29.09.16

06.09.16

06.09.16

MORNE - Untold Wait

MORNE - Untold Wait

2009 Feral Ward

Nejhorším vězením světa je samota lidské duše. Bez oken, bez mříží, zpustlý dřevěný srub hluboko v lesích, odkud a kam cesty nevedou. A kdes opodál, po kolena v kalné tůni, dlouhovlasá nymfa s očima ovázanýma zkrvavenou gázou, na housle hraje tesknou melodii. Pohublá krása v šifonovém korzetu, která marně slzy roní. Tomuhle místu vládne hořkost a chlad.

Jsou sny, které bychom hned po probuzení nejraději vymazali z paměti. Po čele stéká ledový pot a v myšlenkách se stále ještě míhají útržky obrazů, symbolika tápající v mlze. Jednou z nejčastějších nočních můr je ta o křiku, který nikdo neslyší, volání bez odezvy. Asi bych nenašel vhodnější paralelu s tvorbou bostonských MORNE, než je bytostně intenzivní prožitek strachu. Pud sebezáchovy, který umožňuje člověku čelit bolesti.

MORNE se dají fakticky vymezit jako atmosférický agresivní sludge, který se však v tomto případě zásadně odpoutává od vlny moderního post-metalu. Pro lepší představu si vezměte kousek z nejtvrdšího období starších NEUROSIS, přidejte prostou agresi CROWBAR, strhující rytmiku MASTODON a sem tam jemně okořeňte houslemi.

K tomu všemu si ještě můžete přičíst zkušenost a jistý tvůrčí vliv Jeffa Haywarda, zpěváka a kytaristy dnes již neexistujících sludgových pionýrů GRIEF, který se k formaci založené Miloszem Gassanem připojil rok po jejím vzniku. Dostáváte tak kvalitní stavební kámen z hudební moderny, který můžete skládat na pevných, lety prověřených žánrových základech.

Jak cherubín s uřezanými křídly, vhozen do chřtánu zvrácené fantazie. Utíkáš bez cíle, jen proto, že samotný běh ti dává alespoň nějakou naději. Ty víš, že přichází, byť neznáš jeho tvář, ani jeho podobu. Škrábeš se po rozblácených mezích, za nehty usazuje se špína zoufalství. A jedinou esencí tohohle boje je pot, slaný a chladný pot, co se mísí s horoucí krví.

Tradiční hudební sinusoida mezi klidem a bouří pro debutovou desku "Untold Wait" prostě neplatí. Prakticky hned záhy po komorním, tesklivě abientním úvodu rozpoutávají MORNE nepolevující, dechberoucí peklo. Zběsilý úprk krajinou stínů. Od chlípně frázovaného, střednětempého sludge po neurvalý burácivý crust, pokaždé však s chorobně vtíravou, přímočaře jednoznačnou melodií.

Žádné přehnané hraní si na originalitu za každou cenu, žádná intelektuální nadsázka. Dokladem budiž punkově jednoduchá "Force" nebo pomalejší "Twilight Burns", která svou melodií zpočátku neuvěřitelně připomíná skladbu "Sun I Call" od SOLEFALD. Čitelné vrstvení kytarových linek, citlivě vkomponovaná akustika smyčců, pulzující doomové momenty, přesvědčivé hraní a přesně padnoucí zpěv/řev. Ve svém důsledku velmi intenzivních padesát minut, které mohou (a nemusí) sloužit jako úderný protipól k většině současných post-metalových nahrávek.

Pro MORNE zkrátka platí myšlenka: "Proč dělat věci složitě, když ty nejintenzivnější prožitky v životě jsou tak prosté." Hrají muziku, která vychází z toho nejzákladnějšího principu vzbudit nějaké emoce, vyvolat jakýkoliv (ne)určitý dojem. Vlastně poprvé dávám v hodnocení číslovku 95% a to hlavně proto, že "Untold Wait" je podle mě takovým pomyslným pudem sebezáchovy, který dává přežít poutu jednoduchosti v přetechnizovaném světe. Nahrávka s jistou trvalejší hodnotou.

sestava: Jeff Hayward – zpěv, kytara, Milosz Gassan – kytara, klávesy, zpěv, Max Furst – baskytara, Kevin Adams – bicí
čas: 49:25
styl: atmospheric sludge/crust