06.09.16

DEATH ANGEL - Relentless Retribution

DEATH ANGEL - Relentless Retribution

2010 Nuclear Blast

čas: 56:40
styl: thrash

DEATH ANGEL pro mě vždycky znamenali partu, která se křečovitě nedržela úzkých stylových hranic thrash metalu, ale právě naopak se snažila o hledání nových cest ven ze zaběhaných postupů. Zejména pak řadovka z roku 2008 nazvaná "Killing Season" mě přesvědčila, že možná trochu neprávem je tento spolek vzhledem k popularitě SLAYER nebo TESTAMENT opomíjen. Právě na této desce došlo podle mě k přirozenému prolnutí staré thrashové školy s novými, modernějšími postupy.

O to větší bylo moje očekávání nové desky s názvem "Relentless Retribution". Byl jsem zvědav, s čím novým tato čtveřice přijde, a jakým směrem se bude ubírat vývoj DEATH ANGEL tentokrát. S klidným svědomím však mohu konstatovat, že namísto cesty vpřed se kapela zcela proti svým zvyklostem otočila čelem zpět a nahrála žánrově nejvíce ortodoxní desku v celé své diskografii.

Pokud jste byli stejně jako já příznivci oněch progresivních prvků, kterými se vždy tvorba DEATH ANGEL vyznačovala, tak novou desku vynechejte a zapomeňte na ni. Zůstaňte raději u počinů jako "Act III" nebo zmiňovaného "Killing Season". Nová deska je totiž jednoznačně old school thrash jak poleno. Kapela se sice ani tentokrát nezdráhá oživení materiálu jako takového, ale jedná se spíš jen o několik málo prvků, které k jejich stylu patří, než o motivy, na kterých by jednotlivé skladby byly postaveny.

Ty se objevují hned v prvních dvou skladbách v podobě hardcore punkových zpěvů a ke konci druhé "Claws in So Deep" je to pak akustická latino vyhrávka. Toť vše. Dále se už deska nese v naprosto jednolitém tempu, stylu i rytmu. DEATH ANGEL jako by rezignovali na své typické melodie a na svou doposud vybudovanou tvář a rozhodli se všem dokázat, že umí natočit taky ortdoxní thrashovou rubanici. To je ovšem trochu málo, pokud vezmu v potaz, že model, se kterým na "Relentless Retribution" přicházejí, je ve své podstatě thrash toho nejhrubšího old school zrna. Nestačí, že před takovými pětadvaceti lety by toto album byla bezesporu pecka. Když vezmu v potaz, že na ploše skoro jedné hodiny jen stěží naleznu nějakou výraznější melodii, zbude mi vlastně jenom tuna profláklých riffů, opakujících se v určité frekvenci.

Bezesporu se jedná o dobrou žánrovou desku, kde najdeme skvělé hudební výkony (především Cavestanyho kytarová sóla), které jsou však jedna z mála věcí, které ji drží v šedém průměru. Otázka však zní: Jsou dobré hráčské výkony a jistota, se kterou je celý materiál zahrán, dostačující k nadprůměrnému hodnocení? Pokud má být toto deska od lidí, kteří se na scéně pohybují přes dvacet let, pak jim musí být jasné, že k tomu, aby byl jakýkoliv počin úspěšný a byl nadprůměrně hodnocen, je třeba dát mu přidanou hodnotu. Tu jsem však na "Relentless Retribution" doposud nenašel a obávám se, že ani nenajdu. Po tak kvalitním počinu jakým byl "Killing Season" je pro mě toto album velkým zklamáním.

sestava: Mark Osegueda – zpěv, Ted Aguilar – kytara, Rob Cavestany – kytara, Damien Sisson – baskytara, Will Carroll – bicí
produkce: Jason Suecof
odkaz: myspace.com/deathangel