06.09.16

06.09.16

BLACK LABEL SOCIETY - Order of the Black

2010 Roadrunner Records/E1 Music

čas: 49:03
styl: hard rock/heavy metal

Všichni zarytí obdivovatelé nepřeslechnutelného kytarového stylu Zakka Wylda i jeho samotného mají opět pádný důvod ke spokojenému promnutí dlouhého vousu. Po odstřihnutí pupeční šňůry od oslnivé záře Ozzyho Osbourna se totiž opět objevuje na scéně jeho dlouholetá spojka, kytarový uzemňovák, maestro Zakk Wylde. Ten v kvapu událostí ani na moment nepolevil ve svém sólovém počínání a v nově zřízeném studiu The Bunker nahustil sekvence svých nefalšovaných sekaných rockových riffů na nové dlouhohrající CD s názvem "Order of the Black". A když se v případě BLACK LABEL SOCIETY řekne dlouhohrající, můžete s klidem vsadit kožené gatě od Versaceho na to, že dříve jak za obligátní třičtvrtěhodinku se časomíra desky nezastaví. Jak už to bývá u tohoto kytarového fenoména zvykem, fanoušci se opět mohou připravit na masu razantních a nekompromisních rock'n'rollových nášlapů v kontrastu s nepostradatelnými procítěnými baladami.

Zakk Wylde svou osobností a umem bezpochybně vyčnívá nad ostatními, ovšem v případě jeho donedávna čistě boční tvorby to už tolik říct nejde. Naskýtá se také otázka, jestli Zakkovi vůbec o nějaké vyčnívání BLACK LABEL SOCIETY jde, nebo si prostě jen tak táhne svůj poctivý riffový dostavník, jehož konečnou je vždy nová deska. Tentokrát se mu však opět povedlo v dostavníku přepravit i pár kvalitních rockových hudebních skulptur otesaných jeho riffovým rukopisem, v nichž patřičně ukazuje vlastní neotřesitelné kořeny a naplno promlouvá svým muzikantským jazykem. A samozřejmě jako vždy má co říct.

Na novince "Order of the Black" se Zakk v podstatě nijak výrazně neodklonil od zaběhlých kompozičních pravidel a opakuje svůj osobitý skladatelský vzorec. Tím se v doprovodu třesavých riffů "Crazy Horse" odpaluje početná nálož patnácti skladeb, kdy každá z nich žije a dýchá přesně tak, jak tvůrce diktuje. Značnou výhodou všech desek BLACK LABEL SOCIETY je nedocenitelná skutečnost, že Zakk disponuje obrovským muzikálním cítěním. Díky němu dokáže do každé své skladby přenést a vdechnout drive a prožitek, vyvolávající tolik potřebné a kýžené vibrace, nepostradatelné k tomu, aby v posluchači nechaly svůj otisk. Rozhodně však na "Order of the Black" nehledejme jednoduchost či takřka hitovost desky "The Blessed Hellride" nebo aranžérskou rafinovanost "Shot to Hell". Stravitelnost nového materiálu je sice ulehčována prokládanými baladami (ať už jde o klavírní "Darknes Day", vracející se svým nádechem k nezapomenutelné "In This River", scenérickou "Shallow Grave", dobarvenou decentními smyčci v pozadí nebo v bonusové verzi coverem Neila Younga "Helpness", dotvářejícím náladu palčivé klavírní melancholie), ovšem ostatní už se na nás hrne v plné síle v syrovém, naturálním a hutném podání. V jednom momentě Zakk krotí svou rozběsněnou kytaru, aby hned v zápětí roztříštil svým zpěvem všechny pochmurné myšlenky na nástrahy života. Nesmíme zapomínat také na jeho charakteristická bravurní sóla, a k tomu všemu se přidává suverénní rytmika, vedoucí skladby s přímočarou úderností. Navíc Zakkův zpěv nepostrádá spontaneitu a tlačí opravdu s patřičnou vehemencí, tudíž dopřát smyslům chvilku odpočinku u flamengových rytmů v ani ne minutové "Chupacabra" celkový dojem jen zpříjemňuje.

I když by se mohlo zdát, že se na produkci BLACK LABEL SOCIETY takřka nic nemění, přece jen je místy slyšet snaha o probarvující pasáže, jako je tomu u "Riders of the Damned", které celou skladbu trochu zdramatizují, nebo riffy v "Parade of the Dead", inspirující se prokazatelně u osbournovské "Miracle Man".

BLACK LABEL SOCIETY jsou bezpochyby srdeční otázkou, už kvůli samotnému Wyldovi i zcela autentickému vyznění celé kapely. Na "Order of the Black" pak můžeme nazírat jako "neposkvrněný" svit Zakkovy hudební mysli a tvořivosti, která už asi zůstane taková, jaká je, a nějaké zásadní odklony čekat nejspíš ani nejde.

sestava: Zakk Wylde – kytara, zpěv, Nick Catanese – kytara, John DeServio – baskytara, Will Hunt – bicí
produkce: Zakk Wylde, John DeServio
1. Crazy Horse