29.09.16

06.09.16

06.09.16

MELISSA AUF DER MAUR - Out of Our Minds

MELISSA AUF DER MAUR - Out of Our Minds

2010 Roadrunner Records

Hned v úvodu se musím přiznat – trpím nevysvětlitelnou nostalgií po alternativním rocku 90. let. Nedovedu si to dost dobře vysvětlit zejména z toho důvodu, že má posluchačská "kariéra" se s devadesátkami nikterak zvlášť nepřekrývá. V době, kdy grungové legendy vydávaly svá zásadní alba, jsem nenosil flanelku a mrkváče, nýbrž dupačky a bryndáček a mé první setkání s muzikou THE SMASHING PUMPKINS proběhlo asi měsíc poté, co se rozpadli.

Navzdory tomu si však pořád říkám, jak muselo být super přehrávat si muziku z kazety na kazetu a jak na tom tehdy alternativní rocková scéna byla dobře oproti té dnešní. Iracionální? Možná. I v jednadvacátém století se však najdou interpreti, kteří jsou schopni mé nostalgické bažení ukojit – když v roce 2008 vydali Greg Dulli a Mark Lanegan pod hlavičkou GUTTER TWINS desku "Saturnalia", byl jsem v sedmém nebi. Podobný výlet do ztraceného ráje jsem poměrně oprávněně čekal i od nového alba Melissy Auf der Maur.

Melissa Auf der Maur prožila nejhvězdnější období své kariéry právě na přelomu století – z postu baskytaristky v HOLE, kde se stala druhou nejvýraznější postavou po excentrické šéfce kapely Courtney Love, přeskočila rovnou na tentýž uvolněný post do THE SMASHING PUMPKINS. V roce 2004 vydala sólový debut "Auf der Maur", který se dočkal spíše smíšených reakcí, ačkoli ani nejpřísnější recenzenti mu neupírali určitý šarm. Šestileté ticho nyní konečně přerušilo vydání následovníka debutu zvícího se "Out of Our Minds".

Jedním z paradoxů nové desky je fakt, že ačkoli byla kompletně hotová již v roce 2007, dostává se ven až nyní. "Out of Our Minds" je totiž multimediální projekt zahrnující vyjma CD i tématický komiks a film. O jejich úrovni bohužel nemohu referovat, ale v traileru, videoklipu k titulní písni alba a ukázkách komiksu lze spatřit Melissu jako účastnici autonehody, čarodějnice, Vikingy (či něco jim velmi podobného) a zlé dřevorubce, kteří tnou do nebohých staletých stromů, z nichž stříká nevěrohodně vypadající umělá krev.

Kdo pojal podezření, že projekt nese nějaké velmi naivní transcendentálně-enviromentální poselství, nechť zvedne ruku. I o hudbě Melissy Auf der Maur se dá říci, že je svým způsobem naivní – myslím tím však onen sympatický typ naivity, při kterém se neplácáte do čela a neobracíte oči v sloup jako při televizním vystoupení LUŠTĚLY. Jedná se totiž o poctivou, bezelstnou a upřímně míněnou směs žánrů, které dobře odhalují Melissiny inspirační zdroje a dohromady jakž takž sedí, jakkoli mohou působit neaktuálně.

"Out of Our Minds" staví především na hutné baskytaře, která (vcelku předvídatelně) albu naprosto dominuje ve vytváření melodických linek. Melissa Auf der Maur měla nejspíš zamlada v pokoji plakát Geezera Butlera – basa totiž (zdatně) opisuje klasický hardrockový mustr rozpoznatelný v kapelách od HAWKWIND až po BLACK SABBATH. Masivní baskytaře pak sekunduje znatelně odlehčenější kytara, daleko více poplatná v úvodu opěvovaným kytarovkám 90. let, která má skutečně spíše zkrášlovací funkci a podílí se především na vyhrávkách a různých psychedelických pasážích. Ty mají na albu mimochodem také nezanedbatelnou úlohu – některé psychedelické prvky jsou užity trefně, jiné nepatřičně, ale v podstatě jsou protipólem nosných melodií v refrénech a důvodem, proč muziku Melissy Auf der Maur pořád řadit mezi "alternativu".

Deska obsahuje bezesporu velice podařené kousky – kupříkladu titulní skladbu "Out of Our Minds", hitovou "Meet Me (On the Darkside)" či pochmurnou "Father's Grave", kde vyjma Melissy podal slušný pěvecký výkon Glenn Danzig a dokázal, že ještě nepatří do reklamy na Total Gym. Zejména náročnější posluchače však bude nemalé množství pasáží iritovat svou bezelstností, nepromyšleností a přímočarostí. Přes všechny výtky se však nové desce Melissy Auf der Maur nedá upřít poctivý záměr a celkové pozitivní, posluchačsky vlídné vyznění. Kdo nečeká zázraky, bude odměněn.

sestava: Melissa Auf der Maur – vše, hosté: Glenn Danzig, Steve Durand
produkce: Jordan Zadorozny, Chris Goss
studio: French Kiss Studios