06.09.16

06.09.16

SUEDE

THE.SWITCH - Na dosah - Part I., II.

THE.SWITCH - Na dosah - Part I., II.

2009 Championship Records

Jestliže má tuzemská rocková moderna, ať již užívá módních termínů nu-metal či metalcore nebo se naopak drží staršího označení crossover, nějaké nejzajímavější představitele, je nutno mezi ně počítat hlavně tělesa THE.SWITCH, ATARI TERROR a CRASHPOINT. Právě tyto kapely totiž nezní jen jako kopie či dokonce karikatury trendů z MTV, ale mají i tolik potřebný osobitý styl, kterým se aspoň trochu dovedou odlišit od těch, jimž tento talent dopřán nebyl.

Pánové z THE.SWITCH zaujali již svými předchozími počiny, které vyvolaly zaslouženě příznivý kritický ohlas i velmi slušné fanouškovské zázemí. Soubor se však rozhodl přijít s čímsi méně tradičním, takže namísto běžného alba servíruje čerstvé skladby postupně a v menších dávkách. První dva díly vyšly v průběhu roku 2009, ten třetí by se měl objevit někdy v roce 2010.

Minialbum nazvané "Na dosah" předkládá v podstatě klasický styl kapely. Tvrdé, přitom však současně dostatečně melodické songy sice těží především z velmi ostrých kytar, elektronický podklad jim však dodává zřetelný nádech čehosi aktuálního. Přestože obsažené skladby nepřevyšují ty starší a víceméně nepřinášejí žádnou velkou porci extra výrazných nápadů, rozhodně stojí za pozornost. Nadále jde o výživnou crossoverovou porci, plnou různorodých vokálních kreací, dostatečné dávky energické výbušnosti a příměsi něčeho specifického, co může vyvěrat z obstojných českých textů, ale možná by bylo znatelné i při pouhém vnímání hudby.

Pokračovaní pojmenované "Na dosah – part II." se jeví jako o něco lepší. Je nepatrně tvrdší, syrovější, důraznější a zejména emociálně procítěnější. Skladby lezou lépe do hlavy, mají výraznější schopnost zaujmout a vůbec znějí přitažlivěji. Hypnoticky hutné riffy jsou zde poměrně zdařilým základem, jenž dále vylepšují výrazné zpěvové melodie, přítomné téměř v každé písni. Nechybí ani osvěžující prvek v podobě zprvu jemnější kompozice "Voda je zlá", nicméně i ona se posléze přelije v ostřejší hřmot.

Přestože kapela nijak nepřevyšuje vysoké očekávání dané předešlým opravdu skvělým albem "Svit", stále si uchovává výraznou pozici na domácí scéně. Minialbový formát se jeví jako možná lehoulince svazující, protože být obě nahrávky na jediném disku, úrovně zmíněné minulé desky by se jen zlehka blížily. Lze předpokládat, že v plnohodnotném albovém provedení by si takto nadaný soubor dokázal počínat ještě pestřeji a předložit něco, na co zde jakoby nezbyl prostor. Po realizaci třetího dílu této série by proto bylo optimální raději vést další kroky ke klasickému dlouhohrajícímu albu.

sestava: Sthepa – zpěv, Majkláč – kytara, Pavel – baskytara, Thomas – bicí
produkce: Ecson Waldes, Michal Novák
studia: Biotech, Cox