06.09.16

06.09.16

WYRD - Kalivägi

WYRD - Kalivägi

2009 Naga Productions

Smutná cesta do minulosti

Samotná skutečnost, že se tuzemskému labelu daří vydávat a šířit nahrávky netuctových zahraničních interpretů, mi vždy dělá velkou radost a to nejen protože svědčí o tom, jak funguje komunikace mezi žánrovými komunitami. Těší mě sedmipalcová splitka ARAN EPOCHAL (Silver Rocket), úspěch maďarských THY CATAFALQUE (Epidemie Records) i vydání nedoceněných EMANCER u brněnské Nagy. Ta stojí také za již osmou deskou finských WYRD, která však tolik radostí jako dříve jmenovaná alba nepřináší.

"Kalivägi" spojuje ušmudlaný paganmetalový majestát se staroškolsky blackovou zemitostí, jimiž prochází spíše druhotné folkmetalové prvky. Ve srovnání s jinými nahrávkami podobného ražení zde nenajdeme přikrášlovanou, rádoby honosnou atmosféru, úkolem je posilovat syrovost a tím i autenticitu. Cíl se tedy zdá být jasný: dojmem opravdovosti čpící a mírně nostalgická evokace minulých pohanských dob. Prostředky zvolené k jeho dosažení však tak jednoznačně účelné nejsou.

Album totiž představuje podivný kompromis mezi folkmetalovou atraktivitou a autenticitou pohanského metalu, k níž má přece jen výrazně blíže. Jakkoliv se ale navenek tváří, že se děje opak, podléhá deska pagan/folkmetalovým stereotypům, které jen trochu skrývá za hrubostí a důrazem na uvěřitelnost zprostředkovávané melancholie i pocitů zmaru. Album se tak topí v ničím nepodpořené monotónnosti, kdy jakékoliv odchylky od dominantních kytarových ploch strádají nevýrazností a nezajímavostí.

Výhradní skladatel Narqath jakoby se bál většího příklonu k široké, ale přece definovatelné škatulce takzvaného avantgardního metalu a nedokázal jít dál než k vyklešťování potenciálních paganmetalových "hitů" pomocí zastřeného zvuku (podivně potlačený zpěv) a nahrazováním velkoleposti iluzí syrové autenticity. S přihlédnutím k tomu, jak soustředěně nahrávka působí, tak za jejím neúspěchem vidím nedostatečný nadhled či pramalé vizionářství jejího autora.

Deska sice rozhodně představuje "jiný" pohled na žánr, ale jen sotva pohled výrazně invenční. "Kalivägi" se navíc navzdory "jinakosti" nedaří zcela oprostit od naivity, kterou ve větší či menší míře skýtají místním folklórem načichlé metalové nahrávky obracející se zasněně do minulosti. Víc než o ujasněném tvůrčím směřování album nakonec svědčí o tápání mezi několika možnostmi. Tím, že budeme z plna hrdla naříkat, si možná zajistíme pozornost, ale nikoliv pochopení. A právě na této hranici "Kalivägi" zůstává.

sestava: Narqath – všechny nástroje
produkce: Narqath
studio: DT-Audio