29.09.16

06.09.16

06.09.16

SIX DEGREES OF SEPARATION - Of Us

SIX DEGREES OF SEPARATION - Of Us

2010 Triotus Production

Zlínská formace SIX DEGREES OF SEPARATION již vydatně potěšila prakticky všemi staršími počiny, kterými si dokázala vybudovat značný respekt. A vše nasvědčuje tomu, že v těchto zajetých kolejích hodlá pokračovat nadále. Jedinou skutečnou změnou je výměna firmy. Jelikož dosavadní Élysion se zabývá více vlky než hudbou, rozhodli se pánové nové album zvěčnit na vlastní nové značce Triotus, jejíž název zjevně odkazuje právě na jednu z  předchozích nahrávek. Ve střídmém, ale docela pěkném digipaku se nachází ještě úchvatnější shluk tónů.

Co vždy bylo a nadále je na této kapele imponující, je její stylová neuchopitelnost či nezařaditelnost. Soubor hraje vše dohromady a zároveň nic z toho. Lze vyjmenovat řadu škatulek, k nimž je částečně přičichnuto, leč nikoliv ve smyslu střídání žánrově odlišných pasáží či skladeb. Kapela nabízí, aniž by však sklouzávala k monotónnosti, pořád zhruba totéž, ovšem téměř v každém okamžiku se souběžně protíná hned několik vlivů. Je cítit heavyspeedové kořeny, přesto zní celek docela progresivně. Jsou patrné doommetalové základy, ačkoliv je to muzika velice hybná. Lze vystopovat až deathmetalovou syrovost, trvale se vznášející blackmetalově potemnělý oblak i neustálé nutkání k drtivě thrashovému nástupu, jenž souběžně prosvítá i zjevný melodický rámec. Zkrátka všechno a nic. Tvrdý oříšek všem zarytým škatulkářům. Důkaz toho, že dělit výroční metalové ankety na jednotlivé žánrové přihrádky je občas docela nesmyslné. Tohle je ultrametal, který absorboval téměř vše.

Pestrost vlivů by nebyla ničím, nebýt zřejmého muzikantského i kompozičního talentu. Skvělé studio se skvělým producentem poskytlo skvělý zvuk, jehož sytost je optimálním opěrným bodem pro velmi přesvědčivý projev skupiny i jejího vokalisty. Přestože se popsaná nadžánrovost promítá do jediné či lépe řečeno jedinečné výrazové polohy, v jejím rámci se podařilo zplodit výrazné skladby, jež udivují množstvím drobných nápadů i obrovským emociálním potenciálem.

Na jediné nadechnutí se rozjede nekonečný příval tónů a riffů, jež se spojují do velice povedených a energií natlakovaných kompozic "F-2370", "For Hannah", "Of Common Guilt", "Guilt Is a Vector of Time", "Felicitas" nebo "For Jack". Než se s posledním vydechnutím celá tato bouře přežene, dojde i na nějaký ten zvolňující problesk, hlavně asi v písni "For Me",  přičemž zde i jinde se podařilo vokálním odstíněním bravurně zvýraznit opravdu zajímavé refrény. A navíc skladby na sebe bez oddychu navazují, čímž spolutvoří nesmírně kompaktní celek. Ten je opět důkazem specifičnosti a rozpoznatelnosti této schopné formace, jejíž další konání je již nyní předmětem těšení se.

sestava: Doctor – baskytara, zpěv, Vlasa – kytara, zpěv, Canni – kytara, Pickard – bicí
produkce: Stanislav Valášek
studio: Šopa
čas: 51:40
styl: progressive death/thrash/black
1. F-2370
2. For Hannah
3. Of Unrealistic Ambitions
4. Of Common Guilt
5. For Me
6. Idiot (For Mikhail)
7. Guilt Is a Vector of Time
8. For Fridrich
9. For John
10. Felicitas
11. For Jack

SIX DEGREES OF SEPARATION představují svým způsobem sázku na jistotu. Moravská čtveřice si utvořila tvář na přelomovém albu "Triotus, Tricephalus and Tribadism" a od té doby pokračuje v zajetém trendu. "Of Us" z této řady nijak nevybočuje. Je o poznání ostřejší než předešlé "Chain-Driven Sunset", to je pravda. Posluchač se dočká post-doomové atmosféry, skvěle sehraných muzikantů a naléhavého Radkova zpěvu, který však nepostrádá uvěřitelnost. Dočká se i energie. A originality. A vůbec… ale.

Teď budu za kacíře. Začínám mít pocit, že se SDOS točí v kruhu. Před lety vytvořili unikátní hudební projekt, kterým zbytek českých kapel nechali hluboko za sebou. Dneska z této pozice jen opatrně pokukují dále. Určité přitvrzení oproti poslednímu albu je bezpochyby krokem vpřed, jak se projevuje ve skladbách "For Hannah" a "Of Unrealistic Ambitions". Ale v podstatě už pět let jedou ve stejných kolejích.

Přesto všechno hlásám do celého světa: "Mrdat!". "Of Us" je vynikající deska, která nemá na české scéně obdoby. Až se objeví další kapela, která bude mít takový potenciál jako SDOS, dejte mi vědět. Po technické stránce desce není naprosto co vytknout, kapela navíc dokáže i emocionálně nakopnout. Tuhle hudbu můžu stejně poslouchat doma na špatnou náladu, jako si na ni ukroutit hlavu na koncertě.

Možná je dobře, že se kapela nepouští do nějaké samoúčelné progrese. Jen mám takový pocit, že by se vůbec nemusela bát svůj výjimečný potenciál projevit trochu kreativněji. Ale ve finále je to v podstatě jedno.

80%
Jakub Němec

Ať nahlížím na desku "Of Us" z mnoha úhlů, musím chtě nechtě konstatovat jediné, SIX DEGREES OF SEPARATION se dostali na samou hranici svých schopností. Pakliže první počiny z počátku nultých let reprezentovaly svěží přístup v notně zatuchlé tuzemské (post) doommetalové scéně, tak v současnosti ono počínání začíná poněkud zabředávat též k jistému neinvenčnímu stereotypu. Chtělo by se zvolat, že: "opakovaný vtip není vtipem", neboť SIX DEGREES OF SEPARATION zdá se, asi další neskrývají v rukávu. CD "Of Us" sice zní jako celistvý megalit, neroztříštěně a soudržně, pokud u jiných počinů tyto vlastnosti kvitujeme, u SIX DEGREES OF SEPARATION koherence materiálu zašla tak daleko, že se jednotlivé skladby navzájem slévají. Nízkou či spíše minimální diverzitu hudební náplně považuji za největší úskalí nahrávky. Připočteme-li notně "oldschoolácké" čili nesmírně konzervativní vyznění, lze konstatovat jediné, kvartet poněkud ustrnul.

55 %

80 %

80 %