06.09.16

06.09.16

BORKNAGAR - Universal

BORKNAGAR - Universal

2010 Indie Recordings

Symfonie přírody

Pokud nějaká kapela potřebuje specifické poslechové klima více než jiná, tak právě Norové BORKNAGAR. Pakliže nepočítám legendární eponymní debut, z něhož zcela spontánně pryštila magická energie zasněžených horských hvozdů, následující počiny se stále více vzdalovaly od syrové blackmetalové produkce směrem k severské metalové moderně. Stejně tak explicitně pohanská témata vystřídala abstraktní filozofická přemítání o neuchopitelném universu. Nepočítám-li poloakustické "Origin" na regulérního metalového následovníka jsme museli čekat dlouhých šest let (během nichž kolovaly nepříjemné zvěsti o rozpadu kapely).

Pekelně nedočkavý, bezesporu stejně jako mnoho ostatních fanoušků, jsem však udělal prvotní chybu v tom, že první poslechová session novinky "Universal" proběhla v práci na bedýnkách od počítače. V tomto případě jsem registroval hlavně čistou produkci a suverénní hráčské výkony, ovšem jako celek nahrávka působila jaksi bez emocí, skoro až sterilně. Až jsem přemítal, zdali oněch šest let čekání stálo za to, když předchozí klenoty "Empiricism" a "Epic" ohromí i po letech. Ani koncentrovanější poslech na hi-fi věži výsledné emocionální skóre výrazně nezvýšil. Nechal jsem tedy album na pár dní uležet, až jednoho dne jsem si jej vzal na pohodovou cyklistickou vyjížďku do právě pučící jarní přírody. Vzduch byl prosycen svěžestí čerstvých lesních paloučků skýtajících tisíce květů rozličných barev a vůní, nad nimiž poletovali první motýli a čmeláci. Z korun rostlých stromů se nesl v ozvucích teplého větříčku zpěv ptáků a kdesi v dáli neúprosně kloval datel. Napadlo mě zpestřit si tuto romantickou chvíli jako vystřiženou z pohádky poslechem alba "Universal". Věřte nebo ne, tentokrát se setkalo se zcela odlišným emocionálním vyzněním. BORKNAGAR opět přesvědčili, že ačkoliv hudební konzerva na první poslech nezapře důraz na vyprofilovanou produkci dopovanou různými digitálními mašinkami, v jádru se opět jedná o manifest pohanského mysticismu, o nefalšovanou symfonii přírody.

První, co mě nesmírně potěšilo, bylo, že slyším opět ony specifické melodie staré dobré party semknuté kolem kytaristy Øysteina Garnese Bruna. Pokud bych si nepřál u určitého interpreta výrazný stylový přerod, tak právě u BORKNAGAR. Všechny atributy, jenž milujeme na předchozích sedmi počinech, naštěstí obsahuje i "Universal". Ba co více, přijde mi, že Vintersorg je nyní ve své nejlepší pěvecké formě. Nejen jeho blackový skřehot, nýbrž především melodický zpěv činí ansámbl výjimečným nejen na skandinávské metalové scéně.

Neméně invenčně zní i specifické Lazarovy klávesy, krom již z dřívějška známých reminiscenčních tónů hammondek nezřídka vykouzlí vskutku hravé efekty evokující folkové nástroje ("For a Thousand Years to Come"), jindy zase zabředává směrem k notně temné symfonii (úvodní blacková vichřice "Havoc"). Stejně tak novic na bubenické stoličce - Američan David Kinkade - patří dost možná k nejlepším bicmanům, jaké kdy BORKANAGAR měli (aby ne, když se proslavil v kultovních MALEVOLENT CREATION a DIVINE EMPIRE). A konečně zakladatel spolku Øystein Garnes Brun posunul svoji kytarovou hru zase o krůček výše. Tentokrát nešetří různými křehkými kytarovými vybrnkávačkami, stejně tak provzdušněnými sóly. Spíše než na krkolomné riffy kytaristé sázejí na majestátní kytarové hradby s notným smyslem pro melodii, ovšem dávkovanou tak akorát, aby se pomyslné váhy nepřevážily na kýčovité vyhrávky. A samozřejmě nechybí ani zběsilé blackové výpady, které lemují celou nahrávku, ale opět aplikované v rozumných dávkách.

Dílo "Universal" bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co (nejen) severská metalová scéna skýtá. BORKNAGAR jsou po letech opět ve skvělé formě a připočteme-li příjemný přídavek v podobě "My Domain" jako vzpomínku na časy, kdy hrdlo v kapele patřilo I.C.S. Vortexovi, nemělo by CD chybět ve sbírce každého milovníka nespoutaného skandinávského metalového naturelu.

sestava: Vintersorg (Andreas Hedlund) – zpěv, Øystein Garnes Brun – kytara, Jens F. Ryland – kytara, Lars Nedland - klávesy, Jan Erik Torgersen – baskytara, David Kinkade – bicí, host: I.C.S. Vortex (Simen Hestnaes) – zpěv
produkce: Øystein Garnes Brun a BORKNAGAR
studio: Toproom Studio
čas: 54:39 (LE)
styl: melodic black
odkaz: myspace.com/borknagar
1. Havoc
2. Reason
3. The Stir of Seasons
4. For a Thousand Years to Come
5. Abrasion Tide
6. Fleshflower
7. Worldwide
8. My Domain

bonus:
9. Coalition of the Elements
10. Loci

"Universal" mě paradoxně ponoukl k znovuobjevování tvorby před rokem 2001. S kapelou se totiž od desky "Empiricism" táhne určitá vyumělkovanost vadící víc a víc, jak člověk proniká do jiných desek, které dovedou být "progresivní" a přitom znít přirozeně. A to platí i o novince, která je sice instrumentálně bohatá, ale přesto trochu fádní. Zatímco předchozí alba (i ta vyumělkovaná) mě svého času neuvěřitelně okouzlovala, "Universal" mohu v nejlepším případě popsat jako labutí píseň. Nejsem zklamaný, pořád zbylo dost chutě užít si, jak pánové umí hrát (a oni skutečně umí), jen bych musel po šesti letech dostat něco víc než album začínající tam, kde "Epic" skončil, abych byl nadšený jako kdysi.

70 %
Tomáš Kouřil

85 %