29.09.16

06.09.16

06.09.16

APOCALYPTICA - 7th Symphony

APOCALYPTICA - 7th Symphony

2010 Sony Music

Finská APOCALYPTICA sesílá na svět sužovaný první dekádou 21. století svou sedmou magickou symfonii, sedmou desku, sedmé apokalyptické hudební poselství, sedmý opus, který má opět pozvednout toto nejznámější smyčcové trio na oprávněný piedestal symfonického metalu.

Apokalyptická intimita

Jestliže předešlá deska "Worlds Collide" nepatřila zrovna mezi díla překypující duchaplností, pak se dá nové APOCALYPTICE vštěpit přízvisko tvořivá, atmosférická, až přímo sférická s gradujícími momenty plnými úchvatných, občas až docela těsných a úzkostných motivů i smyslových abstrakcí přecházejících do konkrétních kontur a zpátky se potápějících do neznáma.

Převažující náladotvornost je opravdovým skvostem, balzámem na duši zmítanou v palčivé melancholii. Krása táhlých kompozic, která by se mohla jevit jako šedý nános neurčita, nepostrádá hloubku, neztrácí se ale naopak ani v přílišných niternostech. Totálně odzbrojující cit pro gradaci udolává divokou nezkrotností, kdy smyčce ve svém horlivém zápalu ví moc dobře, kam sáhnout, kdy přitlačit a kdy zase vplout do klidnějších vod. Tady se APOCALYPTICA vyšvihla a vymáčkla ze sebe absolutně uhrančivé kontrasty plné monumentálnosti, melancholie a typické démonické anarchičnosti. Jednotlivé momenty pak ožívají a vyvstávají přirozeně jako vlny na pobřeží, občas se svou ukrutností tříštící o skaliska, jindy jen tak lehce ovívají pobřeží.

Drásající, místy až schizofrenní atmosféra umí vyprovokovat k pořádnému spádu, který se strhává třeba v podobě "2010", jíž navíc vtiskla s naprostou neumírněností svou bubenickou duši slayerácká mašina Dave Lombardo. Hned následující baladická "Beautiful" pak jako druhý protipól umocňuje vjemy svou poklidností, podrobuje si všechnu předchozí výbušnost a těkavost, lehce se odráží jako šeptání do ticha a dává posluchači možnost přenést se na tónech smyčců do svých nejzranitelnějších sfér. Snad nejpozoruhodněji se jeví "On the Rooftop with Quasimodo" a to nejen svým názvem, ale hlavně scénářem jednoho stěžejního motivu, rozvláčně a něžně se prolínajícího postupně různými náladotvornými přeměnami. Zprvu nenápadná kompozice, jejíž emotivní dokonalosti se však nedá téměř ubránit.

Charakteristickou filharmoničnost, kterou má kapela osvojenu už od raných desek, kdy ještě ohromovala pouze neokoukaností a netradiční úlohou svých instrumentů v metalu, nyní přetvořila do celku, který dýchá jak svobodou a nespoutaností, tak také vyspělostí. Zatímco na předešlém albu "Words Collide" ještě promlouvaly nástroje skrze skoro až aranžérskou primitivnost svědčící o touze podbízet se, na "7th Symphony" máme naopak tu čest už s vyspělou kapelou, ne pouze s vyspělými hudebníky, kteří svůj um staví před poslání samotné skladby. Producentská dvojice Joe Barresi a Howard Benson se opravdu snažila dostat materiál do specifického rozpoložení. Díky tomu se snad APOCALYPTICA odpoutala od prostého metalového kompozičního vzorce, v němž se na předchozích deskách hojně ztrácela v trpce plachých nebo naopak až předramatizovaných partech, které ubíjela se svou přecitlivělou vleklostí. Nyní se vrací spíše k podstatě klasické hudby, k vznešeným motivům i absolutně iritující šílenosti.

To, že kapela opouští částečně strategii vnucující se líbivosti a střílí dál než do teenagerských prvních řad, je poznat už také podle výběru zpěváků, kterých se na sedmé symfonii vystřídala hned čtveřice a z toho snad ani jedno vyloženě profláknuté jméno, které by tvořilo jako často v minulosti jakési pozlátko blyštící se snad až moc vysoko nad studnami vlastní invence. Pozoruhodná, ovšem nikoliv kontraproduktivní se tak jeví třeba spolupráce se zpěvákem experimentálních francouzských deathmetalistů GOJIRA Josephem Duplantierem. Jednotlivé hlasy jsou do skladeb exponovány velice sugestivně tak, aby vytvářely pevnou linii s jejich přímočarostí a rockovou jednoduchostí, kterou si Finové ve zpívaných skladbách přece jen ponechali, což však nic neubírá na jejich stále palčivé naléhavosti.

Nezbývá, než se těšit z vývoje, s jakým se APOCALYPTICA na "7th Symphony" tvaruje, dozrává a překlenula svůj uvadající, netvárný majestát a nechat se uvrhnout do této sedmé uhrančivé apokalyptické kletby.

sestava: Eicca Toppinen - cello, Perttu Kivilaakso - cello, Paavo Lötjönen - cello, Mikko Sirén - bicí, hosté: Joseph Duplantier - zpěv, Lacey Sturm - zpěv, Dave Lombardo - bicí, Gavin Rossdale - zpěv, Brent Smith - zpěv
produkce: Joe Barresi, Howard Benson
studio: Bay 7 Studios, Valley Village
čas: 47:52