29.09.16

06.09.16

06.09.16

BLACK TUSK - Taste the Sin

BLACK TUSK - Taste the Sin

2010 Relapse Records

Proklatý ráno v nějakým zaplivaným arizonským motelu. Ještě jsem nerozlepil oči a už mě profackoval hořký opar rozlitý whisky. Slunce je vlezlý, i přes ty šedivý okna špicluje jak maloměstská drbna. Cigáro k snídani, ksicht pod tekoucí vodu a jeden pohled do zrcadla, kterej mi připomene každý promile, co mi v tý podělaný putyce proteklo krkem. Tam venku, v prachu suchým jak fóry starýho pumpaře, čeká moje poctivější polovina – osmiválec Mustang Shellby. Pak už jen asfalt, temný mraky na obzoru, zase o pár kilometrů blíž k peklu!

Svatá trojice sludge metalu z města Savannah, jak by se daly překřtít spolky BARONESS, KYLESA a BLACK TUSK, vytvořila na současné extrémní scéně nápaditou alternativu. Právě hardcorově neurvalí BLACK TUSK v ní platí za ten nejšpinavější díl skládačky a v jisté snaze o odlišení nazývají svůj hudební styl jako "swamp metal" (metal z močálů). Vlastně není divu, počátky kapely vzešly z několika vyloženě punkových či punk-rockových seskupení, a i když jejich pozdější zvuk ovlivnil tvůrčí rukopis slavnějších kolegů, něco z té prosté údernosti jim přeci jen zůstalo. Výsledkem byl žánrově slušný debut "Passage through Purgatory", syrový koktejl jasně čitelných rytmů, jednoduchých a účinných melodií. Žádné zázraky, jen hudba, která žije, která si svůj život náramně užívá.

Zatracená životní realita, plyn až na podlaze, v rádiu nějaký srdcebolný blues a za okny předehra pořádný bouřky. Člověk může přepít démony světa kolem nás, ale nedokáže utéct démonům ve svým nitru.

Letošní nástupce pojmenovaný "Taste the Sin" vlastně vychází ze stejného schématu (tedy vyjma toho, že ústřední motiv přebalu opět vzešel z tvůrčí dílny Johna Baizleyho) – naštvaný dirty rock'n'roll, jižanské surové sludge a bezhlavá hardcorová energie, která pálí jakákoliv přehnaná očekávání do základů. Tady není místo na barvité psychedelické vyprávění jako v podání BARONESS, ani na důmyslné hudební konstrukce made by KYLESA, tohle je nejštiplavější tequillová jízda. Už úvodní skladba "Embrace the Madness" nabízí přesně to, čím je pravověrné jižanské sludge. Pár těžkopádných riffů vytočených do maximálních rytmických otáček, nesmlouvavý řev, dechberoucí agrese. Melodie snad ještě jednodušší, čitelnější a přímočařejší než tomu bylo u předchůdce, přesto s dostatkem tvůrčí sebereflexe a nevynucené chytlavosti. Seberte odvahu, vykašlete se na starosti všedního života a bezmyšlenkovitě prožijte pětatřicet minut s neuvěřitelně optimistickým nábojem.

Osobně nechápu, proč by se kvalita interpreta měla vždy poměřovat počtem skladatelských inovací a mezižánrových pokusů. "Taste the Sin" a hudba BLACK TUSK celkově není koncipována, aby hýbala s dějinami extrémní hudby, rozhodně má ale dost upřímnosti na to, aby dokázala pohnout s náladami jednotlivců. Co z toho, že se nějaká deska po chvilce vytratí z paměti, když máte pokaždé dost chuti na to si ji připomenout?

sestava: Andrew – kytara, zpěv, James – bicí, zpěv, Athon – baskytara, zpěv
produkce: BLACK TUSK
studio: Fabulous Jam Room