06.09.16

06.09.16

MALEVOLENT CREATION - Invidious Dominion

2010 Nuclear Blast

čas: 35:21
styl: death

Pokud bych měl vybrat jednu floridskou kapelu, která nikdy nedosáhla stejného věhlasu, jako se to podařilo jejím kolegům MORBID ANGEL, OBITUARY nebo SIX FEET UNDER, byli by to právě MALEVOLENT CREATION. Netuším, co za tím vězí, do jisté míry snad častá obměna na jednotlivých hráčských postech a s ní spojený nepříliš osobitý projev a zvuk kapely samotné? Těžko říct.

Tato parta definovala svůj zvuk už na prvních albech "Ten Commandments" nebo "Retribution". Jedním z mála poznávacích znaků se stal charakteristický hlasový projev frontmana Bretta Hoffmana, který se však ze sestavy po desce "Envenomed" (2000) odporoučel. Přestože se kapele s novým pěvcem podařilo natočit vynikající desku "The Will to Kill", nikdy nedokázala dosáhnout takového úspěchu jako s původním vokalistou. Návrat k lepším časům měla značit poslední řadovka "Doomsday X", na které se znovu objevil Hoffmann, ale dle mého názoru se jedná o jeden z jejich nejslabších počinů vůbec.

Na novinku "Invidious Dominion" jsem tedy v době před jejím vydáním nekladl žádná velká očekávání a radši zůstával při zemi. O to více jsem byl překvapen, jak energický a živelný materiál Američané přinesli. Jak už jsem napsal výše, MALEVOLENT CREATION nemají nijak zásadně charakteristický styl jako kupříkladu OBITUARY. Opravdu jediným záchytným bodem tu je projev páně Hoffmanna, který se tentokrát ujal svého postu se stoprocentním nasazením a žene spolu s ultrarychlými bicími materiál kupředu. Jeho projev není typický deathový. Dalo by se v něm stopovat bohaté thrashové frázovaní, ale i deathový murmur a místy hardcorový řev.

Zpěv má na této desce jako jediný na starosti těch několik málo melodií. Obě dvě kytary se totiž vzájemně předbíhají v rychlejších výpadech a brutálnějších riffech, jen místy se objeví ještě zběsilejší sólo. Kytarové nápady jsou však na této desce tím nejslabším. Ze všech písní si lze totiž jen těžko zapamatovat nějaký vyloženě výrazný moment, což by však zásadně vadilo pouze v případě, že by na desce šlo o riffy jako takové.

Floridské pětici však v zásadě jde o úplně něco jiného. O agresi, sílu a energii. Deska představuje obrovskou jízdu, ze které je cítit uvolněnost a zároveň snaha bavit se tím, co dělám a dobře znám. Je z ní cítit doslova až punková energičnost, taková, jaká byla cítit třeba z posledního počinu Angličanů BENEDICTION. Poslech tohoto alba na půl hodiny doslova paralyzuje. Doporučuju všem, co potřebují pročistit hlavu něčím přímočarým a méně komplikovaným.

sestava: Brett Hoffmann – zpěv, Phil Fasciana – kytara, Gus Rios – kytara, Jason Blachowicz – baskytara, Gio Geraca – bicí
produkce: Erik Rutan
odkaz: myspace.com/malevolentcreation