29.09.16

06.09.16

06.09.16

GREEDY INVALID - Anna

GREEDY INVALID - Anna

2010 Avalanche

Příborští GREEDY INVALID opět po čase přispěchali s další náloží svého snažení, zhruba rovnoměrně kombinujícího rockové, metalové či gotické prvky a nálady. Jestliže někdejší debut byl studnicí mnoha příjemných hitovek, jež se nádherně vtíraly do uší, postupem času počal soubor tuto schopnost lehce ztrácet. Novinka tento nepříjemný vývoj naštěstí neprohlubuje, ale pouze konzervuje. Nahrávka je sice oproti té předchozí výrazově o něco pestřejší, opravdu silné, nápadité a s radostí poslouchatelné sloky či refrény se však většinou nedostavují.

Produkce kapely je na dnešní dobu nejen poněkud vyčpělá a zastaralá, ale především neosobitá, plná nesčetněkrát již použitých postupů. To by samo o sobě nemuselo vadit v případě výraznějších melodií či alespoň špetky nějakého nadhledu a odstupu. Jakoby se pánové a dámy snad až příliš ponořili do smutně melancholické atmosféry, jež hlavně po hudební stránce postrádá skutečnou náladotvornost. Ta je trochu silnější v textech, jenže ty se přes drobné záchvěvy čehosi zajímavějšího utápějí v natolik výrazném patosu, že to hraničí s až kýčovitou krásou. A to včetně trojice česky otextovaných skladeb, jež po jazykové stránce představují v repertoáru kapely dosud nepoznaný přístup.

Výrazově poměrně celistvé album sice stojí především na souhře riffově předoucích kytar a drobných klávesových podkresů, občas však zamíří i malinko jinam. Vedle spousty popmetalových, převážně hybně střednětempových a občas jemně přiostřených popěvků tak může zaujmout nejen proměnlivě metalgotické "Zvláštní znamení", ale také smyčcově podbarvená klavírní balada "Breath", jež dopadla o něco lépe než její kolegyně v podobě akustické verze skladby "Wings of the Dove".

Není třeba zpochybňovat přítomné zvukové, muzikantské, vokální a vůbec interpretační kvality, jenže také nedostatky jsou jasně zřejmé. Je-li libo zcela konkrétní srovnání, kapele citelně schází melodický půvab a procítěnost DYING PASSION, nadžánrová hravost a kreativita NEGATIVE FACE nebo alespoň tvůrčí nezaměnitelnost XIII. STOLETÍ. Právě v těchto příkopech leží onen pověstný zakopaný pes.

sestava: Storm – zpěv, Smrk – kytary, Kurt – baskytara, Catherine – klávesy, Mercy – bicí
produkce: Smrk a GREEDY INVALID
studio: GM Studio, Mrož
čas: 37:28
styl: gothic metal
1. The Mirror Inside
2. Voyage into Bliss
3. Anna
4. Pohřben v nadějích
5. She-Viper
6. For the Damned
7. Zvláštní znamení
8. Breath

bonus:
9. Wings of the Dove
10. Tisíc
11. Wings of the Dove (acoustic version)

Čtvrtý dlouhohrající počin "Anna" tuzemské gothicmetalové špičky GREEDY INVALID se mi od srdce velmi líbí a to především ze dvou důvodů – hned na první pohled zaujme kýčovitý (nicméně dokonale korespondující s žánrovým zařazením), ale po grafické stránce naprosto precizně provedený digipak (včetně s citem zpracovaného bookletu). V podobném, kvalitativně vysokém duchu tkví i samotná hudební náplň CD (snad jediné negativum v tomto kontextu spatřuji v kratší, spíše pro death metal typické stopáži, kdy se včetně bonusů v podobě remasterovaných dvou skladeb z EP "A Distant World" a akustické verze "Wings of the Dove" nedosáhlo ani na čtyřicet minut hracího času). Přes všechna vyřčená pozitiva a to včetně světově znějící produkce a celkově zvuku nahrávky (pochvala směřuje mimo jiné Jiřímu Paškovi za mastering v pražském studiu Biotech), však musím chtě nechtě prohlásit podobný verdikt jako v případě minirecenze na žánrové kolegy GATE OF SORROW - "Enter through the Gate". Smíšený kvintet GREEDY INVALID vznikl ve špatnou dobu na špatném místě. Pokud bych album "Anna" slyšel (ve stejné hráčské a producentské podobě se současným precizním přebalem) někdy ve druhé polovině 90. let, směle bych ho zařadil po bok v té době nejvýznamnějších gothicmetalových souputníků.

A právě tuto tvrdou realitu považuji za alfu omegu podobných, byť kvalitních (nebál bych se dokonce použít výraz špičkových), tuzemských uskupení, která jakoby "objevila Ameriku" až v době, kdy mnoho zahraničních žánrových pionýrů buď pověsilo řemeslo na hřebík či se dnes pohybuje zcela v jiné hudební dimenzi. Pak vyvstává otázka, k jakému hodnotícímu spektru se přiklonit? Z čistě objektivního hlediska (přebal, zvuk, produkce, hráčské výkony a to včetně kláves, které se obvykle čeští hudebníci stále nedokáží naučit ovládat) musím hodnotící verdikt odstartovat minimálně od průměrné škály (přestože kvalitní zvuk a obal by měl patřit k dnešnímu standardu), připočtu-li subjektivní pocity, tedy emoce vyzařující z nahrávky, podpořené vyzrálou textařskou stránkou, ocitáme se v nadprůměru, ale jisté body musíme bohužel stáhnout, nýbrž po stránce originality se deska "Anna" nachází na bodu mrazu. Ale tentokrát budu trochu shovívavější, neboť ten digipak se ti, Martine Rytychu, skutečně povedl.

70 %

50 %

73 %