29.09.16

06.09.16

06.09.16

BLACK SUN AEON - Routa

BLACK SUN AEON - Routa

2010 Cyclone Empire

Na desce "Routa" se s kapelou BLACK SUN AEON setkávám vůbec poprvé. Bližšípohled do sestavy však napoví mnohem více. Jedná se totiž o další z projektůTuomase Saukkonena, dobře známého kupříkladu z BEFORE THE DAWN nebo THEFINAL HARVEST. Začátek tohoto spolku se datuje do počátku roku 2008, kdyvznikly i první skladby pro debut jménem "The Darkness Walks Beside Me". Tense podle všeho nesl v duchu dnes již tradičního melodického metaluobohaceného o prvky opět melodičtěji laděného doomu, s důrazem na střídáníčistého a hrubého zpěvu.

Podobně je na tom i novinka, která se zabývá tématem obdobní zimy, toliktypickým pro finské hudebníky, metalové obzvláště. Album je rozdělené dodvou částí, které se od sebe svým námětem i hudební složkou výrazně liší.První z nich je pozitivně, řekl bych až slunečně laděná "Talviaamu", z níždýchne atmosféra mrazivého zimního rozbřesku dne, kdy slunce píchá do očí aozařuje blyštivé krystaly vody všude kolem. Právě tyto pocity vkusněnavozují především čisté vokály a plastický zvuk delayované kytary, jak toznáme z tvorby spřízněných BEFORE THE DAWN nebo mnohem známějších AMORPHIS.

Druhá, mnohem drsnější část hudebně vychází z tradičního severského deathmetalu. Avšak nebyli by to Skandinávci, aby nepřimíchali trochu ze svéhotypického melodického cítění. Hradbou drsných rifů se opět proplétá čistákytara, postupně vybrnkávající vlezlé melodie, oživující jinak vcelkuprůměrný death. Celá druhá část nazvaná "Talviyö" je logicky mnohempřímočařejší, ale také méně zajímavá. Tématicky se pak stejně jako"Talviaamu" zabývá zimním obdobím, avšak jeho temnější a méně přívětivoustránkou. "Talviyö" působí jako vánice zahalující vše kolem rouchem ledu asněhu. Z ranních, třpytivých, krystalicky ostrých hran se stanou pouzeobrysy a nejasné siluety, pozbývající zbytky původní krásy a tvaru.

Ačkoliv je "Routa" prosycena tím nejlepším, co skandinávská melodická scénanabízí, opět se nejedná o nic nového ani objevného, zvláště při srovnání stvorbou samotného Tuomase Saukkonena a jeho BEFORE THE DAWN i dávnými počinylegendárních SENTENCED nebo AMORPHIS. V poslední době mám dojem, že se děnína skandinávské melodické deathové scéně ustálilo na mrtvém bodě, ze kteréhonejsou schopní vykročit její průkopníci ani jejich následovníci. Tento počinje toho důkazem, a i když se nejedná o špatnou desku, která nepřekvapí anineurazí, je z mého pohledu celkem zbytečná.

sestava: Tuomas Saukkonen - zpěv, kytara, baskytara, akustická kytara, bicí,pekuse, klávesy, hosté: Mikko Heikkilä - zpěv, Janica Lönn - zpěv
produkce: Tuomas Saukkonen
studio: OneManArmy