29.09.16

06.09.16

06.09.16

TÖRR - Inferno Nocturno

TÖRR - Inferno Nocturno

2010 EMI

Pražská metalová stálice TÖRR vyvrhla do světa dvoudiskový komplet, jímž rekapituluje zejména své nedávné koncertní aktivity. Od této formace nejde o nic extra nového. Jeden kratší živák z roku 1996 vyšel oficiálně v roce následujícím, tehdy ale soubor tvořila do značné míry odlišná sestava. Pokud jde o obrazové záznamy, formou bootlegových vydání bylo postupně šířeno mnoho nejrůznějších akcí, nicméně důstojnějšího vydání se dočkalo pouze společné "Hell Tour 2004" s ROOT. Délkově či edičně plnohodnotný živák v co nejklasičtější sestavě byl zvěčněn teprve nyní.

Oba tyto disky jsou reprezentativním průřezem toho, co spolu pánové Henych a Hereš ve dvou různých etapách napáchali. Vůbec nejklasičtější "Kladivo na čarodějnice" se na kompletu nachází přímo pětkrát, ani to však kupodivu není rekord v hojnosti této skladby v rámci jediné edice. Na oficiálních nosičích včetně starých demosnímků byl tento klenot zaznamenán již v jedenácti různých verzích, jež vyšly na celkově dvanácti titulech, na nichž se dočkaly pětadvaceti výskytů. Samozřejmě však nemůžou chybět ani další letité songy "Kult ohně", "Armageddon", "Samota v smrti", "Válka s nebem", "Exorcist" nebo "Zlej sen", které neodmyslitelně patří do zlatého fondu českého blackmetalového rokenrolu. Co je však jistě potěšující, novější skladby jako "Made in Hell", "Někdo to rád mrtvé", "Anální alpinista" či "Čert mě vem" nejsou nijak slabší a skvěle plní roli koncertních rozjezdovek. Autorských výjimek, tedy věcí složených někým jiným, je zde poskrovnu, hlavně tedy Švarcova "Smlouva s peklem" a Kohoutův "Předčasnej pohřeb", zatímco ze střední "dogovské" fáze tu není vůbec nic.

Vše pospolu samozřejmě představuje učebnici českého black metalu a jako takový lze tento repertoár zřejmě jen těžko nějak zpochybnit. Na kompaktu zachycený záznam, pořízený během loňského turné a prezentovaný coby "koncert pro basu, kytaru a bicí nástroje", však není zvukově zrovna optimální. Nahrávce sice nechybí energie, zato s čitelností a průrazností je to o něco horší. Kdo všechny písně dobře zná a slyšel je nesčetněkrát, může si je vyslechnout a v případě nekritického obdivu i vychutnat docela snadno. Kdo se však s tvorbou kapely chce seznamovat poprvé, měl by raději volit starší studiové snímky, které rozhodně znějí mnohem lépe.

Totéž platí pro bonusový obrazový disk, jehož zvuková složka vyžaduje jistou dávku tolerance. Koukat se na to dá, poslechové kvalitě však cosi schází. Samozřejmě, faktorem může být kvalita posluchačovy zvukové aparatury, nicméně i tak je zřejmé, že při srovnání s konkurencí tento materiál pokulhává. To platí pro obě nahrávky z roku 2006, tedy festivalový set z Jihlavy a obalově kdovíproč utajený záznam z Noci plné hvězd v Třinci. Pamětníky jistě potěší pradávný koncert "TÖRR Gang Live 1989", technicky limitovaná, přesto atmosféricky jedinečná záležitost z oněch dávných, ale nezapomenutelných časů, kdy byl soubor na vrcholu popularity.

Perličkou je vstupní nápis, kde větičku "Porušení autorských práv se trestá" doplňuje vtipný podotek "Prostě si s tím dělejte co chcete, ale nesmí vás chytit". Je skutečně úsměvné, jak skupiny z OSA sféry sice deklarují ty různé kopyrajty a podobné šoubyznysové berličky, ale k případnému porušení přitom přistupují s pochopením. Na jednu stranu dělají bu bu bu, na druhou stranu vědí, že jde o marný boj.

Každopádně je však zřejmé, že o reprezentativní historické DVD, jaké již mají DEBUSTROL, ROOT nebo ASMODEUS, v tomto případě nejde. Jako souhrn několika živáků se to dá pochopit, ale přece jen by určitě leckdo uvítal, kdyby někdy v budoucnu vyšel nějaký celistvější průřez, včetně všech videoklipů. Legenda tohoto kalibru by si to nepochybně zasloužila.

sestava: Ota Hereš – kytara, zpěv, Vlasta Henych – baskytara, zpěv, Radek Sladký – bicí
čas: 70:14 + 136 min
styl: old-school black