29.09.16

06.09.16

06.09.16

HORDE OF HEL - Blodskam

HORDE OF HEL - Blodskam

2009 Moribund Records

Nestává se až tolik často, že skupina vstoupí na hudební scénu vyvoláním co největší kontroverze ještě před tím, než jí vyjde první album. V případě švédských HORDE OF HEL tomu tak je. Promyšlená mediální masáž o připravovaném projektu "švédské death/blackové elity" (nevím, kde má tohle prohlášení kořeny, ale na švédské scéně znám mnohem zajímavější jména než jsou zrovna VALKYRIA, ODHINN nebo DEPRAVED) a hudební klip na YouTube zobrazující záběry z různých genocid jim nachystaly půdu. Když si k tomu člověk připočte misantropické kydy na MySpace kapely a kontroverzní prohlášení "podporující" zemětřesení na Haiti, je o humbuk postaráno. Humbuk poněkud zbytečný.

Nehodlám zde řešit morální profil kapely, žádnou zhovadilou kolektivistickou ideologii HORDE OF HEL nepropagují a co se týče toho ostatního, s tím ať se srovnají jejich fanoušci sami. Pitomá prohlášení na webu má značná část metalové scény a například Gaahlovy excesy mi připadají jako něco mnohem horšího, než jsou výroky na adresu Haiti made byHORDE OF HEL. Jde čistě o hudební stránku jejich debutového alba "Blodskam".

Přiznám se, že můj první dojem z desky byl kupodivu pozitivní. Čekal jsem nějakou další blackovou misantropickou hovadinu a místo toho z reproduktorů vylezla poměrně zajímavá psychedelická směs industriálního black metalu, jaká má své kouzlo. Tam, kde se industriální prvky projeví naplno, je album nejpůsobivější. V ostatních pasážích z hudby sice stříká extrahovaná nenávist, ale to je asi tak všechno.

HORDE OF HEL na svém albu navazují tam, kde DIMMU BORGIR skončili deskou "Puritanical Euphoric Misanthropia". Podobnost se slavnějšími Nory nikoliv náhodná. Když v páté "The Glory of Massmurder" uslyšíte známé "zero tolerance", asi vám dojde, odkud vítr fouká. John Sandin sice nemá tak pronikavý vokál jako Shagrath, ale obstojně se mu blíží. Závěrečná "Död, naturens var" zní jako variace na "Perfection or Vanity". A co se drbat s detaily, samotnou koncepci syrových, agresivních riffů s atmosférickými prvky jako by HORDE OF HEL vyloženě vytáhli z tvorby DIMMU BORGIR a svých krajanů MARDUK. Nikoliv špatná společnost pro začínající kapelu, ale taky nic záslužného.

"Blodskam" zní nejlépe tam, kde kapela pustí své starší vzory k vodě a popustí uzdu atmosférické kombinaci blacku a industriálu: za zmínku zde stojí především mezihry "Hail Chaos" a "Living Abomination", ale podobné pasáže se najdou i jinde. Dále bych se přimlouval za "Visdomen kallas döden"; to je sice "jen" čistý black, ale velmi působivý i pro člověka, který na tomhle stylu zrovna neujíždí. Zbytek je bohužel jen dobře zahraný a ještě lépe produkovaný atmo black, který se zaplaťsatan nepodbízí puberťákům, ale taky nemá moc ničím zaujmout ty ostatní. Před deseti lety by "Blodskam" mělo slušný potenciál, dnes sice překonává valnou většinu svých souputníků, ale to u tak vyšeptalého stylu asi není takový problém.

sestava: John Sandin – zpěv, Hasse Karlson – kytara, Stefan Kihlgren – baskytara
produkce: Magnus Devo Andersson
studio: Endarker