06.09.16

06.09.16

SLASH - Slash

SLASH - Slash

2010 Roadrunner Records

Marlboroman a jeho kámoši

Mí hrdinové z hudebního dospívání - Axl Rose a Slash - už válečnou sekyru nejspíš nikdy nezakopou. A ačkoliv se v důsledku důkladného sledování veškerého dění kolem současných i bývalých Pistolníků ručička mých sympatií v posledních měsících přechýlila na stranu možná arogantního, leč uvěřitelnějšího zrzka, sólová prvotina druhého jmenovaného pro mě znamenala jedno z nejvyhlíženějších alb roku.

Co však čekat? Návrat k navztekanosti GUNS N' ROSES umocněný nevybouřeností ze zahálky VELVET REVOLVER? Navázání na dvě našlapaná alba projektu SLASH'S SNAKEPIT? Anebo studiové zoficializování choutek v intencích koncertní sestavy SLASH'S BLUES BALL, v níž kytarista ještě více akcentoval svůj vřelý vztah k hudbě snědých předků? Že půjde zcela jinudy, bylo jasnější s postupným odkrýváním jmen hostujících muzikantů/kamarádů. A že si jich Slash během své dlouhé kariéry nadělal. V jejich výčtu chybí snad už jen Lenny Kravitz a post mortem příspěvek Michaela Jacksona. Pustit se do něčeho podobného Axl, dočkali bychom se nanejvýš maxisinglu s duetem se Sebastianem Bachem.

Staří i mladí

Album otevírá elektrizující "Ghost", v níž Slash po nějaké době opět táhne za jeden provaz s Izzym Stradlinem. Nostalgie sice zůstane spíš jen na papíře, ale pokud by jeho jméno jako záruka kvality nestačilo, smyslnou rozevlátost nahrávce dodá svým tradičně sexy hlasem Ian Astbury. Symbolický start, uvážíme-li, že právě THE CULT v roce 1987 vytáhli GUNS N' ROSES jejich první severoamerické turné. V mých uších představuje "Ghost" jasného adepta na rockující singl, dostatečně hitový, přesto oproštěný od prosté rádiové šablonovitosti.

Snad ale i kvůli podpoře prodejnosti desky "Cosmic Egg" jeho WOLFMOTHER, byl za pilotní singl zvolen těžkopádný zásek "By the Sword", ovládnutý dotekem Andyho Stockdalea. Oba kytaristé si evidentně padli do noty co se týče hudebního vkusu s těžištěm ve zlatých sedmdesátkách, ze skladby je však evidentní, že Stockdale se za Slashem zastavil až poté, co své nejlepší nápady napěchoval do jmenovaného aktuálního počinu vlastní kapely.

"Iggy byl vůbec první, kdo svou skladbu nazpíval. Když jsem mu ji poslal, ozval se mi za pár dní telefonicky. Nechal mi svůj part nazpívaný na záznamníku, zatímco na pozadí si ze sterea pouštěl hudební podmaz. To bylo dost rockový, hodně hustý." - Slash o spolupráci s Iggym Popem

Oproti tomu spolupráce s Fergie, která spolu s BLACK EYED PEAS byla loni rovněž autorsky činná, působí podstatně ambiciózněji a, řekněme, méně vyčerpaně. Řádně štiplavou slinu zpěvačka nasála zřejmě při překopání klasiky "Paradise City" (vyšla jako bonus na nealbovém singlu "Sahara" určeném pro japonský trh) a svou "Beautiful Dangerous" tak posouvá k tomu nejlepšímu a hlavně nejpřekvapivějšímu, co album nabízí. Vypjatý výkon hodný čistokrevné rockové dračice v moderním zvukovém hávu vybízí k fantazírování, že podobně tvarovaného výsledku bychom se mohli dočkat, kdyby Axl se Slashem opět našli společnou řeč. Naopak pistolnická minulost probleskne v úvodu osmičky "Doctor Alibi", kterou Slash Lemmymu předchystal riffem vskutku vzpomínkovým. Po něm se však skladba promění v typickou motörheadovskou jízdu, jíž tak nezaměnitelně mistr Kilmister řídí už přes třicet let. A tady se dostávám k pointě.

...ojeti hudební děvkou

Protože pokud Slash před vydáním alba tvrdil, že je "hudební děvka, která chce každého obskočit", svého záměru dosáhl z obou kvalitativních pólů řečeného, tedy místy snad až nežádoucně dokonale. Cornellova "Promise" se tak nachází na bezradném pomezí baladičnosti AUDIOSLAVE a zpěvákovy aktuální sólové tváře, Kid Rock v "Hold On" vsadil na svůj neškodný jižanský soft s příchutí gospelu prezentovaný na jeho posledním počinu "Rock N' Roll Jesus", v popovém mainstreamu se podobně ztratí i "Gotten" nazpívaná sentimentálním Adamem Levinem z MAROON 5 a dreamera Ozzyho od patetičnosti zachránil snad jen fakt, že už by těch balad na čtrnáctiskladbové album bylo příliš, a tak Slash "Crucify the Dead" přece jen přitvrdil.

S "Nothing to Say" nazpívané M. Shadowsem se předvede v neslýchané ryze metalické poloze, co však naplat, když se jeho práce ztrácí pod dojmem, že výsledek až příliš připomíná AVENGED SEVENFOLD. Podobně je tomu i s Iggym Popem ve "We're All Gonna Die", kterou šlachovitý šedesátník posouvá do albového nadprůměru jen svým nasazením.

Jistě, každý ze zúčastněných zosobňuje individualitu s osobitým rukopisem a můžeme vypíchnout kvalitní alba s hostujícími muzikanty, jimž byly skladby napsány takříkajíc "na tělo". Osobně však Slashův "debut" do této kategorie nezařadím. Víc než tvůrčí rozmáchnutí se a profitování ze vzájemné spolupráce z něj totiž pociťuji pohodlné svezení se s rutinérstvím zasloužilých mazáků. Až na výjimky bez překvapení a bez zápalu. Takové "skladby na klíč", mezi nimiž si každý najde "tu svou" s ohledem na vlastní stylové preference. Jen kdyby se stále nevracela představa, že podobné desky by mohly vznikat lusknutím prsty. Tohle rozhodně není "rock & fuck n' roll", který nám slibuje obal věrný kytaristově tradiční ikonografii.

A malé PS na závěr: už vidím všechnu tu chválu těch, kteří Santanovi vyčítají, že se na svých posledních počinech až příliš nechal pohltit hostujícími interprety.

sestava: Slash – kytary, Chris Chaney – baskytara, Josh Freese – bicí
produkce: Eric Valentine