06.09.16

06.09.16

MALIGNANT TUMOUR - Earthshaker

MALIGNANT TUMOUR - Earthshaker

2010 Metal Age Productions / Power It Up

Whiskou a cigaretami provoněná známost...

"Co je to s váma, když říkáte, že hrajem sračky," táže se Bilos v závěrečné skladbě alba "Earthshaker", třetí desky, na níž ostravští MALIGNANT TUMOUR pilují svůj crust'n'roll, jaký jim nemohou odpustit mnozí ti, kteří je pamatují jako vymetače DIY undergroundu, v němž se slovo "sláva" nesmí zmínit ani v žertu. Ať jste z těch, kteří ve chvíli, kdy MALIGNANT TUMOUR předskakovali v Praze SLAYER, rozlámali všechna vinylová splitka kapely, nebo těch, kteří ani neví, že kdy něco takového Ostraváci nahráli, argumenty "pro a proti" vám předkládají stejné.

Dílčími tématy debaty, kterou kapela vede s autoritativní jednostranností, jsou zabijácký groove, třeskuté skladby, impozantní sbírka riffů i neurvale motorkářský nádech, diskuzi pak zaštiťují vyrovnaný drive i adekvátní zvuk (německé studio Stage One) jedenácti vypalováků, jakým se těžko oponuje. K tomu se dostanete snad jen ve chvílích lehkého omílání totožných motivů, které však nejsou časté, neboť se kapele většinou daří dávat skladbám dostatečně úderný tvar. O poznání větším průserem je jen polozmršená angličtina, jaká si nejenže nerozumí s jinak příhodnou špinavostí kapely či naopak vymakanou grafikou alba, a z níž by "Sir Kilmister moshing in first row" radost rozhodně neměl.

…nejen na jednu noc

MALIGNANT nejsou ve svém snažení sami – méně pompézní variantu téhož můžeme slyšet třeba od seattleských BLACK BREATH, ještě blíže mají k návykovým Švédům LAUTSTÜRMER, zcela ojedinělí jsou však ve svém smyslu pro humor. Ostraváci (klip k titulní písni, který je součástí CD edice, by měli povinně pouštět na Letné – když už tam mají tu velkoplošnou obrazovku – před každým utkáním) si mýrnyx týrnyx berou metalové symboly a s jejich pomocí ztělesňují rock'n'roll jak v jeho špinavosti, tak touze po blyštivosti, která přichází a pomíjí.

Kapela je jako ojetá kára s novým motorem a výtečným zrychlením – hojně čerpá z metalové minulosti, nebojí se dávat najevo svou otřískanou kapotu (názvy písní jsou zcela průkazné), ale ani se jí nechlubí jako výkřikem invence a moderny. "Earthshaker" je nabitá požitky nacvakanou tvrdou hudbou, jejíž nadhled ji osvobozuje od případného obvinění z blbosti. A kdybyste mermomocí chtěli rozumovat a dostat více, pak je i pádným důkazem o životaschopnosti metalu díky šlechtění jeho nejtradičnějších hodnot. V objetí prsatých žen je radost být vyvrhelem...

Výše zmíněnou proměnu MALIGNANT TUMOUR od syrového crustu v upřímný a stále notně hrubý až syrový rokenrol nejenže lze odpustit, ale ještě si ji lze snadno užít. Taková píseň – buldozer "Motörcrust" není k zastavení a jako by ještě říkala "zní tohle jako hudba pozérů a plagiátorů?" Tedy sláva. Superhvězdní pracanti MALIGNANT TUMOUR zase jednou vyživují rock'n'rollový étos hlasitosti a chlastu, aniž by měl jeden pocit, že je na tom cokoliv přežitého. I salute you!

sestava: Bilos – zpěv, kytara, Korál – kytara, zpěv, Šimek – baskytara, zpěv, David – bicí
produkce: Andy Classen
studio: Stage One
čas: 38:09
styl: crust'n'roll
1. Superhuman Comeback
2. Earthshaker
3. Decibel Maniacs
4. Death from Above
5. Metal Artillery
6. Speed Romancy
7. Wheels and Gear
8. Eternaly Alone
9. Motörcrust
10. Satan Rise
11. Top of the Scum

Ostře metalový rokenrol v podání ostravských bohů MALIGNANT TUMOUR sklízí hodně protichůdné reakce. Jenomže o co více se kapela vzdaluje vnímání ortodoxních hardcoristů a crusterů, stejně jako méně tolerantních Sparťanů, o to silněji boduje na metalové scéně, jež takto pojatý průvan nejspíš potřebovala. Sice je to v posledních letech pořád zhruba totéž, takže leckdo může vyčíst nějakou tu motörheadovskou či jinou kopírku, leč bombastická produkce, excelentní zvuk a ohromující nasazení jsou atributy, jež v případě žánrově neortodoxního a vstřícného vnímání vše dovádějí k jednoznačně pozitivnímu výsledku. Nemluvě pak o neskutečně nářezové síle megahitově působících skladeb jako "Superhuman Comeback", "Earthshaker", "Decibel Maniacs", "Speed Romancy", "Motörcrust" nebo "Satan Rise", jež celému vyrovnanému kompletu jemně vévodí.

Přístup kapely, v němž se mísí nadšené přijmutí metalových stereotypů i jejich obdivná sebeparodie, je stvrzen skvělým obalem, jehož vysekávaný obrazec vyniká zejména ve velkém vinylovém formátu. Podobně jako vnitřní booklet, kde samostatně sedící i ženami obklopení členové souboru se tváří jako všemi milovaní mistři všech mistrů. A takto nějak přistupují i ke své tvorbě. Jako k čemusi, co je nejen ohromující zábavou pro ně i přihlížející, ale současně je děláno na té nejvyšší možné úrovni.

80%
Ladislav Oliva

75 %