29.09.16

06.09.16

06.09.16

TRISTANIA - Rubicon

TRISTANIA - Rubicon

2010 Napalm Records

"Alea iacta est" pronesl Julius Ceasar, když se svým vojskem překročil řeku Rubikon. Památný výrok stal se synonymem jisté nevyhnutelnosti, dané cesty bez možnosti návratu a pro norskou TRISTANII, jeden z pilířů gotického boomu druhé poloviny devadesátých let, i jistou životní parafrází. Ta se coby měsíc na klidné hladině odráží v každém okamžiku šesté řadové nahrávky nazvané příznačně právě "Rubicon".

Zapomeňte na fakt, že TRISTANIA je tou skupinou, kterou kdysi zakládal onen veleznámý multiinstrumentalista Morten Veland. Vždyť z původní sestavy zůstali všehovšudy dva mušketýři a zejména v minulém roce došlo v kapele k vyloženému zemětřesení, když se vyměnili hudebníci hned na čtyřech postech (mezi jinými angažování kytaristky Gyri Smørdal Losnegaard z projektu OCTAVIA SPERATI, která už loni s kapelou spolupracovala při živých vystoupeních). Tytam jsou časy hořkobolných zpovědí, inkvizic na hranici žánrově typických kytarových riffů. Už na (do jisté míry) přelomovém albu "Ashes" a v podstatě i jeho nástupci "Illumination" došlo u stylově příkladné TRISTANIE k jistému posunu směrem k temné alternativě, niterně atmosférickému metalu. A i přes fakt, že v roce 2007 opustila její řady smyslně charismatická zpěvačka Vibeke Stene, ze které se stala učitelka zpěvu, sedmičlenná formace stále srdnatě drží nastolený směr.

"Rubicon" je hořkostí, která z dojmů nějak nedokáže sestoupit směrem k srdci. Novinka ve svém důsledku nabízí mnohem víc chytlavých melodií (kupříkladu hned úvodní "Year of the Rat" vyloženě vzývá původní hitovou auru italských LACUNA COIL), o řád víc žánrových přechodů, alternativ, akustiky a atmosférických kudrlinek, než tomu bylo u jejího předchůdce. Hlas nové pěvecké duše, orientálně šarmantní Mariangely Demurtas, sice disponuje potřebnou jistotou v nižších polohách (vcelku obdobné zabarvení á la Gisa Watchy z IDIGO DYING), avšak ve výškách za Vibeke celkem zaostává. Naopak mužská posila Kjetil Nordhus (ex-GREEN CARNATION), podporován vcelku pestrými změnami nosných melodií, táhne svým zpěvem tohle nově poskládané spřežení občas až k progresivním vodám (závěrečná skladba "Illumination"). Až dosud by se tedy dalo hovořit o příjemném, nenuceném a na dojem líbivém standardu, kdybych ovšem nečekal od hudby jistou osobní vazbu. I když nemám nic proti vyloženě hitovému potenciálu desek (zkrátka ho hned nepovažuji za podbízivost), několikrát mě při poslechu nové TRISTANIE napadlo, že to či ono už jsem prostě někde slyšel (nápěv refrénu předposlední "Magical Fix"). Cítím tu snahu o jistou skladatelskou dynamiku, žádné nostalgické přehrabování se archaismy, ale tomu všemu chybí to podstatné zvláštní kouzlo, které je třeba synonymem k tvorbě MADDER MORTEM. Sympaticky vytyčený cíl, avšak poněkud klikatá cesta.

Síla myšlenky nespočívá ve slovech, jimiž je formulována, ale vždy v tom, na kolik se s ní dokážete ztotožnit, kolik si z ní sami dokážete vzít. "Rubicon" je pro mě toliko smělou deskou, že si odnáším jen velmi nesmělé, povrchní zážitky, pro které nemohu hovořit o nadšení ani o srdcervoucím zklamání. Album se slušným okamžitým potenciálem, avšak poměrně malou trvalou hodnotou.

sestava: Mariangela "Mary" Demurtas – zpěv, Kjetil Nordhus – čistý zpěv, Anders Høyvik Hidle – kytara, harsh zpěv, Gyri S. Losnegaard – kytara, Ole Vistnes – baskytara, zpěv, Einar Moen – klávesy, Tarald Lie – bicí
produkce: Anders Høyvik Hidle a Ole Vistnes
studio: Tanken Studio, K-Lab Studio, Amadeus Studio, Flying Pigs Studio
čas: 50:17