29.09.16

06.09.16

06.09.16

MATAHARI - Šapitó iluzí

MATAHARI - Šapitó iluzí

2010 vlastní náklad

Pražská sestava MATAHARI nečiní nic objevného. Neposouvá hranice žánrů, neexperimentuje, nezdá se být v ničem inovativní či progresivní. Hraje jen takový zcela obyčejný písničkový bigbít. Jenže to vše provádí na téměř maximální možné úrovni. Přestože leckdo může rozpoznat výrazné guanoapesovské rysy, tím lze přirovnávací proces ukončit. Tohleto je totiž skutečně moderní tvrdý rock, jenž se přitom plně obejde bez jakéhokoliv přehnaného vstřebávání současných stylových trendů.

Skvěle nazvučené kytarové riffy dovedou být místy natolik tvrdé a syrové, že v kontrastu s jemnějšími pasážemi vybuchují intenzitou žhavé lávy. Nikde žádná uslintaná balada, jen plynulý tok různě ostrých písní, jež usvědčují z kvalitní studiové produkce i zcela suverénní interpretace. Jejím trumfovým esem je rozhodně Žántí, patrně vůbec nejlepší současná tuzemská rocková zpěvačka, případně jedna z nich. Naprosto jedinečně zvládá převážně poklidnější sloky, vypjatěji zpívané refrény i pronikavě ostrý křik, stejně jako mnohdy výrazné přechody mezi těmito výrazovými polohami. Nadto se enormně podílí skladatelsky a je autorkou veškerých textů. Ty sice nejsou ničím výjimečným, rozebírají vcelku běžná témata, leč přes svou srozumitelnost netahají za uši a občas dovedou potěšit něčím zajímavým.

Album je přehlídkou melodicky silných skladeb, jejichž tradiční kompoziční stavbu však chvályhodně rozrušují četné předrefrény, porefrény či jakže označitelné veršíky, které oživují obvyklý slokový sled, nijak ovšem nenarušují prvořadý písňový charakter. Mezi vrcholy náleží vokálně obzvláště proměnlivá "Šamanika", zdánlivě popovější "Faleš", svižněji tepající "Divoká krev", křičenými momenty přitvrzené "Zůstávám spát", rytmicky přitažlivé "V odrazu skla" a zejména výbušný song "Praha je láska i svině", v němž se veškeré přednosti zjevují nejzřetelněji. Včetně velice sympatické stopáže všech položek, jež končí ve správném okamžiku a nehrnou se tak do žádných zbytečně natahovaných délek. Kvalitativně nesmírně vyrovnanou kolekci uzavírá až nečekaně drsné "Co ti vadí", v živém provedení kombinující brutálnější zpěv a kytarový hukot s řekněme alternativně jazzovými vsuvkami.

Soubor je stále částečně skrytým, přesto pozoruhodným exemplářem naší tvrděrockové scény. Svou sice nepříliš osobitou, každopádně však neobyčejně vyzrálou tvorbou zastiňuje drtivou část takzvané oficiální scény, respektive by ji měl zastiňovat rovněž v mediálním reálu, kdyby ovšem v tomto směru fungovala alespoň jakási spravedlnost. Žel pro rozhlasové konzumenty je tato kapela přespříliš tvrdá, pro metalové omezence málo temná, zatímco pro přechytralé alternativce málo mimoidní a naopak příliš tradičně písňová. Což však nic nemění na tom, že i obyčejný tvrdý bigbít lze páchat inteligentně, nápaditě a na vysoké úrovni, čehož je toto dílko příjemným důkazem.

sestava: Žántí – zpěv, Kousek – kytara, samply, Pája – baskytara, Radja – bicí
produkce: Kousek
studio: Sono