29.09.16

06.09.16

06.09.16

RARA AVIS - The Portrait

RARA AVIS - The Portrait

2010 X Production

Na talentovaných mladících RARA AVIS se mi nejvíce zamlouvá skutečnost, že již v případě dlouhohrajícího debutu "The Portrait" disponují naprosto vyzrálým a světově znějícím materiálem. Pokud bych nevěděl, že jde o produkt pražských X Production, tipoval bych spíše nějaký objev manchesterské scény náležící třeba k Superball Music. Připočteme-li další aspekty jejich uměleckého vyjádření - nápaditou ilustrovanou vizualizaci od neméně talentovaného Antimultivitamina a výtečný klip ke skladbě "January And the Kindred Spirit" - můžeme hovořit o menším tuzemském zázraku. Těší mě, že nová generace českých hudebníků přistupuje ke své tvorbě ve všech aspektech naprosto profesionálně, počínaje výtečnou anglickou artikulací (ta bohužel zdaleka nepatří mezi samozřejmost neanglicky hovořících pěvců) a konče průrazným zvukem, podpořeným nápaditou produkcí.

RARA AVIS dokáží doslova zastavit hektický shon třeba konejšivě vyklidněnou "singlovkou" "January And the Kindred Spirit" či mírně vitálnější, ovšem stále ponejvíce relaxační, tajemně pojmenovanou "b-". Opozici vůči spíše introvertnímu rozjímání zastávají především první dvě hitovky "It Is Not Too Beautiful" a "Nail, Butcher & Thistless". První jmenovaná nechává vzpomenout na příměr, že basa tvrdí muziku, neboť tento dominující nástroj skladbu živelně podepírá a dodává jí potřebnou dynamiku.

Ve skladbě následující zase exceluje sólová kytara (kouzlící zde snad nejzajímavější vyhrávky alba), díky níž se ocitáme až na pomezí space rocku. Kapitolu samu pro sebe tvoří ryze experimentální "Secret Dolls Can't Survive", kdy za doprovodu syntezátorového podloží, podpořeného spíše sporadicky rockovými nástroji, v celé šíři vynikne opravdu čistý a navzdory mladému věku překvapivě vyzpívaný a ve výškách suverénní Danielův zpěv.

Žánrově RARA AVIS balancují na vícero frontách, neboť obdobný styl hudební publicisté častují pokaždé jinak - jednou jako alternative či indie rock, jindy jako post-rock, space rock nebo new prog. Ovšem pojem alternativní rock se v současností jeví jako poněkud zavádějící - jistě, RARA AVIS můžeme brát jako hudební alternativu vůči mainstreamovému (konvenčnímu, tradičnímu) pojetí rocku, stejně tak svým nekomerčním charakterem náleží k nezávislé scéně. Velmi podobnou hudbu nicméně hrají taktéž MUSE, kteří jsou v současnosti považováni nejen za nejlepší živou kapelu světa, ale též jednu z komerčně nejúspěšnějších. A nejen díky nim po světě vyrašilo nespočet žánrových kolegů více či méně komerčně úspěšných. Lze tedy ještě hovořit o alternativě? Sama skupina se ironicky označuje jako thrash/folk/glam, nicméně myslím, že se nikdo neurazí, když ji jednoduše ocejchujeme jako inteligentní rock pro vyzrálé hudební publikum či, chcete-li, posluchače s vytříbeným hudebním vkusem.

sestava: Daniel – zpěv, kytara, syntezátory, Lukas - baskytara, Tom – kytara, syntezátory, Marty – bicí produkce: Marek Rakovický
studio: Lavagance
čas: 34:58