29.09.16

06.09.16

06.09.16

MARTYRDÖD - Sekt

MARTYRDÖD - Sekt

2009 La Familia/Farewell Records

Varování ministerstva propagandy: "Tohle album není pro každého!" Zatímco z blackové strany jsem slyšel pohrdavé poznámky o "zapšklých pankáčích", jiní lidé holdující grindu a crustu prohlásili, že něco tak temného poslouchat prostě nebudou. Popravdě řečeno, je jednoduché tuto desku po prvním poslechu prohlásit za nebetyčnou kravinu. MARTYRDÖD svojí hudbou šlapou na kuří oka oběma nesmiřitelným táborům.

Představte si hypotetickou situaci, kdy se v zapadlé chatě někde v horách na švédsko-norských hranicích sejdou DARKTHRONE a WOLFBRIGADE. Po pár uštěpačných komentářích na stranu těch druhých se během dlouhé skandinávské noci svorně ožerou a někdy nad ránem, kdy je příčetnost jen heslem ve slovníku, se odeberou do zkušebny jamovat. Obě strany se snaží tu druhou překonat v nevyřčené sázce, kdo hraje větší chlív, a brzy se z chaty začnou linout tak libé tóny, že se zvířátka z okolí raději rozprchnou do všech světových stran. Zajímá vás, jak to může znít? Výborně, máte za sebou první krok k přijmutí MARTYRDÖD.

Album "Sekt" představuje unikátní směs crustového zvuku, deathových riffů a blackové atmosféry. Na první poslech neuvěřitelný chaos, ale pod nánosem špíny je ukrytá důmyslná kompozice. Zdá se to sice s podivem, ale album působí koherentně a zcela postrádá slabší místa. Každý úder, každý chropot, každý riff a každá melodická vložka má přesně definované místo.

MARTYRDÖD hrají v rychlém crustovém tempu, které udávají především zběsilé bicí. Tři kytary v doprovodu baskytary ničí ušní bubínky s grácií rezavého beranidla. Vokál je parádně zastřený. To vše by se asi na kapelu s crustovým pozadím dalo čekat. Ostatně kdo si chce poslechnout, jak zněli MARTYRDÖD dříve, může. Na desce je v podobě bonusových skladeb jejich celé první album. Čistý crust jak vytažený z kanálu. Přes veškerá pozitiva starší tvorby má "Sekt" naštěstí nepoměrně bohatší strukturu.

V pozadí se průběžně míhají melodické blackové linky, které prostupují celým albem a dávají mu téměř až mystickou atmosféru. A nejde jen o ně. Třetí "Glorie Runt Iris" a šestá "Sekt" se mohou pochlubit zničujícím deathovým riffem. V dalších písních ("6 Grader Till Helvetet", "Kärlekmässan") dojde na kytarová sóla, které by asi v crustu nikdo nečekal. A na závěr, v deváté " Död Åt Vek Punk", zní doprovodný vokál, který jako by vypadl z prastarého "Hammerheart" od BATHORY.

K těžší stravitelnosti napomáhá skutečnost, že MARTYRDÖD na tomto albu nedávají žádný záchytný bod, skrze který by si k němu člověk mohl najít snadnou cestu. V hudbě na "Sekt" není gore, ani lehce stravitelné melodie, které by desku nějak odlehčily. Jedná se o temnou, neveselou záležitost v nejlepších tradicích skandinávského blacku. O to paradoxněji působí skutečnost, že se na tuto hudbu dá naprosto zběsile pogovat. Náročná, promyšlená a zároveň neuvěřitelně špinavá muzika, kterou bezesporu nezvládne přebrat každý.

Za samostatný odstavec stojí grafické zpracování alba. O to se postarala Felicia von Zweigbergk, která stojí za booklety všech desek této kapely. Její ilustrace jsou prosté, ale velice vydařené. Působí okultním, kacířským dojmem, čímž v dokonalé symbióze souzní s atmosférou alba. Alba, které se rouhá snad úplně všemu.

sestava: Mikael – kytara, zpěv, klávesy, Pontus – kytara, zpěv, Per – baskytara, Magnus – kytara, Jens – bubny
studio: Agrimonias Rehearsalroom
čas: 68:01