14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

KRUGER - For Death, Glory and the End of the World

2010 Listenable Records

Prvotní boom moderní hudební odnože zvané post-metal pomalu odezněl a logicky se tak mnohem častěji objevují nahrávky, které více či méně kopírují již zavedené žánrové vzory. Skladby staví na typickém schématu hudebně i skladatelsky inteligentních, hloubavě ambientních ploch, sem tam přetnutých nějakým tím očekávaným kytarovým riffem. Tohle ovšem není případ švýcarských KRUGER, kapely s osobitým tvůrčím rukopisem.

Následovníci bezmála kultovních pionýrů (nejen) švýcarské sludge scény KNUT začali slepovat své hudební menu už v roce 2001. Jejich sludge s jistým nezaměnitelným death'n'rollovým feelingem však začalo postupem času vstřebávat víc a víc moderních post-metalových vlivů, aby tahle metamorfóza gradovala na kritiky i posluchači vřele přijatém albu "Redemption Through Looseness". A právě tahle tvůrčí evoluce, stejně tak jako přechod pod křídla francouzského labelu Listenable Records, KRUGER pomalu zařadila po bok takových žánrových veličin, jakými jsou třeba THE OCEAN, k jejichž technickému pojetí moderního sludge metalu má tahle pětice blízko.

Whisky dobře roztopená v ledu

Tři roky protekly jak skotská hrdlem alkoholika a s jistou měrou očekávání vyšla čtvrtá řadovka "For Death, Glory and the End of the World". Jistě, tenhle název trochu zavání možným klišé, ovšem nenechte se mýlit. Evoluce pokračuje dál a KRUGER rukují s ještě propracovanějším, aranžérsky vypiplaným zvukem a dosud nejlépe zvládnutým poměrem technické, podladěné agrese a promyšlené atmosféry.

Zkuste si představit injekci s adrenalinem - tělo na pohled nejeví známky života, když jehla hbitě pronikne kůží a vpustí do žil maximální možnou dávku tohohle základního paliva stresové reakce. Rozšířené zorničky, výkřik, útok nebo útěk? Útok! KRUGER si neberou servítky a hned v úvodní "The Ox" servírují výbušný koktejl technicky frázovaných riffů o takové intenzitě, že by nebylo liché s nadsázkou připodobnit jejich počínání k post-metalové obdobě MESHUGGAH. Ostatně v průběhu celé desky jsou ta post-hardcorová klišé kapelou využívána s takovou dávkou tvůrčí sebeironie, že nikterak nepřebíjí osobitý zvuk a dávají mu kýženou, strhující formu. Dokladem budiž předposlední marš "Dukes of Nothing", který reprezentuje to nejintenzivnější, co lze od post-metalu očekávat - dech beroucí kaskádu kytarových záseků, valící se sludgovou tsunami, která se láme o potemnělý břeh atmosférického hloubání, akustickou hradbu se silným nápěvem. Nic převratně nového, nic žánrově inovativního, tohle je zkrátka hudební adrenalin, který hecuje k maximálnímu posluchačskému splynutí, k překonání pudu hudební sebezáchovy.

Ano, na těchhle hypermoderních nahrávkách si lze honit recenzentské triko, protože ony prostě "frčí". Jenže zkuste na chvilku překonat hranice přítomnosti a možná tak jako já zjistíte, že "For Death, Glory and the End of the World" není jen nějaká sezónní jednorázovka, ale deska s jistým trvalejším potenciálem. Ať už jako doklad žánrové vlny, nebo jako příklad muziky, která dokáže rozproudit krev, strhnout veškerou pozornost a vybudit k dalším a dalším poslechům. Na závěr si dovolím citovat větu z jedné české pohádky: "Ať už peklo bylo, nebo nebylo, vymyšleno bylo dobře!“ Noví KRUGER jsou dobře vymyšlené peklo!

sestava: Reno – zpěv, Margo – kytara, Blaise – baskytara, Jak – kytara, Raph – bicí. Host: Joe Duplantier – vokály ve skladbě "Muscle"
produkce: J.Kovaks a KRUGER
studio: Godcity Studio
čas: 46:34
země původu: Švýcarsko
styl: atmospheric sludge/post-metal
1. The Ox
2. Return of the Huns
3. Anthem of Pretended Glory
4. Villains
5. Centre
6. Our Cemetery Is Full of Strangers
7. Muscle
8. Dukes of Nothing
9. Turpitudes

Švýcarská post-metalová odpověď KRUGER ani o píď neslevila z minulým opusem "Redemption Through Looseness" výtečně našlápnuté cesty. Opět si můžeme vychutnat dokonalý mix hutných zatěžkaných riffů s až epickými melodickými vyhrávkami – chtělo by se zvolat: agrese v rouše beránčím. V případě "For Death, Glory and the End of the World" je spíše plusem, že se kapela zuby nehty drží svého léty ověřeného hudebního rukopisu, jakýkoliv úkrok z vytyčené cesty by mohl vést k věčnému bloudění v kruhu.

90 %

90 %

89 %