SOLUTION .45 - For Aeons Past

SOLUTION .45 - For Aeons Past

2010 AFM Records

čas: 61:53
styl: progressive/modern melodic death

Re(sus)citace nových pořádků

Slepě hořekují masy lidí, že svět už je takový. Kéž by však měly dost odvahy připustit si, že svět nejsou ty masy země kolem nás, že svět jsme my sami. Plni předsudků, s očima dobrovolně ovázanýma zkrvaveným cárem látky z vlastních předsudků, dobrovolně se necháme spolknout koloritem doby. Ale však stačí trochu odvahy, osobitosti a vůle, aby člověk nepoklonkoval světu a sám se stal hybnou silou změny.

Pro zpěváka Christiana Älvestama už doba dávno spolykala spolupráci se SCAR SYMMETRY, a tak se mohl s novou motivací připojit ke kytaristovi Janimu Stefanovićovi. Vyvstaly tak základy aktuálního seskupení SOLUTION .45, které lze, díky účasti renomovaných jmen napříč severskou metalovou scénou (TORCHBEARER, MISERATION, DIVINEFIRE), směle označit za takzvaný "all star projekt". K tomu všemu ještě nutno připočíst spolupráci Mikaela Stanneho (DARK TRANQUILLITY), který se (krom doprovodného vokálu) chopil sepsání naprosté většiny textů debutové nahrávky pojmenované "For Aeons Past".

Švédský stůl aneb moderní all inclusive

Christian má bez debaty charakteristický, výrazný vokál, a tak musel Jani už od počátku vyvracet obavy, jestli nepůjde jen o řadovou napodobeninu zavedených SCAR SYMMETRY. V praxi však míří SOLUTION .45 do mnohem progresivnějších poloh a výrazně jim k tomu dopomáhá značný podíl klávesových linek z dílny Mikky Härkina (ex-SONATA ARCTICA). Když pak k tomu jistému (chvílemi až powermetalovému) zpěvu, kterému jdou jednotlivé nástroje přímo na ruku, připočtu energickou rytmiku a bohatý severský sound, dostávám desku s obrovským hitovým potenciálem, kde prakticky není stopy, která by nudila či výrazně kopírovala stopu předchozí. Vyloženě si užívám pár meshuggahovských riffů v úvodní skladbě "The Close Beyond" a především v neuvěřitelně chytlavé, epické "Through Night-Kingdomed Gates". Vůbec mi nevadí, že v závěru šesté "Bladed Vaults" nápadně připomínají průkopníky severského moderního metalu SKYMNING, protože každá vteřina má naprosto autentický soudobý feeling. Sebevědomě si podmaňují i poměrně riskantní disciplínu v podobě nečekaně niterné balady "Lethean Tears", která navzdory líbivosti nezavání laciným, podbízivým metalovým kýčem. A pokud by někoho přeci napadlo hledat výraznější spojitost se SCAR SYMMETRY, pak ji můžete najít snad jen v úvodu posledního tracku "Clandestinity Now", který jde více po principech moderního deathu. Zkrátka pulzující poselství směrem k budoucím generacím, jenž v pozdějších souvislostech trochu kalí fakt, že dva měsíce po jeho vydání Jani Stefanović kapelu po přátelské domluvě opustil.

Přesto jsou SOLUTION .45 přesně tam, kde překvapili američtí MUTINY WITHIN a kde jistě vládnou kanadští INTO ETERNITY, v progresivním melodickém deathu s příklonem k vlivům dalších aktuálních subžánrů. Se zpěvem, který nezapadá do klasického jednookého vnímání stylu, ale především s tvůrčím entusiasmem, co dalece přesahuje odžité pořádky, jimž už pomalu dochází dech. "For Aeons Past" je tak přesně typem debutu, který do značné míry zavání rizikem, že už nemusí být překonán. Příjemné překvapení, které si bere to nejlepší z minulosti, aby dokázalo ozvláštnit současnost.

sestava: Christian Älvestam – zpěv, Jani Stefanović – kytara, Tom Gardiner – kytara, Anders Edlund – baskytara, Rolf "Stuka" Pilve - bicí; hosté: Mikko Härkin - klávesy, Mikael Stanne - doprovodný zpěv, texty
produkce: Jani Stefanović
odkaz: myspace.com/solution45
1. The Close Beyond