29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE VIBRATORS - Energize

THE VIBRATORS - Energize

2010 Papagájův hlasatel

THE VIBRATORS. To je ta kapela, jejichž skladba s počeštěným názvem "Bejby, bejby" (tříakordový primitivní riff už mnoho let nedokážu vyhnat z hlavy) otevírá vzpomínkové CD z počátků naší undergroundové legendy GARÁŽ – "Garáž No1 (1981)", a kterou z originálu přetextoval Karel Habal, zakladatel kapel UMĚLÁ HMOTA a GARÁŽ? A THE VIBRATORS ještě hrají? A stále tomu šéfuje Knox a rytmus udává Eddie? A dá se to ještě poslouchat? Na všechny tyto otázky existuje jen jedna správná odpověď: ano!

"Energize" vyšlo na CD v roce 2002, nyní Papagájův hlasatel připravil u příležitosti evropského turné kapely vinylovou edici alba. THE VIBRATORS hrají svůj garážový punk od roku 1976 a zajímavostí alba "Energize" je to, že se na něm podíleli všichni původní členové kapely: stále "aktivní" Ian M. Cornochan "Knox" (zpěv, kytara) a John "Eddie" Edwards (bicí); ve dvou skladbách je doplnil i původní kytarista John Ellis a poslední ze zakládajících členů, baskytarista Pat Collier, album produkoval. Aby byl výčet muzikantů na "Energize" úplný – baskytary se tentokráte chopil Robbie Tart, který v kapele hrál od září roku 1999 do září 2003.

Oproti původnímu CD má Papagájův vinyl odlišný přebal (původní křiklavý motiv s dětskou kresbou tří muzikantů nahrazuje výbuch s plameny). Vinyl zaujme i svým provedením – je čirý (průhledný), vlastně stejně jako prezentovaná hudba. Sedmdesátkový punk rock s dost uhlazenou tváří (která je přímo úměrná zvyšujícímu se počtu vrásek ve tvářích muzikantů), ze kterého se občas vynoří nějaká skladba z oblasti "čistého" a jednoduššího rocku (místy mi projev kapely a zpěváka evokuje starší tvorbu Alice Coopera), s minimem překvapivých momentů, jako je třeba valčíkový rytmus ve skladbě "Moonlight".

S výjimkou jediné skladby, kterou fakt nemusím (devátá "Brand New" je v refrénu zvukově tak učesaná, že by mě ani nenapadlo, že ji hraje punková kapela), je album vyrovnané a velice příjemně poslouchatelné. Nechybí vypalovačky ani střednětempé skladby, které všechny nutí buď rovnou k tanci nebo alespoň k podupávání nohou do rytmu (vzhledem k úspornějšímu stylu Eddieho bubnování a nikam nepádícím rytmům vám udržet tempo nebude dělat žádné problémy).

Deska vyšla v omezeném nákladu pětiset kusů, z toho padesát je baleno do ručně číslovaného kartónového přebalu. Rozhodně dobrá investice, zejména pro ty, kteří si rádi zavzpomínají na staré dobré časy britského garážového punk rocku, přičemž nepotřebují přespříliš křiklavý či arogantní sound, ale chtějí dobrý (i když léty obroušený) zvuk a taky se chtějí přesvědčit, jak se dělá punk rock po šedesátce (ač se tomu nechce věřit, Knox se narodil 4. září 1945). Jako nezanedbatelný bonus navíc dostanete k hudbě i čerstvý závan sedmdesátých let, s velmi jemným garážovým odérem, jehož linutí éterem při patřičné hlasitosti jistě roztančí i vaše sousedy.

sestava: Ian M. Cornochan "Knox" – zpěv, kytara, Robbie Tart – baskytara, John "Eddie" Edwards – bicí, host: John Ellis – kytara
produkce: Pat Collier
čas: 47:30