14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

DINNER AUF URANOS - 50 Sommer, 50 Winter

2010 Cold Dimensions

Německá čtveřice skrývající se pod bizarním jménem DINNER AUF URANOS (DAF) je jedním z nejpříjemnějších objevů poslední doby. Svým dlouhohrajícím debutem mi kapela dala vzpomenout na alba, která mě dokázala okouzlit svou širokou škálou emocí, hloubkou a zdánlivou nekomplikovaností. Za všechny bych mohl jmenovat třeba italské CANAAN a jejich "Walk into My Open Womb" nebo jednu z nejosobitějších desek od TIAMAT "A Deeper Kind of Slumber". Právě k TIAMAT se podle mého DAF kloní asi nejvíce.

Spojitost se švédskou legendou bych hledal především v hlubokém, zaříkávajícím vokálu, prací se základním zvukovým arsenálem a schopností docílit s jeho pomocí pestré palety nálad. Další společný bod nalézám v citu pro lehce vlezlé melodie. DAF s nimi dokáží pracovat tak, aby se nejednalo o prvoplánově vlezlé linky, jaké se po několika posleších stanou nesnesitelnými, ba právě naopak je umí zaobalit do jemného patosu, díky němuž se oposlouchají jen nesnadno.

Pro člověka poslouchajícího různé odnože extrémní scény, působí hudba DAF jako příjemné pohlazení na duši. Přes rockový drive, někdy až art-rocková kytarová sóla a plochy, se Němci nevyvarují několika hlučnějších momentů zboosterovaných kytar a zvukových stěn. Týká se to především druhé části desky nazvané "Winter" a tvořené třemi skladbami, přičemž vše podstatné se děje v prostřední z nich "Töte das Jahr Für Mich". Ta totiž trvá přes dvacet minut a je kompozicí s několika záchytnými melodickými body, které jsou přerušovány četným vazbením kytar a dalšími zvukovými plochami. Jedná se vlastně o jakýsi melodram, přesně v opaku k pozitivněji a písničkověji laděné úvodní části "Sommer".

Snad jedinou překážkou by pro posluchače mohla být němčina, kterou je celá deska odzpívána. K tomuto jazyku chovám velmi chladný vztah a v drtivé většině případů na mě působí buď kýčovitě anebo naopak velmi tvrdě. Nemyslím si, že patří mezi vyloženě zpěvné jazyky a užívat se jí musí s obzvláštním citem. V hudbě DAF mi zpočátku dost vadila, ale časem jsem se ji naučil poslouchat a nyní mi přijde naprosto přirozená. Je to možná právě použitý jazyk, který dodává nahrávce lehce neosobní dojem: takový, který neodrazuje, ale naopak dráždivě vyzívá k dalším poslechům.

sestava: Marcel – kytara, zpěv, klávesy, programování , Heidig – baskytara, Matze – bicí, programování, Stefan – kytara, zpěv, programování
produkce: DINNER AUF URANOS
studio: Hauptdeck