nádherně atmosférické paganmetalové album se schopností oslovit širší spektrum posluchačů, na novince chce prostě egoisticky vyzpovídat sám sebe i za cenu, že to znamená nemít v písních více tvůrčích vlivů, technicky kvalitní vokály či složitější aranže.

"KRF" je velice surová sbírka postavená z devadesáti procent na kytarách, příležitostně dobarvená o jednoduché "pohansky" odkřičené vokály nazpívané samotným Blackiem. Jeho rukopis je samozřejmě ovlivněn BATHORY v jejich nejlepším období a nejinak je tomu na novince, přesto na albu nechybí moře hardrockového riffování, díky čemuž disponuje silným drivem. Blackie dokáže velmi dobře vystavět dobře šlapající figury jen s pomocí kytar a dost místa zbývá i na poctivou dávku typické atmosféry zřetelné například v poslední skladbě s "pomrkávajícím" názvem "Magnificent Masterpiece of Apocalypse".

Co se týče vokálů, jsou samozřejmě velmi syrové, na rozdíl od mnoha Blackieho fandů ovšem nelituji absence hostů. Oceňuji autenticitu zpěvů a myslím si, že se do kontextu "KRF" velmi dobře hodí. Nehledě na to, že Blackie není žádný nováček a skladby šikovně postavil na tom, co mu jde nejlépe, tedy na kytarách. Připouštím, že nejen pro upozadění zpěvu a bicích může Blackieho produkce spoustě posluchačů připadat trochu svérázná, ale zde zkrátka hraje prim poctivé riffování.

Pokud v sobě Blackie jednou probudí pořádnou dávku ambicí, můžeme se ještě dočkat nějakého skutečného opusu. "KRF" je ale spíše "jen" sympaticky přímá zpověď. Asi jako kdyby se umělec dříve tvořící řezbářská veledíla pro dávné krále stáhl do chaty někde v lesích a tam si dál tvořil sám pro radost. Možná hrubě a nevyumělkovaně, ale o to upřímněji. Funguje to? Ano!

70 %
Radalf

90 %