06.09.16

06.09.16

AS I LAY DYING - The Powerless Rise

AS I LAY DYING - The Powerless Rise

2010 Metal Blade

Hněv je dokonalý stimul

Nositel Nobelovy ceny za literaturu, známý americký prozaik, scenárista a básník William Faulkner vydal v roce 1930 román ze života bílé chudiny amerického Jihu. Groteskně tragický a zároveň otřesný příběh líčí desetidenní pohřební cestu, která představuje poslední vůli umírající matky, že její tělo členové rodiny přes všechny překážky odvezou a pohřbí ve městě, kde leží její příbuzní. Román je napsaný takovým způsobem, aby čtenáře podněcoval k vlastním úvahám a jednotlivá jednání si musel sám domýšlet a tím byl dokonale vtahován do děje.

Tento příběh se jmenuje "As I Lay Dying" ("Když jsem umírala") a jak už jeho název napovídá, právě odtud čerpala americká metalová parta inspiraci při vymýšlení svého pojmenování. Není to ovšem jediná věc, kterou má skupina se slavným spisovatelem společnou; stejně jako on se i pětice muzikantů soustředí na emocionální vyjádření, komplikovanější způsob, mění žánry, intenzivní i dramatický tón a především pocitovou strukturu.

Spolu s pátou řadovou deskou AS I LAY DYING "The Powerless Rise" přilétá pocit naprosté náladové rozvernosti. Úvodem jakoby se album nedokázalo ubránit nezkrotnému hněvu a agresivitě a parta se opět ponořila do hutnosti svých prvních dvou počinů, následnými minutami se ale miska vah opět překlápí na stranu chytlavých melodií, kytarových harmonií a sól. Předešlá nahrávka "An Ocean Between Us" (2007), do dnešních dnů považována za náladově nejrozmanitější album v historii kapely, budiž v tomto směru zapomenuta. Novinka oprášila tradiční způsoby z počátků skupiny a nabrala opět směr síly a agresivity, rozumným kompromisem jsou ovšem smysluplné melodické pasáže, které hrají v muzice AILD skutečně nepřeslechnutelnou roli. Tyto momenty činí z nové desky nezadržitelnou salvu emocí a naplňují jí charismatem i svůdností. Aniž bych chtěl muzikanty jakýmkoliv způsobem urazit, musím je přirovnat k hravým dětem, pro které je charakteristická upřímnost a rychlá proměnlivost nálad; citové i náladové reakce jsou nepředvídatelné a hudba je tak maximálně bezprostřední.

Američané přitom zůstávají stále energičtí a intenzivní. Prostor pro čisté vokály Joshe Gilberta a melodické okamžiky je tak vymezen pouze ve chvílích, kdy se dostaví nutnost být emotivnější, pocitově blíž posluchači, jinak skladby disponují údernými riffy, rychlostí a silným řevem Tima Lambesise. Emocionální stránka písní se projevuje právě v jejich rozmanitosti a album předkládá jasný důkaz o tom, že vkusně zakomponovat výrazné melodie do agresivního metalcoru v dnešní době skutečně pořád jde. Mnozí budou namítat, že takovéto způsoby zavání módou. Tyto spekulanty ovšem každý fanoušek znalý hudby AILD odkáže do patřičných míst, protože tato parta podobné snahy utváří k obrazu svému již více než deset let a nemá důvod komukoliv co dokazovat. Skupina se sice stejně jako prozaik Faulkner asi nikdy nezbaví rozporuplných reakcí na svou tvorbu, ale právě v tomto ohledu působí jejich hudba dokonale lákavým dojmem.

William Faulkner byl spisovatelem dosti náročným, protože pro dosažení správné nálady byl schopen psát poměrně spletité věty, experimentovat a příběhy všelijak komplikovat. Snažil se napínat, udivovat a především překvapovat. Tento cíl si krom názvu jednoho z jeho děl vzali za svůj i muzikanti na svém novém albu "The Powerless Rise" a muzika tak vzrušuje a působí stejně úchvatným způsobem, jako četba jejich oblíbeného autora.

sestava: Tim Lambesis – zpěv, Phil Sgrosso – kytara, Nick Hipa – kytara, Josh Gilbert – baskytara, zpěv, Jordan Mancino – bicí
produkce: Adam Dutkiewicz, AS I LAY DYING
čas: 44:14