29.09.16

06.09.16

06.09.16

PIGSTY - Planet of the Pigs 2.01

PIGSTY - Planet of the Pigs 2.01

2010 Bizarre Leprous Production (CD+DVD)

Vyškovská sebranka PIGSTY chtěla končit, jenže ve skutečnosti je na vrcholu. Aktuální počin je tohoto faktu důkazem dokonce již podruhé. Nejprve totiž vyšel loni na jaře pro potřeby květnové americké mise, přičemž zbytkové kusy byly běžně dále šířeny. Po této obalově skromnější edici došlo zhruba po roce k více než plnohodnotnému vydání, které zkrášluje nejen luxusní digipak a důstojný booklet, ale dokonce i obrazový disk navrch. Nicméně vylepšena byla i samotná nahrávka, takže název alba doznal malé kosmetické úpravy v podobě oněch číslovek na jeho konci.

Co prasata naznačila veškerou předchozí tvorbou, potvrzují tímto opusem s neztenčenou vehemencí. Tato kapela je naprosto nejzásadnějším reprezentantem domácí grindové scény poslední desetiletky. Skvělý zvuk, precizní hráčské výkony či intenzivní hrdelní sebetrýznění, to vše jsou klíčové a zásadní výchozí předpoklady, jejichž jednoznačným výsledkem je naprosto strhující, explozivní, současně však poměrně členitá a promyšlená palba, jež se zničujícím účinkem devastuje vše kolem. Navzdory veškeré razanci a zběsilosti je zde dostatek prostoru pro hudební myšlení, které se umně projevuje nejen ve většině skladeb, ale také v rámci výstavby celého kompletu.

Ostře zařezávající rozjezdové riffy skladby "Inspection Report" se po kratičkém akustickém fragmentu mění v prudký běs, který se však později vrací k oněm kytarovým zářezům, s nimiž se skvěle doplňuje. Jako zvláště nebezpečný se jeví především "Demon Alcohol", namíchaný z drtivého nářezu, mocných riffů, zjemňujících problesků a filmové opilosti. Pozornost zasluhuje rovněž song "Just a Playground" a hlavně jeho znamenitá středová fáze plná skvostně sekaných kytar, stejně jako zběsile grindorolující "Pure Business" či neméně chutné ostré řezanice "It's Too Easy" a "Reborn". Výživnost všech skladeb přitom nikterak nerozmělňují ani opakované poslechy.

Kdo zakoupil pouze první edici a nad tou aktuální jen mává rukou, měl by asi vědět, že nahrávka byla doplněna o různé mysticky nadýchané předzvuky, mezizvuky, prozvuky a dozvuky, čímž došlo k jejímu prodloužení o rovnou minutu. Takže kdo cítí nutkání vlastnit od prasat do poslední vteřiny naprosto vše, musí si nutně opatřit i toto lehce inovované dílko.

Obrazová příloha je shrnutím desetileté vesmírné prasečí okupace této planety. Dominantní jsou zde koncertní záznamy, jimž vévodí celý set z Obscene Extreme 2007, nicméně v menší míře dochází i na jiné Obsceny, Brutaly či menší fesťáčky. Nechybí fragmenty z Mnichova či amerického turné, zvuková i obrazová kvalita všech těchto záznamů je však hodně průměrná a vyžaduje jistou dávku tolerance. Daleko více tak potěší nesmírně povedený klip "The Universe Pig + Monkey = Essence of Existence", v grindovém žánru patrně vůbec nejzdařilejší tuzemský počin svého druhu. Nedílnou součástí kolekce je texty doplněných 36 songů, jež byly vybrány ze všech počinů, včetně celého aktuálního alba nebo starších demosnímků. Chybět nemůžou fotoalba, jež sice vedle tradičních skupinových či koncertních fotek nabízejí také kvantum letáků či reprodukce bookletů, jenže neškodil by jim nějaký ten rachotivý zvukový podkres. Přes drobné výhrady ale celek splňuje svůj účel, byť hlavně po kvantitativní stránce.

sestava: Topi – zpěv, Bormann – kytara, zpěv, Ubina – baskytara, zpěv, Otyn – bicí
studio: Davos
čas: 32:21 + 190 min
styl: grind
1. Inspection Report
2. Brand-new Dawn
3. Untranslatable
4. Time Has Come
5. Demon Alcohol
6. Santa's Last Ride
7. Just a Playground
8. Pure Business
9. It's Too Easy
10. Reborn
DVD: 10 Years of the Universe Pigs Occupation
obsahuje: Videos, Music, Gallery, Chlívek

Novým albem "Planet of the Pigs" potvrdili PIGSTY svou pozici špičky českého grindu. Ve srovnání s "Pigs Are Back" mi novinka přijde více stylizovaná do HC polohy. Nejvíce se to projevilo v Topiho hlasovém podání; roztodivné kvičení a chrochtání ustoupilo nasranému core halekání. PIGSTY mají také techničtější a promyšlenější projev, který občas zabředne až do psychedelických hloubek (viz "Demon Alcohol").

Tím bych možná některé z fandů PIGSTY odradil, ale pozor! To, že se Vyškováci nebojí si zaexperimentovat, neznamená, že by jakkoliv vyměkli. Už úvodní tóny "Inspection Report" dají velmi jasně najevo, že invaze vesmírných prasat nebude k pozemšťanům milosrdná ani tentokrát. PIGSTY mají svoje nástroje zvládnuté pravděpodobně lépe než kterákoliv jiná podobná kapela a to, že si trochu hráli s kompozicí, neznamená, že vás další prasečí invaze nezamlátí do země. "Planet of the Pigs" se naprosto zbavilo žánrových klišé, a je proto syrovější než dřívější desky.

Je možné, že někteří z ortodoxních grinderů budou zklamaní určitou stylovou odchylkou od původní tvorby, ale to už je život. Z prvoplánového bordelu PIGSTY už dávno vyrostli. Nemají potřebu se vnucovat líbivostí, posouvají se někam dále, aniž by ztratili sami sebe, a to je jenom dobře. Navíc si umím představit, že si skrze novou desku můžou k této vynikající kapele najít cestu i vyznavači jiných směrů.

hodnocení: 80 %
Jakub Němec

80 %